Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt spørsmål ang billån.

Anbefalte innlegg

Hei, siden jeg er ferdig med studiene og starter i jobb til høsten så tenkte jeg det var på tide og skaffe seg en bil igjen, og da blir det nok til at jeg må ta opp et lite lån. sikler litt på en pen golf 3 i sånn 60 000,- klassen, så er ikke store lånet det er snakk om. men er litt grønn på dette feltet så trenger litt råd.

hvor er det bra og ta opp lån, med tanke på lav rente osv?

kan man få lån med 100% finansiering? evt hakket mere slik at det dekker registreringsavgift og forsikring også? altså at jeg får en 70000,- i lån f.eks til og kjøpe en bil til 60000,- (må vel ta pant i noe annet en bilen da, men kan vel få min kjære far til og stå for det?)

hvor mye(lite) bør jeg regne med og måtte betale pr mnd på et billån på en 60-70 000,-?

noe annet jeg burde tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å få billån med lav rente må du ha fullkasko på bilen, men er du under 25 år og har lite bonus koster fullkasko blod og tårer. Får du en av foreldrene dine til å kausjonere for deg kan du låne 100% og få bra rente uten fullkasko på bilen, det fikk hvertfall jeg hos min lokale bank. Låner du f.eks 70.000@7% rente og betaler det ned over 2 år blir det ca 3000kr i mnd.

Endret av trra
Lenke til kommentar

ok, tviler på jeg har råd til mere en delkasko. bonus har jeg vel bare 25% eller no sånn, men fyller 25 i år hvertfall.

elcon har jeg hørt at skal være billigst på billån, snakket med en kompis som driver ett import firma. noen erfaringer med de?

edit: hvilken rekkefølge gjør man dette i egentlig? først i banken og fikser lån, også finner man seg en bil eller må man finne ut hvilken bil man skal kjøpe først også dra i banken?

edit2: forkskjell på Nominell rente og Effektiv rente? regner med effektiv er den som teller? hva er nominell rente egentlig?

Endret av someday.
Lenke til kommentar

Nominell rente + alle gebyrer = effektiv rente.

Husk at du må betale både tinglysningsgebyr og etableringsgebyr på lån. Dette alene koster mellom 3 og 4 tusen. Dermed blir den effektive renten ganske høy på smålån.

Gå å se på biler først. Finner du en du liker kan du be selgeren holde av den til du har skaffet penger, men ikke skriv kontrakt før du er sikker på at finansieringen er i orden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...