Bretleon Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hei. Jeg har tenkt å anskaffe meg en vidvinkel linse til min 20D. Jeg sett lenge på 17-40mm til canon, men den blir litt i dyreste laget. Jeg ser nå på to Sigma linser. Valg 1: Sigma 20mm f.1.8 Valg 2: Sigma 18-50. f.2.8 . Det som er viktig for meg er at bildene blir så skarpe som mulig, og da må vel et fastobjektiv bli noe skarpere enn ett zoom objektiv? ihverfall siden de stiller så likt i pris? (3339 VS 4375) Men er det noe forskjell på bildekvaliteten på de objektivene? er 20mm vesentlig skarpere enn 18-50?? Jeg ser at 18-50 kommer veldig godt ut i tester. og det samme gjør 20mm. For det kan jo være greit med et zoom-objektiv, hvis det ikke går utover kvaliten på bildet. ( skarphet,kontrast,fortegning osv) Jeg har i tillegg et canon 50mm 1.4 og et 100mm macro som jeg er veldig fornøyd med, men jeg trenger altså ett på vidvinkel siden..... Er det noen andre objektiver jeg bør kikke på? Bret Leon Lenke til kommentar
olemm Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hvis du vil ha "årntlig" vidvinkel er det en mulighet å se etter et brukt Sigma 14/2.8 som både er lyssterkt og vidvinklet (tilsv. 22,4 mm på fullframe om det sier deg noe). Disse går for omkring 4k og skal visstnok ha anstendig bildekvalitet og relativt lite fortegning. Hvis ikke lysstyrke betyr så mye kan det være verd å vente på 10-20 fra Sigma, men det kan nok kanskje ta litt tid før den dukker opp enda. Bildekvaliteten på et zoomobjektiv vil mer eller mindre alltid være noe dårligere enn på et fastobjektiv, muligens med unntak av dyrere objektiver. 17-40 er et av disse (både dyrt og skarpt, og svært godt mht. farge og kontrast IMHO), men 17-40 er ikke helt fri for fortegning. Etter min mening, tatt de objektivene du har i betraktning kommer du til å hate konstruksjonen på 18-50en. Har prøvd den i butikk noen ganger, og jeg for min del syns at den funksjonalitetsmessig og konstruksjonsmessig ikke holder mål, ei heller sett opp i mot andre EX-objektiver, konstruksjonen minner mer om de billige Sigma 28-80-obj jeg har brukt. AF-en er langt-fra-HSM/USM i både hastighet og støynivå, objektivet endrer lengde med 3-4 cm ved endring av brennviddet og fokusringen er låst så lenge AF er på. Følelsen av byggekvalitet er heller ikke ideell, og materiale/kvalitetsfølelse o.l. er et godt stykke unna EX-objektiver som 70-200/2.8 og 12-24. Bildekvaliteten så ut til å være god dog, selv om jeg er usikker på om motlysegenskapene holder tritt med f.eks. 17-40. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 du kan ta en snartitt på Peleng 8mm dersom du ikke ønsker lage et alt for stort hull i lommeboka. det er mye linse for pengene. et lite aber er at den kan feile mot speilet på noen kamerahus, så du bør sjekke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå