Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor og D-Link DGL-4300 problem

Anbefalte innlegg

Hei

har Telenor ADSL og har kjøpt en D-Link DGL-4300 problemet et at internett kobler ut med jevne mellomrom og jeg må restarte routeren. det står at pppoe er koblet fra og for å få den koblet til igjen må jeg restarte routeren.

Adsl Modemet er Zyxel 650R-13 hvis det skulle være av betydning.

jeg har prøvd og resete modemet og det skjer ikke hvis jeg kobler pc'en dirkete på modemet.

er det noe feil med routeren?

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

har Telenor ADSL og har kjøpt en D-Link DGL-4300 problemet et at internett kobler ut med jevne mellomrom og jeg må restarte routeren. det står at pppoe er koblet fra og for å få den koblet til igjen må jeg restarte routeren.

Nyeste firmware på dlinken?

Lenke til kommentar

Kan du kopiere inn de 10 siste oppføringene fra loggen til DGL-4300 inn her neste gang den kræsjer? Hva er instillingene du har for PPPoE (On demand, always connected, automatically reconnect, o.l)?

- Sylvarius

Endret av Sylvarius
Lenke til kommentar
Kan du kopiere inn de 10 siste oppføringene fra loggen til DGL-4300 inn her neste gang den kræsjer? Hva er instillingene du har for PPPoE (On demand, always connected, automatically reconnect, o.l)?

- Sylvarius

Har prøvd alle dem On demand, always connected, automatically reconnect.

her er loggen:

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:23 2005 Starting WAN Services

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:23 2005 WAN interface is up. Connection to Internet established with IP Address 85.164.100.185 and default gateway 85.164.64.0

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:23 2005 Initialization complete, starting DHCP server

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:23 2005 WAN interface is down

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:22 2005 PPPoE session 0x1882 established

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:22 2005 PPPoE confirming session offer

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:22 2005 PPPoE received session offer

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:19 2005 Trying to establish a PPPoE connection

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:19 2005 Bringing up WAN using PPPoE

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:19 2005 WAN Ethernet Carrier Detected

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:17 2005 LAN interface is up

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:17 2005 LAN Ethernet Carrier Detected

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:17 2005 Gateway initialized

[iNFO] Fri Jul 01 20:04:17 2005 Wireless Link is up

Det går sånn hele tiden wan interface is up og etter en stund hvis jeg ikke bruker nette går det ned og jeg må restarte den, har nyeste firmware.

Lenke til kommentar

Jeg fikk min DGL-4300 i posten i går og har nesten same problem som trådstarter.

Kjører Telenor ADSL, og opplever at PPPoE forbindelsen går ned hver 5 minutter, eller oftere. Nedetiden blir da på ca. 1 minutt, og så kobles den opp igjen.

Har opprettet en sak på support.dlink.de, og har også sendt en mail til Telenor, så får vi se om det dukker opp noen gode forslag.

Lenke til kommentar

Som trådstarter skrev lengre oppe, så hjelper det ikke å sette PPPoE til Always on.

Men jeg det kan se ut som om en workaround er å kjøre en "ping -t www.telenor.no" i bakgrunn. Da ser det ut til at problemet blir borte.

Min erfaring er at forbindelsen detter ned etter 2-3 minutter uten trafikk.

Håper Dlink finner ut av dette...

Endret av jrs
Lenke til kommentar

Dette sier loggen til ruteren:

[iNFO] Wed Jul 06 16:29:37 2005 PPPoE session 0x1D45 terminated by access concentrator

[iNFO] Wed Jul 06 16:29:37 2005 WAN interface is down

[iNFO] Wed Jul 06 16:29:37 2005 Stopping WAN Services

[iNFO] Wed Jul 06 16:29:37 2005 WAN interface is down

Vet noen hva access concentrator er?

Hilsen Emk

Lenke til kommentar

Hei! Ja jeg har telenor selv. Skal sjekke settings her, men har egentlig bare byttet ruter fra en zyxel, til denne her som har trådløse muligheter. Denne ruteren sender kanskje andre opplysninger til modemet enn den andre ruteren da....?

Si ifra om noen finner ut noe smart :)

Hilsen Emk

Lenke til kommentar

Hei, hei!

Har det samme problemet her.

Har selv en noe eldre router fra dlink, en 624+, men problemet er det samme.

ISP er telenor, og internettilgangen går opp og ned.

Mange dager opplever jeg å bli koblet bra, om så bare i et sekund eller to slik at ruteren må koble opp igjen på nytt.

Til tider fungerer den ikke i det hele tatt over en dag eller to.

På det beste fungerer den derimot i lengre tid uten å koble meg fra.

Problemet ligger absolutt i linjen/modemet for meg, ikke i routeren.

Etter to måneder med feilsøking (installatør har vært her 3 ganger uten noe resultat)

har vi funnet ut at selv om jeg er nærme nok sentral til å ha en 4mbit linje

(2mbit adsl nå) er det for mange på nett i nærheten med høy linje slik at modemet

får problemer med å synkronisere med sentralen ved høy "hastighet".

Jeg har ett annet modem enn deg; Alcatel Speedtouch Home, og det høres absolutt ut

som om du har det samme problemet med sync til sentralen.

Går nå over til Firstmile SHDSL isteden, og er sikker på at dette vil løse mitt problem.

(Fikk forresten tilsendt et nytt modem en tid tilbake da telenor insisterte på at det var modemet det var noe galt med. Dette var et Thomson Speedtouch Home, og det oppnår ikke sync med sentralen i det hele tatt. Dette viser vel bare at det er sterkt varierende kvalitet på modemene.. ;))

Jeg har også bestilt en DGL-4300 grunet prioritering av IP-telefon ved nedlasting osv.

og vil få testet linjen med denne om noen få dager.

Endret av Hypie
Lenke til kommentar

Hei igjen! Har testet litt i kveld og kommet frem til følgende som har noe å si for mitt problem:

Alt 1) Gamefuel aktivert under Advanced menyen. Reconnect mode = On demand. har også prøvd Always on men samme resultat.

Resultatet er at ruteren disconnecter forbindelsen etter 10 sek. ca dersom det ikke konstant skjer nettverkstrafikk. Feks. "ping -t www.telenor.no" i bakgrunnen

I tillegg restarter ruteren seg selv (ikke reconnect men en "boot"). Da mister jeg all kontakt. Ved å logge på ruteren igjen blir jeg møtt med et skjermbilde hvor det står at ruteren prøver å estimere hastigheten på internettforbindelsen. Dette kan ta alt fra 10 - 30 sek. Dette er såpass lang tid at dersom man starter browseren med en internett link, så "timer" browseren ut, feilmelding og browseren prøver ikke å reconnecte mer. Dette ser ut til å føre til at ruteren ikke logger seg på internett, men er ikke helt sikker på dette.

Alt 2) Gamefuel deaktivert under Advanced menyen. Reconnect mode = On demand

Resultatet er også nå at ruteren disconnecter forbindelsen etter 10 sek. ca dersom det ikke konstant skjer nettverkstrafikk. Feks. "ping -t www.telenor.no" i bakgrunnen, eller klikker febrilsk på linker her og der :) . Men det ser ut til at ruteren ikke restarter seg selv (Må teste litt lenger for å se helt sikkert), og det ser heller ikke ut til at den prøver å måle hastigheten på linjen når den kobler til internett igjen, som tar lang tid. Så hvis jeg starter et nytt browservindu klarer ruteren å koble seg fint til internett igjen tar ca. 2-3 sec.

Har ikke testet med Reconnect mode = Always on under alt 2.

Litt synd at ikke gamefuel funksjonene ser ut til å virke med mitt abonnement/modem. Dette skulle jo være litt av fordelene med denne ruteren.

Ok. Hvis noen har noen fler erfaringer, eller vet om noen innstillinger som kan prøves så si ifra!

PS- Under både alt1 og alt2 satte jeg mtu på 1492, da jeg leste et sted at dette var fint for PPPoE tilkobling. Idle time var satt til 0 i begge tilfeller, som egentlig skulle bety at den ikke skulle disconnectet så fort ved inaktivitet såvidt jeg har forstått. Men utifra loggen jeg postet lenger opp ser det ut til at det er modemet som disconnecter og ikke ruteren muligens. Kanskje dette skyldes problemer med å synkronisere med sentralen ved høy "hastighet" som du skrev over Hypie. Litt vanskelig å feilsøke slike ting da det er så mange muligheter......

Hilsen Emk

Endret av Emknu
Lenke til kommentar

Hei igjen! Har nå prøvd med always on, og også satt idle time veldig høyt. Dette hjelper ikke. Ruteren disconnecter nøyaktig etter 1 minutt dersom det ikke skjer noen aktivitet, uansett innstilling. Ser dette i loggen. Ved always on reconnecter den imidlertid av seg selv igjen.

Har også vært i kontakt med Telenor, og iflølge deres logg er det ikke noe galt. Serveren deres får bare beskjed om at forbindelsen er disconnected, og kutter derves sin forbindelse.

Får håpe D-link retter dette ved en firmware ganske fort da! Ser ikke ut til at denne ruteren og PPPOe fungere så godt. En del bugs med både gamefuel funksjonen og vanlig bruk. Ihvertfall med PPPOe oppkobling. :hmm:

Hilsen Emk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...