TSP Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Har ikke undersøkt dette selv, så jeg spør dere: Hvem har de beste phalanxene og hvem har de dårligste? Gjerne ranger de. La diskusjonen starte! Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Etter Fraksjon mener du?? I så fall: 1: Greek Cities (armored Hoplites og Spartan Hoplites) 2: Cathage ( Sacred Band er et av spilets beste infanteri, og Poeni Infantri er heller ikke dårlig) 3: Seleucid Empire (SS pikemen er bedre en Macedonias Bronze shields) 4: Macedon ( Samme som Selecucid minus SS pikemen, Bronze shields istede, de har ikke very long spears) 5: Pontus (Royal Spermen er vel dårligere enn Macedonias beste (tror jeg)) 6: Egypt ( Pharoas guards er ikke noe å kimse av) 7: Thrace (Phalanx spermen, tror dem er bedre enn Armenias Heavy Spearmen) 8: Armenia (Heavy Spearmen er bedre enn Spear Warband) 9: Germania (De er mange og snur fort, men tror de Spear Warband er de dårligste Phalanx-folka) Med forebehold om endringer Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Vel, mine favoritter er spartan hoplites og sacred band. Det er stort sett de phalanx-troppene jeg bruker, ellers foretrekker jeg andre taktikker. Herr Brun Lenke til kommentar
dedLy_sCoRpIoN Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Det som er så greit med Sacred Bands er at dei kan settast inn som infanteri på murar og, der fungerer dei faktisk veldig bra! Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Tro meg, makedonerene sine Pikemen, ikke phalanx folk, duger til det meste. IMO bedre en selucids sine . Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 11. juli 2005 Del Skrevet 11. juli 2005 Bronze Shields? De har ikke Very long spears, men jeg skal se på det Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 UBER DUMP: Har du sett på det? Eller må jeg gjøre det selv, i natt? Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Huff nei, dette har jeg helt glemt av Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Takk og lov for at falanksen ikke var in i middelalderen Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Takk og lov for at falanksen ikke var in i middelalderen 5472984[/snapback] Nei, vi slipper nok dem i det nye TW. Om disse jalla egypterne ikke kommer drassende med chariots blir jeg enda gladere Dog må jeg si at jeg har spilt mye med falanks, og spilt svært defansivt, både med Armenia, Germania og ikke minst Seleucid Empire. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Uff, falanksen var effektiv. Altfor effektiv. Derfor jeg avskydde dem så jævlig, tenker jeg. Lenke til kommentar
ZlummGlumm Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Takk og lov for at falanksen ikke var in i middelalderen 5472984[/snapback] Faktisk... Så kom Phalanxen tilbake i sene middelaldern i form av Pikemen, formasjonen de brukte var ganske så lik en phalanx. Så Phalanxen er ikke helt borte enda! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jasså, det var vel ikke en falanks i streng forstand? At de brukte spydmenn mot kavaleri, sikkert, men den strenge falanksformasjonen og kraftbruken? Spydmenn ble forresten forbigått av langbuemenn. De skjøt først hestene før de gikk og klubba ihjel kavaleristene som lå og kava på bakken. Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jasså, det var vel ikke en falanks i streng forstand? At de brukte spydmenn mot kavaleri, sikkert, men den strenge falanksformasjonen og kraftbruken? Spydmenn ble forresten forbigått av langbuemenn. De skjøt først hestene før de gikk og klubba ihjel kavaleristene som lå og kava på bakken. 5473029[/snapback] Hm. Det må vi prøve i R:TW. Sette bueskyttere først og deretter peise på med kavaleri, og se hvem som vinner Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Nei nei, deretter peise på med klubbemenn. Jeg håper inderlig de forsøker å konstruere et så realistisk som mulig sosioøkonomisk og politisk system... At man som "konge" over en fraksjon/land må holde aristokratiet (de som faktisk stiller med hæren) i sjakk med å gi dem land osv. Nesten uendelige muligheter her. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Uff, falanksen var effektiv. Altfor effektiv. Derfor jeg avskydde dem så jævlig, tenker jeg. 5473013[/snapback] Det var jo en grunn til at den var brukt på den tiden. Den var latterlig effektiv. I tillegg er spyd fint da det skaper avstand til offeret og gjør det lettere å drepe. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Men demobiliteten sammenkoblet med nye fienders mer mobile kavaleri og uortodokse angrepsgrupper var vel med på å la falanksen gå til helvete? Eller er det andre grunner til at de slutta med det? Lenke til kommentar
DurinVIII Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Nei nei, deretter peise på med klubbemenn. Dette med klubbemenn, eller Macemen på engelsk, har det blitt brukt aktivit i krigsføring i denne perioden? Folk som løper rundt med morgenstjerner o.l.? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 (endret) Nei nei, deretter peise på med klubbemenn. Dette med klubbemenn, eller Macemen på engelsk, har det blitt brukt aktivit i krigsføring i denne perioden? Folk som løper rundt med morgenstjerner o.l.? 5473065[/snapback] Veit ikke, jeg. De slo vel med det de fant. Tror ikke det var noen inndeling etter hvilket håndvåpen (dvs sverd, klubbe, kniv, øks osv) man hadde, kanskje med unntak av spyd som man, som nevnt, kunne bruke til formasjoner for å stagnere kavaleri. Det er det jeg har hørt, i alle fall. At bueskytterne peisa ned hestene for å lage fritt spillerom for dem som kom med håndvåpen til å denge løs på mer eller mindre forsvarsløse demountifiserte kavalerister. Endret 21. januar 2006 av cun Lenke til kommentar
ZlummGlumm Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Jasså, det var vel ikke en falanks i streng forstand? At de brukte spydmenn mot kavaleri, sikkert, men den strenge falanksformasjonen og kraftbruken? Spydmenn ble forresten forbigått av langbuemenn. De skjøt først hestene før de gikk og klubba ihjel kavaleristene som lå og kava på bakken. 5473029[/snapback] Den er såklart ikke prikk lik en phalanx, men en phalanx i seg selv er ikke stort mer en organisert vegg med spydspisser. Mange mener at infanteri formasjonen som ble brukt i den amerikanske borgerkrigen er en type phalanx. Bare ta en titt på Gangs of New York når soldatene meier ned sivilene, likheten er klar! Pikemen ble mye brukt når håndkanonene ble moten, for å forsvare mot kavaleriet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå