Gå til innhold

Er disken min ødelagt?

Anbefalte innlegg

Heisan

Harddisken min har krasjet. Selvfølgelig har jeg ikke tatt backup på alt så jeg sliter litt...

For ett par dager siden oppsto det feil på disken. Den begynte å hakke litt, Systemworks fikset dette, maskinen fungerte som et olja lyn, men igår stoppet den opp igjen. Etter at jeg hadde startet den, køddet den igjen. ved restart kom det "error loading os" og masse rare lyder fra disken. Ett par ganger begynte den å laste inn xp men det gikk utrolig sent.

Mine spm. : Er det mulig å hente ut data ved å koble den som slave til min nye disk, eller på en annen måte? Kan jeg levere den inn til et firma(noen forslag...) som kan hente ut data? Pris??

Disken ble kjøpt i 2001 hvordan kunne dette skje? Er det normalt?

Takk for svar

Mvh

Trygve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt: Ikke gjør noe mer med disken selv. For siden du hører rare lyder fra disken, så er det sannsynligvis noe mekanisk galt med den, og du ødelegger den sannsynligvis mer jo mer du driver på med den.

Men hvis innholdet ikke er verdt prisen som et profesjonelt firma skal ha, så kan du selvfølgelig prøve selv. Bare pass på å _ikke_ sette den som slave sammen med en master-disk. Avhengig av hva som er galt, så kan det nemlig lett bli problemer med å lese master-disken også.

Altså, sett den ødelagte disken alene på en kabel.

Pass forresten på å unngå overoppheting når du får den neste disken din, så holder den lengre.

Lenke til kommentar

Nei, ikke nødvendigvis ekstern. Bare unngå å koble den på samme interne kabel som noen andre enheter. Du kan for eksempel koble fra DVD og/eller CD, slik at du får en fri kabel du kan koble den ødelagte disken til.

Når jeg driver å redder data fra disker, så begynner jeg alltid med å ta et 'image' av disken, slik at originalen bevares lengst mulig. Spesielt viktig ved mistanke om mekaniske feil.

Hvis du er i tvil om hva du driver med, så ville det kanskje lønne seg å få tak i en kompis som kan hjelpe?

Og ja, 65 grader er nok i meste laget, ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...