Gå til innhold

hva er best av windows

Anbefalte innlegg

hei

jeg kjører windows xp skrud av alt jeg ikke trenger for å øke presatsjonene til pcn min, men hva er hoved forskjellden mellom NT og XP, unntatt utsende. jeg har prøvd meg med windows server 2003 ligner veldig på NT holder seg stabilt med laft minne bruk osv. men det er tydligvis ikke lett og få drivere til 2003 sliter men lyd kort og nettverkskort, burde ikke XP og 2003 hvere ganske likt?

annen spørsmål:

jeg har en del gamle pcer noen skal jeg bruke selv noen setter jeg opp og gir bort til dem som ikke har pc, win 95 har jeg intryk av blir for gammelt win 98 er egentlig ok slitter litt inni mellom med og finne drivere, men ossen er ME er den så jævlig i forhold til 98 og 95? jeg trenger et stabilt opprativ system som di aller fleste sjkønner

Endret av Northrop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 2003 er jo et gjennomført operativsystem for servere. At du ikke så lett finne drivere til lydkort er naturlig nok mtp dette, men at du ikke finner drivere til nettverkskort har jeg vanskeligere for å tro. Hva er jo en server uten nettverkskort?;)

Lenke til kommentar

Verken XP eller 2000 er NT. Men 2000 bygger på teknologien fra NT og XP bygger videre på 2000. Hovedforskjellen mellom NT/2000/XP og 9x/ME er kjernen, sistnevnte kjører i et DOS miljø hvor explorer (windows) kjører som et skall.

Lenke til kommentar

Logisk nok så står det jo på bootlogoen til Windows 2000 Pro "Build on NT Technoligy mener jeg det står. men ja både Win2k, WinXP og Win2k3 bygger på NT Teknoligien. noe som gjør Windowsen mer stabil. i noen tilfeller er ikke denne stabiliteten tilstede :p men en annen ting. på de gamle pc`en, hva skal de brukes til? hvis de ikke skal brukes til noe spesiellt så smell inn Linux på en av dem da vel. Linux takler det meste av gammel hardware, dessutten er det mer stabilt enn Windows 95.

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøre Windows ME på maskinene. det er ustabilt det, og det med stor U. krasjer i hytt og pine også kommer den berømte blåskjermen. ja nå har jeg ikke sagt at ikke Windows 95 og 98 kommer med det samme, men i Windows ME kommer den oftere.

En ting som jeg synes er litt morsomt med Windows 95, 98 og ME: hvis du f. eks spiller av en cd i Windows 95 f. eks. også finner du ut at du ikke vil spille av den mer og bare tar den ut av spilleren mens den spiller liksom. da ender du opp med Blåskjerm. dette skjer hverken i Windows 2000, 2003 eller XP. hvis man gjør det samme i de sistnevnte Windowsene så kutter den bare ut. lukker hele CD vinduet, UTEN at det kommer blåskjerm.

men hva som er best av Windows? tja, jeg holder en knapp på Windows 2000 jeg da siden at jeg bruker Windows 2000 selv. begynner å bli en stund siden jeg brukte XP. blir vel å legge det inn snart tenker jeg, men XP skal jo også være ganske stabilt. noe som egentlig ikke har vist seg på denne pc`en. Windows XP Home var dønn ustabil :p.

Angående Windows 2003 og drivere: selv har jeg kjørt Windows 2003 som desktop en gang og det funka fint det. var bare å legge inn driverne det. tilgomed Nvidia driverne kunne legges inn på Windows 2003. fikk alt opp å gå og det ble en desktop. eneste problemet der var at det trådløse nettverket ble litt ustabilt av Windows 2003 pussig nok.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en maskin som kjørte Win2000 og det var en ganske gammel maskin, og det slo seg vrangt og låste hele maskinen flere ganger enn det er verd å nevne. Tilslutt ble det irriterende og da maskinen fikk virus i tillegg, slettet jeg hele HD og la inn winXP Pro. Jeg føler det kjører mer stabilt på min maskin.

Jeg har nå en maksin med XP Home og en med XP Pro og jeg merker ikke noen synlig forskjell på disse to. XP Pro har kanskje vist seg å være litt mer stabilt, men det er ikke den store forskjellen på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...