Nitrius Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Jupp tror jeg kommer til å teste Ubuntu, vis ingen andre skulle få meg til å ville teste noe annet. Men nå er det sånn at jeg har 2 harddisker: 1. en på 120gb der windows er div programmer og spill er lagra, er ca 55gb ledig plass igjen(hoveddisken) 2. også har jeg en 160gb SATA disk som jeg bruker til lagring av div. ting, ca 30 gb ledig(lagring) Så det jeg lurer på er om jeg kan installere Ubuntu på den første disken som en annen partisjon, sånn at jeg f.eks kan velge på boot hvilket OS jeg vil starte opp med eller lignende, går det? Vis ikke så vurdere jeg å renske disk nummer to, og legge inn Ubuntu der. Hva ville dere gjort? Lenke til kommentar
escariot Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Tenkte bare jeg skulle foreslå en ting for deg. Hvis du vil, så kan du sende meg en PM her med navn og adresse, så kan jeg sende deg original Ubuntu. Jeg har vel 10 stk. igjen av x86 og 3 stk. igjen av AMD64, så "take your pick". Dersom du er interessert.. -Escariot Endret 1. juli 2005 av escariot Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Neida det går bra, siden Ubuntu er på ca 700mb så går det greit, tar 5-6 timer og innen det så har jeg voknet imorgen(senere idag). Men ellers takk for tilbudet, vis jeg skulle få lyst på en orginal CD av Ubuntu en gang så kontaker jeg deg sikkert og hører om du fortsatt har noen slike Edit: Håper fortsatt noen kunne svart på spørsmålet mitt i forrige post. Endret 2. juli 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
escariot Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Om du installerer Ubuntu på en ledig partisjon på disk1, eller frigjør hele disk 2 så vil ikke det (iallefall ettersom jeg har erfart) ha noen som helst innvirkning på bootingen. På slutten av installeringen av Ubuntu så får du spørsmål om du skal installere GRUB på MBR eller ikke. Her vil det og stå en evt. liste over andre OS som også vil bli lagt til i denne listen. Jeg har aldri opplevd at Ubuntu ikke har funnet Windows (tilogmed funnet Windows når det ikke var der...), men så lenge Windows ligger på partisjon1 på IDE1, slik at den blir (hd0,1) så skal alt gå relativt smertefritt.. Lykke til! -Escariot Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Om du installerer Ubuntu på en ledig partisjon på disk1, eller frigjør hele disk 2 så vil ikke det (iallefall ettersom jeg har erfart) ha noen som helst innvirkning på bootingen. På slutten av installeringen av Ubuntu så får du spørsmål om du skal installere GRUB på MBR eller ikke. Her vil det og stå en evt. liste over andre OS som også vil bli lagt til i denne listen. Jeg har aldri opplevd at Ubuntu ikke har funnet Windows (tilogmed funnet Windows når det ikke var der...), men så lenge Windows ligger på partisjon1 på IDE1, slik at den blir (hd0,1) så skal alt gå relativt smertefritt.. Lykke til! -Escariot Ja, tror jeg skal installere Linux på disk nr 2, så programmet GRUB, vil jeg da kunne få velge når jeg booter om jeg vil starte opp med Windows eller Linux, eller må jeg starte opp Linux etter atr Windows er boota? Lenke til kommentar
escariot Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) GRUB er boot-loaderen som Ubuntu bruker, og ja - du vil få opp en liste, hvor siste entry vil være Windows. Du kan ikke laste Linux først, og så Windows - eller motsatt. De må lastes hver for seg. Unntaket er dersom du setter dette i såkalte virtuelle maskiner, som blir som en maskin i maskinen og opererer under et OS. GRUB installeringen er siste del av Ubuntuinstallasjonen, og er et punkt du ikke kommer utenom. -Escariot ps. en veldig kjekk liste over hvordan man installerer noen programmer, ordner NTFS og/eller FAT32 mounting, fikser god lyd osv.. www.ubuntuguide.org edit: la til litt.. edit2: la til link til ubuntuguide. Endret 2. juli 2005 av escariot Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Det jeg lurer på er hvordan jeg vil kunne starte opp Ubuntu etter som maskinen vil loade Windows siden den disken står som Master... Noen som kunne svart på det? Og escariot takk for den linken der Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 ubuntu installerer GRUB, som blir det første maskina starter. Den viser en meny, som du så kan velge hvilket operativsystem du vil starte. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) En ting, er nesten ferdig å installere Ubuntu nå, men jeg får en feil med brukernavn og passord når jeg skal velge det, står noe om at jeg ikke kan bruke stor bokstav først, så jeg rettet på det men det sto fortsatt samme, så jeg bare forsatte, og nå driver den å installere og pakker ut div. programmer, er det mulig å ordne dette med navn og bruker navn senere når OS'et er oppe å går? Edit: Glem det der, sitter nå her med Ubuntu, men i oppstarten vær gang når den loader div. ting så får jeg feil med noe som heter "temoprarly name resolution" eller noe, noen som vet hva det er? Edit2: Det er også noe feil med språket, det er ikke helt norskt, ser ut som en blanding av dansk/norsk/svensk og div programmer er engelsk(f.eks firefox) og i installasjonen av OS'et ble jeg spurt om å laste ned div. språkpakker siden det manglet noe som gjorde norskspråkken hel eller noe, så er det noen som kunne hjulpet meg med dette å? Endret 2. juli 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Jeg sitter i Ubuntu for første gang nå. Dette ser skikkelig bra ut, men lurer på en ting: Hvordan kan jeg finne mp3'ene og filmene jeg har på harddisken? (de ligger på d-partisjonen i windows, fysisk disk #2). Edit: Beklager at jeg stjeler plass i tråden din Toxicman, men vi er jo begge i ca. samme situasjon En annen ting: Hvordan får man frem ogtilbake musetastene på MX510 til å fungere? Frem fungerer som høyreklikk, og bak som paste. Endret 2. juli 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
<BøNilzen> Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Jeg sitter i Ubuntu for første gang nå. Dette ser skikkelig bra ut, men lurer på en ting: Hvordan kan jeg finne mp3'ene og filmene jeg har på harddisken? (de ligger på d-partisjonen i windows, fysisk disk #2). Hvis du kun har en partisjon på disken, kan du lage en mappe du skal mounte disken til, f.eks. /mnt/D eller noe sånt. mkdir /mnt/D så kjører du mount -t ntfs /dev/hdb1 /mnt/D Edit: Legg til denne linjen i /etc/fstab så mountes den automatisk ved oppstart. /dev/hdb1 /mnt/D ntfs umask=000 0 1 Endret 2. juli 2005 av <BøNilzen> Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Jeg sitter i Ubuntu for første gang nå. Dette ser skikkelig bra ut, men lurer på en ting: Hvordan kan jeg finne mp3'ene og filmene jeg har på harddisken? (de ligger på d-partisjonen i windows, fysisk disk #2). Edit: Beklager at jeg stjeler plass i tråden din Toxicman, men vi er jo begge i ca. samme situasjon En annen ting: Hvordan får man frem ogtilbake musetastene på MX510 til å fungere? Frem fungerer som høyreklikk, og bak som paste. www.ubuntuguide.org Sjå under mounting av NTFS evt FAT32 Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Går greit det, håper bare jeg kunne fått noen svar på spørsmålene mine snart... Lurer foresten selv på hvordan man kan bruke ekstra knappene på musen sin, også lurer jeg på om det er lurt å installere ATI driverne for Linux? eller kom de installert med Ubuntu? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) Ang språk anbefalar eg deg å bruke engelsk. Eg taklar ikkje norsk i dataverdenen, du kjem aldri til å angre, ellers må du nok leve med ein liten blanding. Norsk språkpakke til FF burde vel gå an å få tak i. Om du har tenkt å spele spel som krev 3D-aksellerasjon så må du legge inn ATi-drivarane ja (obs: kan vere litt forskjellige måtar frå distro til distro korleis du bør gå fram). Endret 2. juli 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Ang språk anbefalar eg deg å bruke engelsk. Eg taklar ikkje norsk i dataverdenen, du kjem aldri til å angre, ellers må du nok leve med ein liten blanding. Norsk språkpakke til FF burde vel gå an å få tak i. Om du har tenkt å spele spel som krev 3D-aksellerasjon så må du legge inn ATi-drivarane ja (obs: kan vere litt forskjellige måtar frå distro til distro korleis du bør gå fram). Okay, men nå som jeg allerede har blanding av språk er det mulig å gå tilbake til engelsk? vis det hvordan? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 En ting, er nesten ferdig å installere Ubuntu nå, men jeg får en feil med brukernavn og passord når jeg skal velge det, står noe om at jeg ikke kan bruke stor bokstav først, så jeg rettet på det men det sto fortsatt samme, så jeg bare forsatte, og nå driver den å installere og pakker ut div. programmer, er det mulig å ordne dette med navn og bruker navn senere når OS'et er oppe å går? Skjønnte ikke helt problemet, men det funker som smør. System -> Administrasjon -> Brukere og grupper Edit: Glem det der, sitter nå her med Ubuntu, men i oppstarten vær gang når den loader div. ting så får jeg feil med noe som heter "temoprarly name resolution" eller noe, noen som vet hva det er? Høres ut som DNS-problemer. Men jeg har ikke svaret, for å si det slik Edit2: Det er også noe feil med språket, det er ikke helt norskt, ser ut som en blanding av dansk/norsk/svensk og div programmer er engelsk(f.eks firefox) og i installasjonen av OS'et ble jeg spurt om å laste ned div. språkpakker siden det manglet noe som gjorde norskspråkken hel eller noe, så er det noen som kunne hjulpet meg med dette å? Det er fordi alt ikke er oversatt til norsk. Angående ATI-drivere: https://wiki.ubuntu.com//BinaryDriverHowto Jeg anbefaler deg å gå gjennom http://www.ubuntuguide.org . Mange tips og mye som er lurt å gjøre på en ny installasjon. Svaret på driverspørsmålet tok meg under ett minutt å finne på http://www.ubuntuforums.org Du finners sikkert svaret på musknappene der Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 (endret) En liten ting, hva er forskjellen fra å laste ned driverne fra ATI sin side og installere dem enn å gjøre det som står i den guiden der? Edit: Glem det der. Har en ting til jeg gjerne skulle ha hatt svar på, når man installere div. ting installerte blant annet skjermkort driverne og et kontroll panel til det, men skjønner ikke hvordan jeg skal greie å kjøre kontroll panelet, vet ikke hvordan man starter programmet liksom så derfor lurer jeg på hvordan man starter programvare man installere selv? Endret 2. juli 2005 av ToxicMan Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Enten havner programmene i Applications-menyen. Hvis ikke, Applications -> Run Application og tast inn programnavnet. Eventuelt tast inn programnavnet i en terminal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå