Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noob, Problem med trådløstnettverk og telenor adsl

Anbefalte innlegg

Driver å hjelper foreldrene med oppkobling av trådløst nettverk, er ikke mye mer kyndig på område enn dem er, men men..

Nå har jeg faktisk mot alle odds fått den bærbare pc'n på nett, men problemet er nå at jeg kommer ikke på nett med den stasjonære. Den stasjonære er koblet direkte til modemet via router. Jeg får beskjed når jeg logger meg på online adsl at retningsnummeret ikke stemmer eller det er problemer med driveren, og følgelig logger den meg ikke på internett...

Jeg tenker som så at den ikke "slippes forbi" routeren, pga den har et nytt ip nummer å forholde seg til??!? Maskinen bruker Win98 operativsystem, noe jeg ikke kjenner i det hele tatt.

Jeg har sett på nettverkstilkoblinger, men der finns det et hav av "items", og jeg vet ikke hva som er hva...

Til information er router av typen D-Link DI-604

Takker for all hjelp og beklager knotete forklaring!

MVH

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Retningsnummer i Internettoppkobling på W98?? Det er tydlig at maskinen forsøker å komme seg ut på et gammeldags analogt modem (som evt ikke lengre finnes på maskinen, evt. ikke er koblet til telenettet). Har maskinen Ethernett-kort installert (med riktig drivere)? Hvis ja, skal det bare være å sette riktig oppkoblingsverdi i IE.

Lenke til kommentar

jeg vil anta at drivere til ethernettkortet er greie, og ja det er ett ethernettkort. Problemet forsvinner med en gang jeg fjerner router "leddet" og bruker kun adsl-modemet. Da logger jeg på problemfritt.. Slik jeg ser det kommer ikke maskinen "igjennom" router... Men som sagt så har jeg null peiling :ermm:

Takk for hjelp, tar imot alle tips med stor takk

Lenke til kommentar
Retningsnummer i Internettoppkobling på W98?? Det er tydlig at maskinen forsøker å komme seg ut på et gammeldags analogt modem (som evt ikke lengre finnes på maskinen, evt. ikke er koblet til telenettet). Har maskinen Ethernett-kort installert (med riktig drivere)? Hvis ja, skal det bare være å sette riktig oppkoblingsverdi i IE.

Telenor's programvare for oppkobling via PPPoE, fungerer på mange måter (i praksis) som oppkobling via analogt modem. Problemet til trådstarter løses ved å avinstallere denne programvaren, slik at han får en ren ethernettilgang til routeren.

Lenke til kommentar

Det du må gjøre er å sette opp routeren til å "ringe opp" via pppoe, ikke maskinene. Dette gjør du i web-grenesnittet til routeren. Husk @online.no i brukernavnent!

Edit: Om du har router fra Telenor trenger du ikke sette opp den nye routeren til å ringe opp. Du har egentlig ikke trengt en ny router.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar
Det du må gjøre er å sette opp routeren til å "ringe opp" via pppoe, ikke maskinene. Dette gjør du i web-grenesnittet til routeren. Husk @online.no i brukernavnent!

Edit: Om du har router fra Telenor trenger du ikke sette opp den nye routeren til å ringe opp. Du har egentlig ikke trengt en ny router.

Hvis du leser posten til trådstarter, så har han fått en bærbar på nett via routeren. Det er derfor ingenting i veien med routerkonfigurasjonen. Problemet ligger i den stasjonære maskinen.

Lenke til kommentar

Hvis du leser posten til trådstarter, så har han fått en bærbar på nett via routeren. Det er derfor ingenting i veien med routerkonfigurasjonen. Problemet ligger i den stasjonære maskinen.

Tenkte kanskje han hadde oppkobling via pppoe på den bærbare og at det var derfor han ikke kom inn med den andre maskinen.

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje han hadde oppkobling via pppoe på den bærbare og at det var derfor han ikke kom inn med den andre maskinen.

Selv om det ikke står uttrykkelig, så forstår jeg trådstarters post slik at den bærbare er koblet opp trådløst via routeren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...