Gå til innhold

Dere som har kjøpt rimelig zoom (70-200 - 100-300)

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært på en liten ferie. Merket fort at jeg savnet mere zoom enn hva jeg hadde. Mye av bildene der jeg trenger zoom til ble tatt på dagen og da går det greit med 3.5 til 6.3 blenderåpning. Man kan få mange forskjellige objektiver da til under 5000,-

Er det noen som har kjøpt seg nylig et objektiv og kan si litt om de var fornøyde med kjøpet? Jeg vet det er mange topicer om dette emnet, men dette er til de som har kjøpt.

Eventuelt om noen angrer litt og ville ha lagt i en lapp ekstra og kjøpt en

70-200 L4 USM. Jeg vil nok ha zoom og ikke fast brennvidde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp vært på en liten ferie. Merket fort at jeg savnet mere zoom enn hva jeg hadde. Mye av bildene der jeg trenger zoom til ble tatt på dagen og da går det greit med 3.5 til 6.3 blenderåpning. Man kan få mange forskjellige objektiver da til under 5000,-

Er det noen som har kjøpt seg nylig et objektiv og kan si litt om de var fornøyde med kjøpet? Jeg vet det er mange topicer om dette emnet, men dette er til de som har kjøpt.

Å legge i litt ekstra og gå for et 70-200/4 evnt. et brukt F2.8 er nok noe du nepper vil angre på noen gang ;)

I tillegg til å være dårlige på lysstyrke er de billige 28-200, 28-300, 70-300 osv. veldig dårlige på de lengste brennviddene, så skarpe bilder må man ned på rundt 200mm for å få til. Ikke mye vits med 300mm da.... :no:

Canon 70-200/4 eller Sigma 70-200/2.8 er 2 meget gode objektiver som jeg er sikker på at du vil bli glad i.

Lenke til kommentar

Leste et sted at 70-200 F2,8 begynte å bli ordentlig skarp fra 4. Menes det da at 2.8, 3,5 vil være i grenseland til å være uskarpe. Er det likt med F4. Ikke skarp før på 5.6?

Har lest at det samme kan være med 50mm 1,4. Hvorfor velger man denne hvis den ikke er klar før ved 1,8. Sikkert et dumt spørsmål, for den koster en del mer enn 50mm 1,8...

Endret av Hobbyfotografen
Lenke til kommentar

Kan bare støtte Åkken Bom på dette!

jeg kjøpte Sigma 70-300 APO Macro II, et bra objektiv til: litt macro, og litt tele i dagslys og et fint objektiv til prisen som passer meg. Men, som Frode sier den mangler ett trinn eller to ned. Jeg har brukt den nå i juni på bever om kvelden og der holder den ikke mål (kansje med stativ). Jeg har brukt den sittende på en fjellskrent, i fanget(ja jeg troddev jeg hadde god støtte) og ventet på at beveren kommer glidende inn i vika, for så og oppleve at bildene blir uskarpe (selvfølgelig litt bevegelse fra meg OG uerfarenhet).

Min totale vurdering er nok som "Anderfo" og "Åkken-Bom" m/flere sier! kjøp et f.eks70/80-200mm f.2,8 brukt(3-5K). kjøp så en telekonverter 1,4(git ett blendertrinn i tillegg) eller 2,0(gir 3 blendertrinn i tillegg).

Du vil antagelig få mer utbytte av dette.

:) Per

Endret av perah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...