Gå til innhold

Kan ikke boote fra SATA disk når IDE er innkoblet

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg har for øyblikket en Western Digital 250GB SATA harddisk koblet på PCen min, som den eneste harddisken, og kjører Windows XP fra denne.

Jeg prøvde her forleden å koble i en gammel 30GB IDE disk (koblet på secondary slave) for å sjekke ut noen gamle data jeg hadde. Jeg hadde fra før en DVD-spiller og CD-brenner koblet på primary master og slave, og en DVD-brenner på seconday master.

Men når jeg startet opp maskinen nå, så forandret boot priority settings seg i BIOS. Jeg har nå ikke lenger muligheten til å velge SATA disken min, og der ser ut til at IDE disken har tatt dens plass. Jeg vet at SATA disken blir funnet, for det får jeg beskjed om i oppstarten. Så nå får jeg bare beskjed om at systemet ikke fant noen boot devices, eller noe sånt.

Hovudkortet er ASUS K8V Deluxe.

Noen anelser hva jeg kan gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke akkurat det samme ASUS-kortet, men er du sikker på at du ikke kan velge boot-disk i BIOSen din?

På mitt hovedkort gjøres det i to "steg". Først kan jeg velge rekkefølgen av floppy, hdd, cd/dvd. Deretter kan jeg gå inn i en liste over harddiskene og velge boot-rekkefølgen på diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...