x-ray-cat Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Hei. Jeg har tenkt å bytte p4 2 ghz cpu'en på denne maskinen med en 2.4 cpu som er på en annen maskin. Har funnet ut at det er samme socket. Men jeg lurer på om det bare er å skru av maskinen, koble fra og bytte cpu? Den andre CPU'en var satt fast med en slags holder som jeg har fjernet. Men den sitter fortsatt fast pga. sånn lim eller cpu-pasta, er det bare å rive den av eller? Må jeg feste den med slik lim på den nye maskinen, eller holder det at den er festet med en mekanisme hvis det er det på den andre maskinen? Setter pris på svar Endret 28. august 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Først må du ta av kjøleren. Deretter åpne socketen slik at du får ut prosessoren (en hendel). Kjølepasta når du setter det sammen igjen er lurt ja Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Det var ikke kjøler over den.. Jeg har ikke kjølepasta. Det er jo den som allerede er størknet. Holder det ikke at de cpu'en kommer mot det? Hva skjer hvis jeg ikke tar ny kjølepasta på? Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Du bør bruke kjølerpasta, hvis ikke kan det bli ganske varmt. Jeg vil anbefale deg Artic Silver 5, da den regnes som den beste kjølerpastaen. Hvis kjøleren sitter fast i cpuen du starte maskinen å la den stå på en stund. Det er vanlig at som følger med cpu som kjølerpasta faktisk voks. Den blir myk når den blir varm, men er fast når den er kald. Så ha maskinen litt på sånn at cpuen blir varm, og voksen myk. Da slipper den nok taket. EDIT: Her er overklokking.no's goop guide (om kjølerpasta ol.) Endret 1. juli 2005 av SteinF Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Okey. Takk. Hvordan vet jeg om det er kjølepasta jeg skal bruke og ikke lim? Ser at lim også får under kategoriene som kjølepasta ligger i på nettbutikkene.., Til hvor mange påsmurninger kan jeg regne med at en slik vil holde til? Endret 1. juli 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Lim er ment for f. eks. å feste kjøleribber på minnebrikker. På cpu vil kjøleren holde kjølerpastaen på plass. Min tube med Artic Silver 5 (3.5 gram) har blitt brukt 1 gang på et skjermkort, og tre ganger på cpu. Den holder mao. en stund. EDIT: Og det er fortsatt ca. 1/4 igjenn i tuben. Endret 2. juli 2005 av SteinF Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Var er egentlig kjøleribben? Det som sitter fast er det som jeg mener er cpuen. En kvadratisk brikke på ca. 3*3 cm. På den er det limt fast en liten blank brikke igjen på ca. 1*1 cm. Har fått arctic silver 5 nå og er klar. Men va må jeg passe på for å ikke ødelegge cpu'en eller noe annet? Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 ---Bumbi bumb--- Er den lille biten kjøleribba? Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 ---Bumbi bumb--- Er den lille biten kjøleribba? Tviler jeg på. Men kan du ta et bilde av det du ser? Blir lettere å hjelpe deg da. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Her er det ett bilde. Ble ikke så tydelig pga. lyset.. Duger det? Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 (endret) Det i midten er cpu kjernen. Den må du IKKE fjerne. Så CPU'en sitter helt fast i sokkelen? Du får den ikke opp? EDIT: Det var da ikke cpu nei, men chipset. Endret 7. juli 2005 av SteinF Lenke til kommentar
Zuul Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Her er det ett bilde. Ble ikke så tydelig pga. lyset..Duger det? Er det bare meg eller har han fjernet kjøleribba til nordsiden på hovedkortet.. CPU'en, kjøleribba og vifta er den store "blokka" til høyre på bildet Hilsen Zuul Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Her er det ett bilde. Ble ikke så tydelig pga. lyset..Duger det? Er det bare meg eller har han fjernet kjøleribba til nordsiden på hovedkortet.. CPU'en, kjøleribba og vifta er den store "blokka" til høyre på bildet Hilsen Zuul Ja der sa du noe... Syns den P4'en så litt rar ut. Zuul har helt rett. CPU'en er under kjøleribben til høyre i bildet. Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Her er et bilde som viser northbridge cpu sokkel (øverst). Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 7. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2005 Ok. Hvordan fjerner jeg den da? Har skrudd av vifta som var oppå den.. Lenke til kommentar
SteinF Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Hvis Dell bruker samme system som boxed-kjølerne til intel, kan du bla litt her for å finne ut hvordan du fjerner den. Et stykke ned på siden finner du "Processor Removal" Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Greit. Men det var jo noe hvitt lim, kjølepasta? Mellom det chipsett-greiene og det kjølerippa? (Slags alluminiumskloss festet til med sånn slags fjøring som jeg destet den inntil i hovedkortet igjen) For å sette denne på igjen, noe jeg har gjort, festet jeg den slik og prøvde å sette den på så likt som den var plassert på da jeg tok den av. Prøvde å få sporet fra limet på den plassen det hadde blitt formet til. Før jeg starter den vil jeg bare være sikker på at jeg ikke trenger å ta ny kjøpepasta? på den. Også nevner jeg at jeg har tatt fingeren på det i midten på chipsettet. Altså kladdet noe på det. Vil bare unngå å brenne/ødelegge noe. Jeg har vel ikke ødelagt noe med å kladde på den eller risikert det? Vil forsikre meg om å starte pc'en og se at alt funker før jeg starter på det opprinnelige problemet, bytte cpu. Vet hvordan jeg tar av ribba til den nå Setter pris på svarene jeg får og har fått. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 jeg tror ikke det er farlig å slå på pc-en for å teste om den virker, men det er best du tar vekk det gamle limet og tar på ny kjølepasta for langtidsbruk. Jeg har 2 ganger tatt vekk chipsettkjøler/vifte til hovedkort for å fjerne støy og det har gått bra. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 24. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2005 Funker min foreløpig ubrukte artic silver 5 like bra til dette som til cpu'en da? Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 24. juli 2005 Del Skrevet 24. juli 2005 kjølepastaen funker like bra til brikkesett som til cpu. husk å skrape cpu\brikkesett og kjøleribbe så rein som mulig for gammel kjølepasta før du setter på ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå