Håvard Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hallo! Jeg har lenge hatt planer om å instalere linux, men lurer på en del ting. Hvilke distro er enklest? Kan jeg ha linux og windows på samme pc? hvordan er det å spille i linux Jeg skulle helst hatt en distro som takler 64 bit cpu. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Distrovalg er egentlig opp til deg, dessuten har disse spørsmålene blitt besvart i det uendelige. Søk litt rundt, mann. Vis at du er smart, finn ut av ting på egenhånd. Google er et veldig fint sted å starte. Endret 1. juli 2005 av Nichotin Lenke til kommentar
hero_ruler Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Jeg er ganske fersk jeg og på linux Jeg starta med mandrake 10.0 Men det sugde så jeg starta på nytt med fedora core 4 som jeg er kjempe fornøyd med.. Jeg kjører også en liten windows xp harddisk vedsiden av.. Windows partisjonen må innstaleres først så grub'en til linux registrerer at det er der.. Hvis du innstalerer windows først så nekter windows og kjøre linux Fedora har også støtte for 64 bit (det har vell de fleste andre og) Pass bare på at du ikke laster ned source tinga de som heter "srpms" Endret 1. juli 2005 av hero_ruler Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Ubuntu, Fedora eller SUSE er sikkert gode distroar for deg. Alle har 64-bits versjonar. Speling i GNU/Linux er bra det, så lenge spelet er laga for OSet. Ein del spel kun for Windows kan emulerast ved hjelp av Cedega. NVIDIA har dei beste drivarane men ATi kjem seg sakte men sikkert. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 prøv deg fram og finn en du liker. selv prøvde eg først mandrake, så suse, fedora, vidalinux og ubuntu som eg er mest fornøyd med Lenke til kommentar
olear Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hvilke distro er enklest? Kan jeg ha linux og windows på samme pc? hvordan er det å spille i linux Dette må du finne ut selv, men de fleste anbefaler Ubuntu. Ja, men ikke på samme partisjon. Som med alle andre OS Det du sikkert mener er om Windows-spill fungerer i Linux? Svaret er nei, men det er mulig å emulere disse med varierende resultater. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det er ikke mangel på spillmuligheter hvis du bruker GNU/Linux. Nå spiller jeg faktisk ikke så mye, selv om jeg sitter mye foran PC'en, men for å si det sånn så må jeg fortsatt spille meg gjennom Fallout 1-3, Divine Divinity, Americas Army, Doom 3 + Resurrection of Evil, Battlefield 1942 +ekstrapakkene, Call of Duty: United Offensive, UT 2003 og Neverwinter Nights. Disse fungerer bortimot perfekt, og noen finnes det til og med Linux-klienter til. Mange flere spill fungerer enten via Cedega/Wine eller nativt, men hvis du ønsker å kjøre alle spill du kommer over så vil du bli skuffet. Som spilloperativsystem er ikke GNU/Linux noe dårligere enn Windows. Hadde flere spill tatt i bruk SDL/OpenGL fremfor DirectX, ville det vært lettere/billigere for utviklerne å porte spillene til andre operativsystemer. Det eneste som holder GNU/Linux tilbake er dårlige drivere til grafikkort og lydkort (hint: Kjøp SB Audigy - Creative sine lydkort fungerer veldig bra). Nvidia-driverne er så og si på linje med Windows-driverne, og såvidt jeg vet er det mulig å kjøre to X-sesjoner samtidig. På den måten kan du spille et 3d-spill i den ene X-sesjonen, mens den andre er forbeholdt "2d-oppgaver". ATi har også begynt å skjerpe seg, og med mindre Nvidia har laget en ny installer siden sist jeg sjekket, er det faktisk lettere å installere ATi-driverne! Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Hørte/lest at Cedega begynner å bli veldig bra, men mister man noe ytelse av å bruke et slik program til å få spilt spill som egentlig ikke støttes av Linux OSet? En liten ting til, er programmet gratis? og vil det virker på alle Linux baserte OS? f.eks som Ubuntu ? Endret 1. juli 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hørte/lest at Cedega begynner å bli veldig bra, men mister man noe ytelse av å bruke et slik program til å få spilt spill som egentlig ikke støttes av Linux OSet? I teorien skal man ikke miste noe ytelse ved å kjøre et program i Wine eller Cedega, fordi ingen kode er nødt til å "imiteres". Poenget med Wine er at win32-programmer skal oppføre seg som ordinære *nix-prosesser. I praksis vil du ofte få et visst ytelsestap, men enkelte hevder også å få bedre ytelse. Hvis du har et ATi-kort vil du alltid få et ytelsestap og færre programmer støttes pga. bugs i driverne. Selv om ATi-driverne har forbedret seg enormt de siste 6 månedene, har Nvidia fortsatt et godt forsprang. En liten ting til, er programmet gratis? og vil det virker på alle Linux baserte OS? f.eks som Ubuntu ? Cedege er ikke gratis. Egentlig er man nødt til å abonnere på Cedega. Jeg tror at månedsavgiften er 3 USD, med en medlemstid på minimum tre måneder. Du får laste ned alle de nyeste og de eldre versjonene av Cedega/WineX så lenge du er abonnent, og det du laster ned vil fortsatt virke selv om du sier opp abonnementet. Hvis du ikke ønsker å betale kan du enten laste det ned via p2p, prøve en tidsbegrenset (men lovlig) demo fra Transgaming eller så kan du kompilere CVS-versjonen av Cedega. Denne mangler enkelte "features" som Transgaming ikke har lov til å frigi uten videre (dette inkluderer støtte for kopibeskyttelser og InstallShield), og installasjonen er også vanskeligere. Et annet alternativ er å bruke Wine. Wine er helt gratis (lisensiert under LGPL), men er en annen "gren" enn Cedega. Wine-prosjektet tar sikte på en "korrekt" støtte for win32-programmer generelt, mens Transgaming utvikler Cedega med tanke på å få spill til å fungere. Denne løsningen "ødelegger" ofte støtten for noen spill, og det er derfor Transgaming tilbyr de eldre versjonene av WineX/Cedega til sine abonnenter. Mitt råd er at du først sjekker om programmet finnes nativt til GNU/Linux, deretter sjekker du om noen har fått programmet til å kjøre med Wine (sjekk winehq og frankscorner), se om det fungerer i Wine og til slutt kan du prøve Cedega. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Hørte/lest at Cedega begynner å bli veldig bra, men mister man noe ytelse av å bruke et slik program til å få spilt spill som egentlig ikke støttes av Linux OSet? I spill som bruker mye minne (morrowind, world of warcraft) har jeg faktisk merket bedre flyt i spillene enn på windows (merk: bedre flyt er ikke nødvendigvis det samme som bedre ytelse..). Min personlige teori om dette er at linux sitt minnesystem er flere hakk bedre enn windows sitt Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Ta eit søk. Allt du har spurt om har vert diskutert herfra til evigheten allerede. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Det blir fedora core 4 bare jeg får tak i en ny hdd Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 her er to "tester" for å finne ut hvilken distro du skal ha Linux chooser 1 Linux chooser 2 Men ikke stol blindt på hverken testene eller råd fra forumet. Er det noe du ikke liker med en gitt distro, prøv å fiks det, går ikke det; bytt distro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå