Gå til innhold

Kommentarer til bildene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er endel bilder og kommentere, og jeg kan hvis det er etterspørsel om det - systematisk gå igjennom og kommentere hvert bilde nedover. Si ifra hvis du vil dette ...

Generelt er bildene litt rotete fordi de omfatter mye landskap eller detaljer slikat det for meg iallfall, blir vanskelig og feste blikket på et bestemt motiv og nyte bildet sånnsett. Dette gjelder spesielt det siste bildet (rett før sentrum).

På den andre siden kan slike "rotete" bilder også ha en effekt i seg selv for å fremeheve noe annet ... jeg vet ikke om du var bevisst om dette da du tok bildene, men nå har jeg iallfall påpekt det.

Det første bildet er tatt i motlys og store deler av bildet bærer preg av dette. Jeg synes det eneste klare du har fanget på dette bildet, er brua nederst til høyre i bildet. Resten av bildet er uklart pga. sollyset. Et tips kan da være å ta bilder med sola i ryggen eller på en av sidene, aldri ta bilder i motlys.

Det andre bildet er også litt slumpent fordi store deler av bildet er vann. Det er litt uheldig at vann tar opp så store deler av bildet når motivet i bildet er båten og den krana som befinner seg litt til venstre for båten. Her burde du ha løftet kamera litt oppover, ikke bare sikte inn etter horisonten.

Det tredje bildet har jeg ikke noe spesielt og si på annet enn at det var noe uklart, men du har fanget stormstemningen veldig bra her.

Har du et større eksemplar av dette bildet?

Kraftverket har jeg ikke noe spesielt og si på her.

Kran-bildet er også litt mørkt. Det som blir interessant på dette bildet er kun figuren printet utover den blå himmelen, men det er alt. Et litt kjedelig bildet, etter min mening.

Kort sagt altså: ikke ta bilder i motlys og når du skal ta bilder, prøv fange hele motivet inn på bildet.

Lenke til kommentar

Generlt er det ikke spesielt lurt å legge ut så mange bilder av gangen (med mindre de hører sammen direkte). Så da blir det kortere kommentarer til hvert bilde:

1. Motlyset synes jeg ga en fin stemingsfull effekt, og nederste del av bildet er fint. Toppen derimot blir bare utvasket, og går over i helt utbrent. Forsøke å lukke bildet ved å beskjære vekk toppen.

2. Tja. En båt. Den lyse himmelruta oppe til høyre er bare forstyrrende.

3. Bildet jeg liker best. Faktisk et bilde jeg synes er veldig bra. Dramatikken i bølgene, mørket og lysene gir tilsammen et veldig fint bilde.

4. (Kraftverk) Også et tja bilde. Det er en avbildning. Greit nok til en brosjyre, eller kanskje noen som har spesiell interesse av slike bilder. Men for meg blir det kjedelig. Igjen en liten flik forstyrrende himmel. Enten må himmelen ordentlig med, eller så må du klippe. Kanskje vært mer spennende med en litt annen vinkel på huset også.

5. (Kran) For mørkt og gjengrodd. Blir bare linjer på kryss og tvers.

6. Grei nok avbildning. Fint lys og himmel. Men mangler noe for å gi bildet interesse.

Bilde 3 likte jeg veldig godt. Bilde 1 har litt potensiale pga. lyset. Ellers var det ikke noe mer enn greie avbildninger av ting.

Og om du synes jeg er kritisk, så ta det ikke personlig. :)

Lenke til kommentar

Jeg har forsåvidt ikke mye nytt å komme med, men bilde #3 var skikkelig tøft. Jeg likte godt følelsen av "tungindustri vs. naturen". Det skulle jeg gjerne ha sett i større format, og med mindre brutal kompresjon.

Bilde #1 kunne vært en fin "solen bryter frem etter stormen" greie, men jeg syns motlyset blir i overkant. De andre bildene var vel egentlig ikke verdt en nærmere titt.

Lenke til kommentar
Bilde #1 kunne vært en fin "solen bryter frem etter stormen" greie, men jeg syns motlyset blir i overkant.

Saken er at dersom motivet skal være sollyset, eller sollyset er motivet, burde fotografen fange lyset som fenomen. Dette er litt vanskelig og forklare, og ikke minst vanskelig og fotografere. Jeg vet med megselv at jeg ikke har klart det noen gang, men jeg har sett bilder med denne effekt. Ubeskrivelig kult.

Lenke til kommentar

Takk for konstruktiv kritikk. Har merket meg en del av det som blir sagt her...

Den rde tråden i bildeserie (eks bilde 3) er å fange opp Sauda som industri og bysamfunn. Derfor noe detaljrik.

Bilde 1 er jeg fornøyd med vannet og brua, men ikke med toppen.

Kranens siluett kunne kanskje fanges opp på en annen måte, men tilgang til industriområdet er begrenset, så jeg måtte ta der og da... :p

Skal ta en ny bildeserie denne sommeren, og skal prøve å fange inn Sauda ibeste sommerlys :D

Edit: Har råfomratet til bilde 3 liggende på den stasjonære. Poster det her straks jeg kommer til Stavanger igjen (Midten av august)

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...