Gå til innhold

Total War: Hvem har de dårligste/beste phalanxfolka?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, under 1300 tallet, kom sveitserne,med falanksene tilbake. "Swiss Pikemen", som var loyale, og gode soldater. Hellebarden komemr også fra sveits. =) Lange spyd, er veldig fint å ha, når du er på toppen av en bakke. Sveits er en digger bakke, med nedover rundt. Falanks er effektivt for sveitserne =)

Lenke til kommentar

Phalanx er morsomt. Kom til aa tenke paa en "morokamp" jeg og et par venner proevde paa.

Det var da snakk om et bridge battle, hvor de var to mot en som attackers (disse to var nybegynnere, saa generelt sett var odsenne ganske gode i min favoer). Jeg var greek cities og peiste paa med phalanxer og 3 grupper archers.

Ene kompisen min kjoepte masse kavalri, den andre kjoepte 12 (tror det var maks?) heavy catapults. Gjett hvem som ble slaktet :blush:

mao: Catapults funker fett mot phalanxer...

Lenke til kommentar
....inntil de fikk kuleregnet over seg ;)

5473118[/snapback]

Nå var det vel ikke før nærmere den amerikanske borgerkrigen bruk av kuler ble noe effektivt :)

5473340[/snapback]

så de 60 000 som døde under waterloo døde av latter?

napoleon viste at at selv enkle smoothbore våpen var effetive draps maskiner

Lenke til kommentar

5473118[/snapback]

Nå var det vel ikke før nærmere den amerikanske borgerkrigen bruk av kuler ble noe effektivt :)

5473340[/snapback]

5473818[/snapback]

Nå ble det ikke brukt så mye annet der da :p

Men longbows var mer dødlig, hadde lengre rekkevidde og var mer treffsikker.

Krig på den tiden handlet om å gjøre seg synlig. Våpena bråkte mye. Han som ledet gruppa brølte mye og soldatene var utstyrt med store hatter og glorete lett synlige klær. Alt for å virke skremmende.

Men kanskje jeg overdrev litt når jeg sa den amerikanske borgerkrigen.

Lenke til kommentar

5473118[/snapback]

5473340[/snapback]

5473818[/snapback]

Nå ble det ikke brukt så mye annet der da :p

Men longbows var mer dødlig, hadde lengre rekkevidde og var mer treffsikker.

Krig på den tiden handlet om å gjøre seg synlig. Våpena bråkte mye. Han som ledet gruppa brølte mye og soldatene var utstyrt med store hatter og glorete lett synlige klær. Alt for å virke skremmende.

Men kanskje jeg overdrev litt når jeg sa den amerikanske borgerkrigen.

5475386[/snapback]

Langbuer var vel egentlig ikke saa veldig treffsikker? Taktikken jeg har lest om (i en eller annen bok av Jan Guillou) er at man gav en langbue og piler til alle boender og folk som ikke hadde raad til rustninger osv., sendte EN farget pil til et viss sted saa skulle alle proeve aa treffe i naerheten? Det farlige var det at det var veldig mange piler...

Lenke til kommentar

og DET var en ekte grunnen til at man ikke brukte langbuen lengre, i medeveal warfare måtte man være proff. riddere proffe soldater, trente bue sktyere.

med muskett trengte man bare gi den 1-2 ukers kurs og de var soldtater, alle hærer hadde så klart egene proffe de også men meste parten av hæren var bønner som ble trent til å skyte..

dette er noe av grunnen til at hærene ble så ektremt store under napoleons krigen. 3-40000 var maks før(med få untak). nå hadde man slag og hærer med en nesten 1 000 000.

på høyden hadde napoleon 1.5 milioner soldater under seg.

før var hærene en del av den føydale verden, når kongen skulle ha en krig, snakket han med adelen, som skaffe han proffe folk, (og bønner for å fylle hullene) og kongen betalte dette. så hadde de en krig, og når krigen var over oppløste hæren seg.

når kruttet kom for alvor kunne kongen og landet ha en stående hær, noe som vi har den dag i dag...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men disse pikemenna.. Hva er egentlig forskjellen på formasjonen dems og falanksformasjonen? Og hvilke faksjoner var det som hadde disse?

5549397[/snapback]

Forskjellen er ikke stor, hvis det er noen.

Det var vel sveitserne og skottene som først viste hvor praktiske de var, de fleste andre vestlige nasjoner fulgte etter.

I spillet blir det nok sveits og england som får dem først.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Langbuer var vel egentlig ikke saa veldig treffsikker? Taktikken jeg har lest om (i en eller annen bok av Jan Guillou) er at man gav en langbue og piler til alle boender og folk som ikke hadde raad til rustninger osv., sendte EN farget pil til et viss sted saa skulle alle proeve aa treffe i naerheten? Det farlige var det at det var veldig mange piler...

5476032[/snapback]

Stemmer fint det, Jan Gullious bokserie om Arn Magnusson ifra Gøtlandene i Sverige ifra tidlig middelalderen. Og det er en skremmende sannhet i hvordan langbuer virker, Derfor de Britiske og visse Kinesiske hærer var så dødelige mot motstandere, særlig kavaleriet som bråkte sånn at de to - tre framste linjene red fram for full fart mens de bak lå der å kava. Langbuer er vel ikke veldig treffsikre nei, er vel mest for å komme langt :p Og gode langbuer laget av barlind osv kan skyte skremmende langt, så det på et program på Discovery engang der de testa skytelengden og treffsikkerhet og effektivitet på forskjellige våpen.

Morgenstjerne ble brukt av riddere i middelalderen da dette var et av de mest effektive nærkampvåpnene for å trenge igjenom tunge rustninger. Sverd og spyd og økser mista mye av kraften å "skled" på rustningen i forhold til de spisse taggen(e ) i en morgenstjerne.

De mest effektive enhetene ifra Middelalderen som gjorde at Spanierne fikk et så godt overtak i senmiddelalderen og va det nå het tiden etter, var bruken av blandede enheter av; muskett menn, Pikemen og folk med sverd som hadde gode oppstillinger og kunne plukke ned det meste av motstandere.

Lenke til kommentar

Ja, en ting som skal husker om europeiske sverd, var at de ble burkt svært lite som stikk og skjær sverd, men rett og slett som "klubber". De var ikke skarpe nok til å komme igjennom "rustning" bestående av en lærvest, fylt med hamp/korn/siv, så dermed hugget man bare etter hodet til offeret. Får du en 5-10 kilos jernklump i hodet, gjør det nok passelig vondt =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...