Gå til innhold

Profft Lydopptak program


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann. Ta en titt på Cubase SE/SL/SX. Dette er software som blir mye brukt i studiosammenheng. Dette koster fra 1395 og oppover. Klikk Her for å lese mer om disse produktene.

Men husk en ting. Det hjelper deg lite å ha de beste programvarene på markedet hvis hardwaren ikke er av tillsvarende kvalitet.

Lenke til kommentar

Personling bruker jeg Music Maker 2004, der har du mulighet til å legge flere spor oppå hverandre, justere lyden på hvert enkelt spor, forandre lyden på hvert enkelt spor akkurat slik som i et ordentlig studio.

Som sluttmiks for EQ, Delay etc bruker jeg Adobe Audiotion 1.5. :D

Lenke til kommentar

Adobe Audition er tingen :thumbup:

 

Utrolig bra syns nå jeg :)

Hvis du skal ta opp fra mic/line in er dette programmet for deg. Hvis du skal lage musikk selv vil jeg anbefale FL Studio til deg..

FLStudio er et enkelt og bruke program....Cubase kan også brukes som sagt.

 

Er du mer kravstor er Reason programmet du skal lage musikk i, men altså Adobe audition for å ta opp fra mic eller line-in på lydkortet.

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar

tja, det spørs hva du mener med proff programmer da.

jeg ser folk har foreslått magix music maker og adobe audition, jeg kan ikke akkurat si de er laget for spesielt proff bruk.

funker helt greit til det meste da riktignok.

angående magix music maker vil jeg heller anbefale magix music maker 7.

 

det er jo en haug av programmer der ute som f.eks cubase, reason, sonar osv.

jeg stussa litt på det med "the ultime", skal du ha det beste programmet som finnes liksom?

btw. så mener jeg å ha hørt at det beste skal være protools men det tror jeg er til mac.

 

hadde vert litt greiere om du hadde nevnt litt mer om hva du skulle bruke det til

Lenke til kommentar

Både Cubase, Sonar og Pro Tools i fullversjoner stiller i en annen liga enn f.eks. Adobe Audition.

Om man kjøper en billigere versjon vil man uansett ha en forsmak på den programvaren som brukes i de proffe studioene rundt om.

Mange mener Pro Tools er best. (Man får forøvrig Pro Tools til PC også) Problemet med Pro Tools er at de kun lar deg bruke interface fra Digidesign eller M-Audio.

Vil man være fri på valg av lyd-interface, er Cubase SX et glimrende alternativ.

Kjenner ikke Sonar personlig, men hører det er ok.

 

Uansett, om man skal rettferdiggjøre å kjøre såpass tung software, er det nok nødvendig å oppgradere hardware også. Og da til noe som ikke er laget av Creative, eller selges på komplett eller andre datasjapper.

Merker som RME, Motu, Edirol, Digidesign og M-Audio lager lyd-interface som alle funker bedre, og sammen med Cubase, Sonar eller Pro Tools har man da et eget studio som nærmer seg kvaliteten på det hippeste som brukes. Merk: Jeg sa at det NÆRMER seg i kvalitet.... ;-)

 

Sjekk ut f.eks. www.prolyd.no for både software og hardware.

Lenke til kommentar

Cubase (og ProTools) er vel mer studioprogramvare, enn noe man produserer musikk på....

Uansett glimrende til flersporsopptak, og redigeringen og miksingen etterpå.

 

Skal ikke uttale meg så sterkt om Adobe Audition da jeg ikke har brukt det, bare lest om det, og prøvd Cool Edit.

 

Hadde jeg valgt, og ikke hadde noe hardware fra før, ville jeg gått for antageligvis en billig bundle med lydkort og ProTools LE til å begynne med.

Feks denne: http://www.prolyd.no/index.php?name=News&f...article&sid=155

At jeg kjører Cubase SX selv nå er fordi jeg hadde RME og Motu interface fra før, og ProTools vil ikke snakke med de... :hmm:

Lenke til kommentar

Si ikke det...?? :roll:

Alle har jo forskjellige behov, og det er ikke sikkert mine valg er riktig for andre!

Jeg syns CoolEdit var et kult program det, og om Adobe har gjort det bedre, og om det dekker ditt behov, er et rette programmet for deg. Det koster vel uansett noe mindre enn f.eks Cubase? Også var det dette med mora og datra, og at baken er delt osv.... :tease:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har brukt den siste tiden på å sette meg inn i Ableton Live (4) og jeg må si jeg er kraftig imponert over det programmet. Cubase har nok flere funksjoner etc. etc.. men jeg må si at jeg synes det er gøy og tar meg selv i å le litt når jeg bruker Live. Litt verre å lære seg når man er vant til tradisjonelle sequensere -

 

sjekk ut www.ableton.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...