Gå til innhold

noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Hellu alle!

Jeg har et par spørsmål som jeg så å si ikke har peiling på å siden dere har såpass mye peiling så tenkte jeg å prøve her =)

1.Jeg skal ha meg mer ram tenkte jeg, jeg har 512 mb men jeg vet ikke om det er 2 eller 1 brikke for jeg vet til og med ikke hvor ramen ligger inni datamaskina :blush: men det kan jeg finne ut :p Det jeg lurte på er er det best med 1 eller 2 512 mb brikker ? jeg har Intel Pentium 4 2.80GHz, Windows XP Home Edition, Service Pack 1 (visst det var noe å vite). Noe fakta dere må er det bare å spørre her.

2. Jeg har et ATI Radeon 9200 SE og vil gjerne ha et nytt et. Jeg kan forsatt kjøpe et feks GeForce kort? :S Ja jeg vet det er et dumt spørsmål men jeg har så evig liten peiling på hardware :blush:

3. Jeg har hørt av en kamerat at ferdigbygde pcer er mye vanskeligere å komme til enn selvbygde, de er mer sambygde at de er bygd for at du ikke skal gjøre noe med den, som feks gi den mer ram? Er det sant for jeg har en ferdigbyg Fujitsu Simens Computer :ermm:

4. Av og til når jeg starter pcen når den har vært av en natt eller noe så kan det ta 4 - 5 timer så restarter den seg helt uten grunn, MEN når jeg tar den på igjenn kan den være på opptil en uke uten at noe skjer, noen av dere som vet hvorfor?

5. Når jeg spiller counter-strike å går uti windows mens spillet kjører låser pcen seg og skjermen slår seg av og går ikke ann å få på uten å slå den i sove modus og på igjenn eller å restarte. Dette blir jeg så forbanna på at det er rett før jeg knuser hele pakka. Noen som kan hjelpe meg her?

Ja jeg vet det ble mye, men jeg trenger hjelp med dette for jeg har lyst å fikse litt på pcen min å holde den oppdatert til nåtiden :p

Takk =)

Endret av SargatH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på alt, men jeg kan si litt om noe...

1. Når det gjelder hvilket antall ram-brikker som er best, så er nok det litt avhengig av hovedkortet i maskinen din. Hvis hovedkortet støtter 'Dual Channel', så er det best å ha parvis like brikker. Hvis ikke, så kan jeg ikke se noen grunn til å foretrekke et bestemt antall brikker. Men vær klar over at det utgjør ikke allverden å benytte seg av 'Dual Channel'. Før du bestiller må du også sjekke hvor mange brikker det er plass til på hovedkortet - 2, 3 eller 4.

2. Joda, du kan bruke GeForce etter å ha brukt ATi, men igjen - det kommer an på hovedkortet. I dette tilfellet må du finne ut av hvilke tilkoblingsmuligheter det finnes på hovedkortet. Hvis det er rimelig nytt så er det nok PCI-X, men er det litt eldre så er det nok AGP. Og hvis det er AGP, så må du finne ut av hvilke hastigheter hovedkortet støtter (1x, 2x, 4x, 8x) og kjøpe et grafikkort deretter.

3. Jeg kjenner ikke til Fujitsu Siemens spesielt, men generelt har jeg opplevd begge deler. Noen merkemaskiner er veldig spesialisert og vanskelig å gjøre noe med, mens andre er omtrent som om de skulle vært hjemmekomponert. Forøvrig synes jeg alltid at merkemaskinene benytter seg av de billigste (=dårligste) delene som kan settes inn uten at kunnskapsløse kunder merker det.

Lenke til kommentar

for å gjøre det litt lettere for deg, så regner jeg med at du har plass til 4 rambrikker, da de fleste intel hovedkort har det, og så tror jeg at du har agp port også, med tanke på resten av sytemet ditt

om du finner ut av dette føre helga er slutt og det viser seg at du har agp port, så kan jeg anbefale ukens tilbud på komplett, et XFX 6800GT til 2395,- det er en veldig god pris for et veldig bra kort :)

ram er såpass billig nå at du bør nok vurdere en pakke med to brikker i, for å være sikker på at det passer sammen. du får 2*512 for ca 8-900kr nå, og jeg tipper du har 2*256 fra før så det er nok like greit å bytte de ut helt og sette inn helt ny ram.

ram og skjermkort er også vanligvis de to tinga som er lette å bytte :) mene få gjerne en kompis til å guide deg

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...