Gå til innhold

Får ikke kjørt Dual Channel (blåskjermer)

Cyberfrog

Anbefalte innlegg

Hele den kjedelige historien:

- Skrudde sammen en ny AMD64-maskin

- Under installasjon av WinXP Pro var jeg plaget av stadige blåskjermer som umuliggjorde installasjonen. På mitt Epox 9NPA+ Ulta hovedkort er slot1/2 og 3/4 for dual channel, og jeg hadde satt Kingston HyperX PC3200-minnet (KHX3200ULK2/1G) i slot-ene 3 og 4.

- Jeg flyttet brikken i slot 4 til slot 1, og installasjonen gikk feilfritt.

- Noen dager senere (dvs. i dag) prøver jeg like godt slot-ene 1/2 og resultatet blir blåskjerm og umiddelbar restart ved lasting av windows.

RAM-brikkene er tidligere brukt i en "Barton" 2500+ maskin, i dual channel slot-ene på et Asus A7N8X-hovedkort, uten slike problemer.

Jeg kan heller ikke sette dem slik de står nå (slot 1/3) til 400MHz (200 i Bios x2) og fortsatt få laste Windows (får ikke blåskjermer, men maskinen restarter bare).

Så hva er dette for noe?

Vil det være noe poeng i å prøve å oppgradere BIOS? Er det annet som kan prøves?

Taper jeg mye ytelse på ikke å kjøre brikkene i dual channel?

Takker for svar :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgraderte til BIOS versjon av 29/6 2005, som skulle være ny nok. Har fortsatt samme problem :(.

Vel, får se om Kingston har grunn til å skryte så uhemmet av supporten sin som de gjør. Blir vel til at RAM-en må byttes etter hvert, slik at stakkars Barton (som nå sitter med 2x256MB PC2700) kan få tilbake RAM-en sin ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...