Gå til innhold

Lyst til å teste et Linux basert OS

Anbefalte innlegg

Hei, fikk plutselig et lite kick om å få testa ut et linux basert OS, og siden jeg nesten aldri har vært borti linux før tenkte jeg kansje noen her kunne hjulpet meg.

Har hørt eller lest at det finnes linux basert OS? som man kan installere under Windows som et program og at dette er den beste måten å teste det på? har også hørt at det finnes linux baserte OS som man kan starte opp via CD(Live CD eller noe?)

Ja så spørsmålet er vel rett og slett hva dere annbefaler meg å prøve? hvilket Linux Basert OS vil passe best for meg som bare skal teste nå i første omgang og kansje senere så velger jeg å bruke det å.

Edit: Lurer også på hvilket Linux basert OS er det som blir brukt mest?

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm skjønner, men en liten ting, nå er det sånn at jeg har et ATI skjermkort, og som jeg har hørt så finnes det dårlig med linux drivere til ATI...

Drivarane var ganske dårlege før, men har komt seg mykje i det siste. Ikkje på høgde med NVIDIA sine, men det kjem seg.

Lenke til kommentar

Høres bra ut.

Men før jeg har lyst til å bestemme meg for om jeg skal installere Linux som et OS så vil jeg gjerne teste det på en enklere måte, som igjennom "Live CD" eller noe, så det hadde vært litt fint med tips til hvilken jeg burde teste ut.

Jeg har som sakt null peiling på linux fra før av.

Lenke til kommentar

Alternativ 1: Installer distroen på disken og bruk dual-boot sammen med win xp

Alternativ 2: Knoppix live-cd som en over her anbefalte

Alterantiv 3: Kjør en distro med VMware i windows

Hadde jeg vært deg ville jeg absolutt gått for alternativ 1 med Ubuntu eller en annen lett distro. (er selv veldig fornøy med Ubuntu etter å ha prøvd en rekke distroer) Her får du ikke noe ytelestap som du gjør i alternativ 2 og 3.

Alternativ 3 anbefaler jeg egentlig ikke da du ikke får den ytelsen som du egentlig skal ha i.o.m du kjører distroen sammen med windows :no:

Men på den andre siden får du jo et greit innblikk i hvordan alt er satt opp grafisk, filsystem etc etc, men med kraftig svekket ytelse.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Alternativ 1: Installer distroen på disken og bruk dual-boot sammen med win xp

Alternativ 2: Knoppix live-cd som en over her anbefalte

Alterantiv 3: Kjør en distro med VMware i windows

Hadde jeg vært deg ville jeg absolutt gått for alternativ 1 med Ubuntu eller en annen lett distro. (er selv veldig fornøy med Ubuntu etter å ha prøvd en rekke distroer) Her får du ikke noe ytelestap som du gjør i alternativ 2 og 3.

Alternativ 3 anbefaler jeg egentlig ikke da du ikke får den ytelsen som du egentlig skal ha i.o.m du kjører distroen sammen med windows  :no:

Men på den andre siden får du jo et greit innblikk i hvordan alt er satt opp grafisk, filsystem etc etc, men med kraftig svekket ytelse.

Lykke til! :thumbup:

Alt.1 er det jeg hadde tenkt til å gjøre etter at jeg hadde fått testet linux på en litt enklere måte, har bare ikke lyst til å installere Linux med sin egen partisjon med en gang av en eller annen rar grunn, men siden det er det som blir annbefalt så får jeg vurdere saken og se hva jeg gjør.

Du annbefaler Ubuntu ser jeg, men det finnes jo tonnevis av andre linux baserte OS, så jeg syns det blir litt vansklig å velge, fordi jeg ikke vet noe om noen av de forskjellige linux baserte Operativsystemene.

Er det egentlig så innmari stor forskjell mellom de forskjellige typene?

Edit: En liten ting til, har akkurat nå en velidg dårlig linje og det vil ta år og dag å laste ned en hel slik distro(regner med de er på over 700 mb?) sitter nemlig med en linje på 250/250 kbit/s linje inn og ut akkurat nå, er det ser ut som at vi ikke får bedre linje før i slutten av sommerferien, så jeg så at f.eks Ubuntu kunne sende CD'ene til meg gratis, er dette til å stole på? noen som har prøvd det?

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar
Edit: En liten ting til, har akkurat nå en velidg dårlig linje og det vil ta år og dag å laste ned en hel slik distro(regner med de er på over 700 mb?) sitter nemlig med en linje på 250/250 kbit/s linje inn og ut akkurat nå, er det ser ut som at vi ikke får bedre linje før i slutten av sommerferien, så jeg så at f.eks Ubuntu kunne sende CD'ene til meg gratis, er dette til å stole på? noen som har prøvd det?

De fleste distroer støtter netinstall.

Etter hva jeg har hørt så tar det rundt en måned før du får CD'ene i posten fra Ubuntu.

Lenke til kommentar
Edit: En liten ting til, har akkurat nå en velidg dårlig linje og det vil ta år og dag å laste ned en hel slik distro(regner med de er på over 700 mb?) sitter nemlig med en linje på 250/250 kbit/s linje inn og ut akkurat nå, er det ser ut som at vi ikke får bedre linje før i slutten av sommerferien, så jeg så at f.eks  Ubuntu kunne sende CD'ene til meg gratis, er dette til å stole på? noen som har prøvd det?

De fleste distroer støtter netinstall.

Etter hva jeg har hørt så tar det rundt en måned før du får CD'ene i posten fra Ubuntu.

Litt lengere en jeg kunne tenkt meg å vente det ja...

At de støtter netinstall hva mente du med det?

Har hørt ordet før men ikke hva det betyr..

Lenke til kommentar

Ubuntu sender i posten ja, men tok lang tid for meg. Jeg bestilte mest for moro skyld fordi jeg ville ha en "originalplate"..

Nå kan det hende jeg var uheldig, men testet Live CDen (2 stk) jeg fikk i posten, og den ville ikke fungere.. ville plutselig ikke finne CDrom midt i klargjøring, selvom den hadde lastet masse fra CD allerede..

Brukte i stedet både Live CD og install Cd som jeg lastet ned selv og det funket meget bra.

Jeg er også rimelig fersk på Linux, Ubuntu er et bra valg å prøve, er det "hotteste" for tiden virker det som. Finnes masse bra info på nettet også, og mange her på froumet som kan hjelpe deg.

Vil anbefale deg å laste ned selvom du har treg linje, du får vel ned en plate over natta selvom du bare har 250/250??

Endret av cyberpet
Lenke til kommentar

Det betyr at du bare laster ned en minicd og laster ned resten over nett mens du installerer.

Skjønner, tok å prøvde å laste ned Ubuntu, tar rundt 5-6 timer så det kan jeg nok greie meg med.

Så takk for hjelpen, skal se hva jeg får til :)

Men er det noen andre som f.eks kan annbefale noen andre linux baserte OS så kom med dem.

Lenke til kommentar

Mandriva (tidligere Mandrake) har vel alltid hatt rykte på seg for å være et bra nybegynner OS..

Red Hat husker jeg vi hadde på skolen, er også greit. Er kanskje ikke gratis men... Er ikke Fedora gratisversjonen av Red Hat på en måte? Mulig jeg surrer litt..

Skal du ha systemet opp å kjøre så fort som mulig for å bruke det vil jeg anbefale deg Ubuntu. Vil du lære step-by-step alt om Linux kan du jo velge en distro som er litt mer knotete å få i gang.. Vet om folk som f.eks. prøver Gentoo som nybegynnere, men det byr garantert på en del hodebry...

Lenke til kommentar
Mandriva (tidligere Mandrake) har vel alltid hatt rykte på seg for å være et bra nybegynner OS..

Red Hat husker jeg vi hadde på skolen, er også greit. Er kanskje ikke gratis men... Er ikke Fedora gratisversjonen av Red Hat på en måte? Mulig jeg surrer litt..

Skal du ha systemet opp å kjøre så fort som mulig for å bruke det vil jeg anbefale deg Ubuntu. Vil du lære step-by-step alt om Linux kan du jo velge en distro som er litt mer knotete å få i gang.. Vet om folk som f.eks. prøver Gentoo som nybegynnere, men det byr garantert på en del hodebry...

Er nok på jakt etter noe som gir meg minst hodebry i førsteomgang gitt.

Så vet ikke om jeg skal ta å teste Mandriva eller Ubuntu først, eller noe annet som er fint for nybegynnere, er det noe jeg ikke er flink til så er det å velge ting når det er så mange muligheter å velge :p

Edit: Trodde Linux baserte OS var gratis? var nemlig innom Mandriva for å sjekke hvor jeg laster ned og da ser det ut som man har 3 muligheter og to av de koster penger ser det ut som mens 3 valg mulighet er gratis men er noe nedstripet av programvare og funksjoner?

Edit2: En liten ting til, jeg har 2 harddisker, en 160 gb som jeg har lagra div. filmer og som windows og div. programmer og spill jeg bruker er lagra på.

Har 35gb fri igjen på den første disken og 55gb ledig på disken med windows på og sånn, er det f.eks mulig å installere Linux på den andre disken som en egen partisjon der jeg sier at den f.eks skal få lov til å bruke 30-40 gb ca?

Vis noen skjønner hva jeg prøver å si :p

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

Det betyr at du bare laster ned en minicd og laster ned resten over nett mens du installerer.

Skjønner, tok å prøvde å laste ned Ubuntu, tar rundt 5-6 timer så det kan jeg nok greie meg med.

Så takk for hjelpen, skal se hva jeg får til :)

Men er det noen andre som f.eks kan annbefale noen andre linux baserte OS så kom med dem.

Jeg har og nettopp testet linux for første gang med Ubuntu. Du kan jo teste ut KDE f.eks, et annet skrivebordsmiljø en Gnome. Personlig synes jeg Gnome minner mest om windows xp, mens KDE minner mest om Mac OS X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...