Gå til innhold

Når man blir avhengig av ny teknologi

Anbefalte innlegg

Daglig leser vi om ulike ungdommer som sliter med avhengighet av ny teknologi. Og jeg lurer ofte på om jeg er en av disse?

Når det kommer ut nye mobiltelefoner klør det i fingra etter å invistere i en slik ny en, og bruker maskina mer en 30 sekunder på å laste tunge spill blir jeg utolmodig. Samme er det når jeg surfer på nett, VG må bare sprette opp på skjermen og jeg blir nesten desperat av å vente noen ekstra sekunder på at ting skal skje.

Men blir vi lykkelige av teknologi?

I dag skal jeg kjøpe meg en bok, lese og slappe av.

For husk alle nerds:

All ny teknologi er ikke nødvendigvis en fremgang:

Jeg åpnes direkte i mediaspilleren din

Ha ha ha ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjølv har eg eit avslappa forhold til ny teknologi, er på ingen måte ein mobilavhengig, og har ikkje masse duppedittar, bortsett frå iPoden.

Folk som sitter til dei stuper har problemer. Sant skal seies, eg har hatt episodar der eg har spelt i 8-10 timar samanhengande, men 3 døgn?

Ein film, eit spel eller kva det nå måtte være kan aldri måle seg med ei god bok i ein båt ein somarsdag på blikkstille sjø. :wee:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

i morgen, lørdag, legger eg meg i hagen for å slappe av og lese

ei bok, som mange andre.

ringer noen på, ja da ser eg direkte på pda'en hvem det er, slik at

eg slipper å bli forstyrret av selgere. samme med hustelefonen.

og boka... den lastet eg ned fra amazon.com og leser i adobe ereader :whistle:

god sommer nerder :w00t:

Lenke til kommentar

Dette er skremmende lesing, uten tvil, men dette er vel det ekstreme av det ekstreme, hvor mange har egentlig blitt lagt inn på sånne steder, og hvor mange mennesker finnes det i verden?

Den filmen var nice, morse ruler :w00t:

Du er ikke avhengig av teknologi, du er bare utålmodig du dahle :tease:

zeph: Ja, det går ann, det er ikke vanskelig engang ;)

Lenke til kommentar

Jeg spilte CS:S 24 timer i strekk en gang, men det var mer bare for å ha gjort det, enn at jeg ikke klarte å rive meg løs. Pluss at man får en surrealistisk og billig rus av å nekte seg selv søvn :innocent:

Men min hverdag ville ha blitt kjedeligere uten PC, og min jobb ville ha vært mer tungvint uten Mac. Så jeg er avhengig, i den grad at jeg trenger informasjonsteknologi jevnlig. Men jeg må ikke sitte foran en PC hele tiden; jeg har interesser som ikke krever en PC (og er sånn sett ikke avhengig).

Blir nok en bok eller to på meg også i sommer, men jeg tar med meg to GBA på ferie (for barnas skyld), og det spørs om jeg ikke kommer til å prøve det nyinnkjøpte "Kurukuru Kururin". Uansett: 4 timer til FERIE!!

God Sommer!

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Hmh..

Eg speler ikkje andre ting enn små flashbaserte spel, eg arvar mobiltelefonane mine frå samboern og mutteren, eg har ikkje bærbar eller pda, men har ein tre-fire år gammal pc ståande heime..

Når eg kjem heim frå jobb i dag skal eg ut i hagen å plukke litt ugras, leike med dattra mi og grille med samboer'n...

...

Det er jammen forskjell på nerder..

Lenke til kommentar

Dette er jo som alt annet, noen mennesker kommer til å sitte alt for lenge helt til de kollapser, hvor mange er det som har død foran tv-en uten at noen har brydd seg? Ganske mange i året faktisk vil jeg tro, bare tenk på eldre som er alene og ønsker seg litt selskap, der sitter de foran tven og sløveren og glemmer både å kle på seg og spise, for å ikke snakke om å gå på do etc.

Ps : Jobber innen eldreomsorg...

Lenke til kommentar

Ja, det er eit problem at folk ikkje går ut for å besøke venner og bekjente lengre, og spesielt som du Malvado seier: Det er ofte dei eldre det går ut over. Dei brukar ikkje internett og telefon på samme måte som me gjer, noko som ofte gjer at dei vert veldig isolerte. Syns forresten det er skikkeleg flaut og skamfullt at den einaste gonga barna (og barnebarna) er på besøk hjå dei er når arven skal fordelast.

Huksar når eg var liten (eller mindre, alt etter som), så tok mutteren meg med på besøk hjå folk, me var ut å bada, osb.. Veslesøstra mi som er seks år yngre enn meg er ikkje vant med det. Skummel tendens. Dei gongene folk går ut no er når dei skal drikke seg fulle, handle mat, eller jobbe..

Eg ser det sjølv; einaste gongene eg er ute er når eg skal jobbe eller handle. Eller drikke, men det er ikkje så ofte.. :)

Som nokre av Dykk ser/veit så jobbar eg på ein vidaregåande skule. No er det sommarfeire, og det er omtrent berre meg og vaktmesteren som er på jobb. Eg merkar godt det at eg får for lite sosial kontakt IRL, om ein ser vekk frå i arbeidstida. Greit nok det er sosial kontakt det også, men "på feil måte"..

Gruar meg litt til når dattra mi bli så gammal at ho verkeleg treng å bygge opp eit sosialt nettverk.. For øyeblikket syns ho mamma og pappa er heilt topp. :) Årsaken til at eg gruar meg er fordi eg sjølv ikkje har noko sosialt nettverk der er bur. Har budd der i tre år, men kjenner ikkje ein kjeft av dei rundt meg, iallefall ingen med ungar på dattra mi sin alder eller min alder.

Lenke til kommentar

Vel, når det er snakk om "avhengig av teknikk", så er vel strengt tatt morse også teknologibasert, så sånn sett er videoklippet litt malplassert? Uansett er jeg glad for klippet, siden jeg ikke liker å sende SMS. Det tar alt for lang tid, og er alt for dyrt i forhold til den informasjonen man får sendt.

Egentlig er det vel ikke noen forsjkjell på datateknologi og annen redskap, det er jo noe mennesker har benyttet ganske lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...