Gå til innhold

WD 80GB SE vs Seagate Barracuda IV 80GB

Anbefalte innlegg

Er ennå i tvil om hva jeg skal velge. Selvsagt vet jeg at WD-disken har bedre ytelse. Men jeg er usikker på hvor mye ytelse jeg får i forhold til støy. Satser på å få en heller stillegående PC, men hvis Seagate-disken rett og slett har elendig ytelse får jeg heller ta til takke med litt støy. Tenker da på om WD-disken er så god at det er merkbart i kontor-applikasjoner, DivX, spill, surfing osv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min mening, så finnes det ingen tvil. Gå for en WD Special Edition. Har erfaringer med begge disker, da jeg hadde en Segate IV før jeg byttet den ut til WD Special Edition.

Støymessig så "bråker" WD Special Edition 3,7 db mere enn Seagate IV, men etter min mening så er det knapt hørbar forskjell når diskene er satt i system. En annen faktor er varmegangen, her er WD Special Edtion best.

Gjør som meg, gå for en WD Special Edition, så blir du veldig fornøyd :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Pingo68 på 2002-07-26 16:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Støymessig så "bråker" WD Special Edition 3,7 db mere enn Seagate IV, men etter min mening så er det knapt hørbar forskjell når diskene er satt i system. En annen faktor er varmegangen, her er WD Special Edtion best.

Lite støy ja..

Det om 3,7dB - glem de tallene.. Håpløst å forestille seg hvor stor forskjell X dB utgjør i praksis. Har jo også mye å si hvilke frekvensområder de ligger i, samt ikke minst vibrasjoner avgitt til kabinettet!

Da trenger en vel bare å si én ting - Seagate! Jeg hører ikke disken min overhodet, må se på disklyset for å finne ut om den arbeider.

Hadde en WD 80GB før (riktignok 2MB cache-versjonen, men jeg antar deres støynivå er likt).

Denne kunne jeg høre relativt godt, ikke plagsomt, på langt nær, men jeg kunne høre den. La ikke nødvendigvis videre merke til det konstante suset da den idlet, men da den arbeidet, merket man det som sagt relativt godt. Men ikke plagsomt. Absolutt ikke.

Eneste gangen jeg hører noe til Seagaten er når den spinner opp igjen etter å ha vært slått av (dvalemodus?). Man hører noe inni maskinen som øker i fart, så blir det stille igjen..! :smile:

Men - en ting å merke seg med Seagaten er at ihvertfall jeg er til en ørliten grad plaget av at den under avspilling av mp3 plutselig kan hoppe et sekund eller to frem i sangen.

Vet egentlig ikke om det er dens skyld, har bare prøvd den i én maskin (XP2000+, 768MB RAM, Abit KX7-333R).

Dette var også et problem med en eldre 12,5GB Quantum-disk i en P3-700 jeg hadde inntil for en drøy måned siden.

Som sagt - vet ikke om dette skyldes disken, kjører feks output i Winamp som DirectSound, har ikke prøvd WaveOut. Mulig det skyldes DirectSound's bufringsmetode eller noe (helt?) annet.

Varme ja - jeg har merket meg hvor sinnsykt varmt det kan bli rundt Seagate Barracuda IV 80GB. Har to stk, og etter litt skikkelig arbeid, hvis man klemmer fingrene ganske hardt bortpå dem, brenner en seg nesten! Må nok være sado for å orke å holde dem der særlig lenge.

Mulig noe av dette skyldes mitt temmelig varme kabinett (>40'C), dessuten kjente jeg aldri på WD-disken min, så kan egentlig ikke sammenligne.

Skulle jeg kjøpt nye disker nå, hadde jeg kanskje gått for et par WD 80GB m/8MB cache.

Disse må jo være ideelle til alt bruk hvor du trenger en jevn strøm av data!

Hvis diskenes støynivå så i ettertid viste seg for å være uutholdelig, kunne man bare henge opp diskene i strikk i 5,25" brønner.

Det burde hjelpe en god del?

Lykke til! :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har to nesten identiske PC'er, WD80Se i den ene og Seagate4 80GB i den andre. WD'en bråker merkbart mer, men ikke sjenerende. Seagaten hører jeg ikke. EVER, og har ingen problem med datastrømmer eller hastighet. Beste datakjøpet jeg noengang har gjort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...