Gå til innhold

Bærbar til programmering, 6-8000+kr.

Anbefalte innlegg

Lurte på om dere kunne komme med gode forslag om bærbar som:

skal igrunn bare brukes til programmering (c/java) og jobbe med dokumenter.

Må få gjort litt i ferien :innocent: Har finfin stasjonær til spill så bare sjå bort fra det :love:

cpu

som nevnt i sticky tråden så har bærbare ofte sjefs cpu sammenlignet

med resten av pcn...

minne

programmeringa tar nok litt her, igrunn uaktuelt med <512

igrunn den viktigaste "hardware" spesifikasjonen min.

skjermkort

har finfin stasjonær til spill, men det var nevnt i sticky tråden at

det kan være greit å ha eit "skikkelig" kort, tom billigversjonen,

i forhold til integrert...?

hdd

det meste går her og, tross alt så skal data for det meste prossesseres og ikkje

lagres.

pris

6000-8000kr Lempelig på dette, men greit om prisen hadde klart seg under 8k iallefall.

batteri

satser på å være innanfor tilgang til strøm oftest.. i hagen o.l.

igrunn like viktig er ting som:

god å skrive på

stille (men dei fleste bærbare er jo det)

liten, uaktuelt å ha noke klumpete greier.

grei skjerm som går an å lese på i utelys, men antar dette ikkje er et problem på dagens bærbare? (fint å sitte ute å jobbe om sommeren :))

takker og bukker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et veldig stramt budsjett.. Du får nok neppe noen liten maskin (14" eller mindre) med dedikert grafikkløsning til den prisen.

Du må nok opp på 15" hvis du skal få noe særlig maskinytelse for pengene.. Tenker da først og fremst på et par rimelige Dell-modeller.

Dell pleier å kjøre veldig gode tilbud på Bærbare stadig vekk, men ikke akkurat nå (selvom standard prisene ikke er så verst).

Dette er en bra maskin, som jeg har sett nede i under 8000 kr. med Dell sitt store tilbud gående. Her har du greit med prosessor-kraft, 512MB minne, og dedikert grafikkort.. Oppløsningen er kanskje litt liten i forhold til størrelsen på skjermen (kan oppgradere skjerm, mot noen hundrelapper)..

Men, du kan da ikke få i pose og sekk når du har 8000 kr. å bruke..

Personlig syns jeg helt klart at du bør spare opp en tusenlapp eller 2 til.

Da kan du se på Tundra 1551, som er en 12,1 tommer med bredskjerm (med samme oppløsning som på Dell-maskinen med 15,4 tommers skjerm.

Denne har ikke dedikert grafikkløsning, men skal man ha det i en så liten maskin så blir det fort dyrt. Og du trenger ærligtalt ikek det heller. Hvis du bruker maskinen hjemme til å spille på..

Denne maskinen klarer likevel sikkert å spille noen ålreite spill i lav oppløsning og lavt satt grafikk, men det blir neppe en stor spillopplevelse, noe du uansett ikek får med en 12" skjerm..

- Liten, og veldig svak til spill,

..eller..

- Stor, og takler spill greit..

Syns først og fremst du skal ta det valget (samt legge på et par laken :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nibenay, hva endte du på her?

Jeg er interessert i samme type maskin til, ca samme pris - så billig som mulig...:)

En maskin jeg kan bruke til programmere i databaser, java og litt directX.

Jeg har tenkt å kunne kjøre en Oracle og MS SQL base på maskinen. Ikke nødvendigvis hele tiden, men skal ha muligheten. Da antar jeg at minne har mest å si. Noen som har noen erfaringer om hvor mye en bør ha her?

Java programmering føler jeg også suger endel minne. Krav her?

DirectX, da trengs vel et skjermkort. Dette er ikke noe avansert 3d prog, mer 2d men holder det integrerte skjermkortet man ofte ser på de billigere maskinene?

Noen som har noen kommentarer på minstekrav her?

Jeg skal garantet har 512 minne, men usikker på andre spesifikasjoner som skjermkort og batteri...prosesser antar jeg er grei på de aller fleste maskinene nå?

Holder det f.eks å kjøpe den HPnx6110(?) og oppgradere til 512 minne?

O.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...