Gå til innhold

Dell Dimension 5100 (hjemmePC)


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en Dell Dimension 5100 som hjemmePC, men den configen vi har fått tilbud på har et par mangler / svakheter;

 

BTX

P4 3.0GHz HT LGA775

1 GB DDR2

250 GB SATA

Creative Audigy 2 ZS (!!)

Ati Radeon X300

16X DVD +-RW DL

305W Continous PowerSupply

 

 

20" Del 2005FPW (1680x1050)

 

Bilde:

5100_chassis_open_314.jpg

 

1) X300 holder ikke, 6800GT er minimum. Dell støtter kun X300 og 6800 på denne, er det fordi powersupplyen ikke klarer å levere nok?

2) Går det an å bytte powersupply, eller er denne en spesiell "Dell-størrelse"?

3) Synes den ser trang ut innvendig, noen som har erfaringer?

4) Hvordan vil skjermen fungere på f.eks. 1280x1024?

5) Er det andre "Dell spesifike" begrensninger jeg bør kjenne til ifbm fremtidige oppgraderinger?

 

Som sagt er dette hjemmePC tilbud, så specs' er ufravikelig låst..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bah... på min side så har jeg starta å hate dell.. elendig luftstrøm i de(værtfall mitt), noe som førte til at grafikkortet tok kvelden.. skal gi deg et råd jeg fikk av en dataproff på min lokale databutikk: Fyll den med sement og bruk den som ankerfeste.. :p

Lenke til kommentar

Ikke glem at det er en Widescreen-skjerm. Forøvrig er oppløsning meget behagelig, og selvom jeg kun har prøvd den på en 15,4" skjerm. På en 20" vil den vel kanskje ikke være så ulik 1280x1024, uten at jeg skal uttale meg om det..

Når det kommer til PSU, så støtter ikke den noe høyere nei, det er jo strømkrevende cpuer som sitter i og, tenk litt på det..

Også Hd'er, cdrom'er, ram osv krever sitt det og for å kjøre :)

Om du kan bytte PSU får du se selv når den kommer til deg..

Ang om det er trangt eller ikke. Tipper luftflyten ikke er den beste, men nå får vel dere en god garantiordning som gjør at deler blir skiftet ut om det skulle bli nødvendig..

Lenke til kommentar
bah... på min side så har jeg starta å hate dell.. elendig luftstrøm i de(værtfall mitt), noe som førte til at grafikkortet tok kvelden.. skal gi deg et råd jeg fikk av en dataproff på min lokale databutikk: Fyll den med sement og bruk den som ankerfeste.. :p

Særdeles usaklig innlegg som ikke svarer på noen av trådstarters spørsmål. Vær forsiktig med å "gi råd" når du er 14 år gammel og kanskje ikke har så mye peiling.

 

Ang spørsmålene.

 

1) Tror 6800GT går greit mhp på strøm, har 250W kontinuerlig på min Dim8300 og den klarer 6800GT. Men lurer på om noen av 6800GT-kortene er for lange for 5100-kabinettet...? Du kan jo evt vurdere et X800XL.

2) Tror nok PSUen er en Dell Spesial, men 305W kontinuerlig bør kunne holde til noen high-end grafikkort.

 

4) Ved 1280x1024 og 4:3 oppløsninger vil bildet bli dratt utover i sideretning, men eller ser det ikke så verst ut.

5)HK og PSU er vanligvis det eneste som ikke kan oppgraderes med standardkomponenter.

 

Du kan også gå til Dells supportforum og lese andres erfaringer der:

 

http://delltalk.us.dell.com/

Lenke til kommentar

widescreen har ikke 1280x1024 ? SYnes widescreen var veldig behaglig å se på.

 

6800gt har satt minimum 300watt på psu. så 305 høres ut som kan bli i minste laget. Jeg i utgangspuinktet ville heller bygd pc selv i stede for å holdt meg inne med dell. Er tilbudet veldig godt så kan du jo kjøpe det, men dell har noen artige løsninger inni det kabinettet som gjør at du kansje ikke får skiftet psu, eller noe sånt. Og noen sier at de har spesielle kontakter. eg ville hellr bygd selv. Da vet jeg hvordan ting fungerer ;)

 

Lykke til!

 

 

PS: ikke diss ned på fjortenåringer. Mange av de kan veldig mye

Lenke til kommentar
PS: ikke diss ned på fjortenåringer. Mange av de kan veldig mye

Kremt, det skal kanskje være "PS: ikke diss ned på fjortenåringer. Mange av de tror de kan veldig mye"

 

Det er hvertfall min erfaring.

 

Når det er sagt, kan skrive under på at det ikke er enkelt å skifte PSU i Dell- maskiner. Blant annet er det slik at selv om PSU-en har amme mål, kan kontakten som går til HK være koblet annerledes. Vet ikke om de har sluttet med det, eller om de driver på med denslags fortsatt.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
widescreen har ikke 1280x1024 ?

Nei, som det står i første post, er oppløsningen 1680 x 1050.

Lave, stuttkjukke characters i HalfLife og lange drog av noen kjerrer i GTA?

Eller er forskjellen mellom 1280x1024 og 1680x1024 så liten at man ikke merker noe? Jeg har iallefall ikke sett den oppløsningen i noe spill hittil.

Bonus: Pivot :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...