Gå til innhold

Hvordan er elektrikker yrket?

Gjest medlem-75284

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-75284

Hei, jeg er 14 år og må begynne å forberede meg til 10ende klasse og vidergående.

Jeg må jo velge en linje så klart, men hvilken? Jeg har tenkt og ta elelktro linja, men jeg har hørt at det blir mer og mer populært, og det bli mindre og minde jobber(?). Hvordan er elektro linja? Med tiden kan jeg jo kanskje studere til siv.ing. må jeg ikke ha

ikke ha GK1?

Jeg har hørt at du kan tjene gode penger på å bli bygger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du må gå GK elektro også gan du velge. elektrikker er ikke et domt yrke garantert jobb i 2003 var det 400 plasser på østlandet ledige en elektrikker tjener ca 300.000,- i året med firma bil (etter læra selfølgelig) men det er ganske mange andre valg enn elektrikker det finner du ut på GK uannsett hva du velger lærer du noe nyttig :w00t::thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv gått GK elektro, så søkte jeg videre på elektromekaniske fag, noe som jeg fant ut egentlig er utgått.

Men det jeg skulle fram til, det er at industri i dag blir jo mere og mere automatisert. Og dermed er automatiker egentlig et litt lurt yrkesvalg. Selv skal jeg søkte meg på automatiker når jeg er ferdig på el.mekaniker.

Lenke til kommentar

Gikk selv GK Mekk -> Vk1 Kjøretøy, men mange av de fra GK, gikk til elktromekaniker også Automatiker, de har ingen problem med å få jobb, det er faktisk stor etterspørsel etter dem pga lite folk som utdanner seg som det. De tjener nok mer enn elektrikere.

Du får også drevet med pnaumatikk (trykkluft styrte enheter), og sånt. En automatiker er de som monterer samlebånd i fabrikker, bedrifter osv.

Onkelen min er elektriker, og sliter mye med muskelsykdommer, er vell mange slitsomme stillinger en elektriker må gjennom, og det kan bli hardt fysisk.

Lenke til kommentar

jeg har gått el.mek og det er stor etterspørrsel etter folk, og en automatikker tjener veldig mye bedre enn elektrikker (vel det kommer litt ann på men) men det er litt vansklig og komme seg inn på vk2 autom. på østlandet må ha gode karakterer

Lenke til kommentar

Har nettopp gått ferdig vk1 automasjon, søkt vk2 automatiker til neste år. Elektriker-bransjen blir oversvømt, mens automatikerbransjen er etterspørselen økt mye i det siste året. En annen fordel med å gå automasjon er at du kan ta en eksamen i slutten av vk2, som gir deg samme uttdanning som de som gikk vanlig elektro (sa ihverfall elektroteknikklæreren min, noen som kan bekrefte?)

Lenke til kommentar
automatikerbransjen er etterspørselen økt mye i det siste året.

Fikk i dag høre at 3 stykker på min skole ikke fikk læreplass. :dontgetit: Tror også det er en av de beste skolene i Rogaland (Gand?)

Ehm.. altså.. selv om du går på den beste skolen i Rogaland, så betyr ikke det automatisk at du får læreplass...

Karakterene har jo egentlig mere å si enn hvilken skole du går på.

Men uansett, 3 stykker av hvor mange fikk ikke læreplass?

Jeg vil egentlig si at det er bra. I nærområdet mitt (Lofoten og vesterålen) er det ikke akkurat lett å få læreplass som automatiker (det er vel egentlig ingen bedrifter som driver med det i området) og elektriker. Har selv et søskenbarn som har ventet i 2 år på å få læreplass i en bedrift. Dette sier jo litt om hvor forskjellig det er i fra distrikt til distrikt.

Lenke til kommentar
Er det gode muligheter å få læreplass som serviceelektroniker eller?

Siden du har vitnemål i VK1 Elektronikk, så kan telekommunikasjonsyrket være en anbefalning. Du kan jo også sjekke hvilke firmaer som El-kjøp, Expert osv. pleier å sende ødelagte varer til (hos El-kjøp tror jeg det står på baksiden på kvitteringa når du handler).

Kan jo også, viss du ikke er helt skolelei, prøve å komme inn på høyskole og bli utdannet ingeniør/siv.ing. (krever forsåvidt forkurs eller allm. påbygg dersom du mangler realfagtimer).

Lenke til kommentar

Elektrikeryrket er et ganske greit yrke. Det kan rett og slett anbefales. Spørs jo veldig på firmaet du kommer til å jobbe i, men de fleste har et ganske variert yrkesliv. Lønnen er også ganske grei, selv om ikke det er den håndtverkeren som tjener mest. En annen ting er at yrket er ganske sikkert i forhold til utenlandsk arbeidskraft, en liten stund framover iallfall.

Bare en måte å finne ut på, prøv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...