Gå til innhold

Hvor mye tåler blyakkumulatorer?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med følgende akkumulatorer:

2xLEADER 12Ah 6V, seriekoblet. (Valve-regulated)

1xLEADER 10Ah 12V (Valve-regulated)

1xMEGAMAX 7Ah 12V (Valve-regulated sealed)

Hvor mange ampere vil disse egentlig tåle? Går det greit med 40-50A eller risikerer jeg å koke dem? Hva skjer i såfall?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 29 Ah 12v tilsammen. Det går nok fint å belaste disse med 40-50A, men batteriene vil da være tomme etter 20 min max. Og sannsynligvis klarer ikke batteriene å levere så mye på engang...

Dessuten må de lades. OG du kan IKKE lade de med 40-50 A, da vil vannet i de koke bort på kort tid, og batteriene er ferdige. I tillegg er faren for utvikling av knallgass hvis du lader så heftig, som kan få batteriet til å ekplodere.

Hva er det du skal bruke de til?

Lenke til kommentar
Jeg sitter med følgende akkumulatorer:

2xLEADER 12Ah 6V, seriekoblet. (Valve-regulated)

1xLEADER 10Ah 12V (Valve-regulated)

1xMEGAMAX 7Ah 12V (Valve-regulated sealed)

Hvor mange ampere vil disse egentlig tåle? Går det greit med 40-50A eller risikerer jeg å koke dem? Hva skjer i såfall?

Minste batteriet ditt tåler ca 140A i 30 sekunder. Så sant den klarer å levere det.

Lavere strøm over lengre tid i 50A området kan føre til farlig varmgang i batteriet.

Normal maks utladestrøm er maks 3C over lengre tid. Dvs f.eks 7ah*3 => 21A

Trekke så store strømmer ut av så små batteri er ikke å anbefale. Funker greit til å starte en moped, gressklipper etc. Men starten varer her bare noen få sekunder.

Maks ladestrøm for det minste batteriet ditt er ca 2A. Dette er veldig viktig med VRLA batteri som du har. Større strøm kan skape termal runaway, eller skadelig varmgang når batteriet er oppladet.

Du kan ikke parallellkoble eller seriekoble batteri med forskjellig kapasitet. De må også være like gamle.

Det som kan skje er cellereversering. Og da er batteriet ødelagt. Utlading måtte isåfall stoppe når første cellen når sluttspenning i utladeforløpet. Og det er ikke så lett å kontrollere på slike batteri.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det MEGAMAX-batteriet er levert i en UPS som skal tåle 500W. 500W på 12V er 41.6A. + litt overhead i 12V->230V-transformatoren kan man vel regne med, så den går nok over 50-60A under full last.

Jeg bruker disse 12Ah-batteriene nå til dette, og det eneste av varme jeg merker på dem er at ledningene bli varme. Selve batteriene blir ikke varme.

Det er vel ikke noen fare for eksplosjon på disse siden de er ventil-regulert?

Angående lading bruker jeg å lade alle disse på 2,3A. Disse 12Ah-batteriene lader jeg seriekoblet. De står vanligvis i UPSen og blir ladet med <1A. LEADER-batteriene tåler 4A initial current, så de er det ikke noe problem med.. men dette MEGAMAX-batteriet har kanskje ikke like godt av det?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...