Gå til innhold

Spørsmål angående innkjøp av hi-fi anlegg

Anbefalte innlegg

Har vel kanskje havnet på feil forum nå, men det går vel seg til.

Har planer om å investere litt i et lydanlegg. Ser ut som om butikken blir komplett og handlelisten ser slik ut:

Eltax Millennium 500

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107620&cks=PRL

Pioneer VSX-D514-K

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302786&cks=PRL

Tror jeg kommer til å gå for disse enhetene. Men så til hovedspøsmålet! Hvilken kabel må jeg kjøpe for å koble dette til pc’en? Fiber Optisk? Digital Coax? Har av en eller annen grunn aldri vært borti denne delen av pc’en.

Takker for alle svar

Endret av lithium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uhm. De fikk bra omtale av komplett's brukere, pluss at andre høytalere hos komplett var endel dyrere. Oppi seks tusen for et par. Så mye har jeg ikke tenkt å legge ut nå, men hadde gjerne spadd på en lapp til angående høytalere. En annen ting er at høytalerne sikkert ikke blir behandlet så veldig pent :p

Porter... skal vi se, har litt kamera trøbbel akkurat nå. Men på den stasjonære sitter jeg med et nforce 2 kort, med seks forskjellige lyd ut/innganger. Bør være nok. Soundstorm lydkort. På laptopen har jeg en vanlig utgang + en utgang det lyser rødt i... Gikk ut ifra at det var noe optisk.

- Ser de har kabler man plugger i vanlig lyd utgang, er dette et verdig alternativ?

Endret av lithium
Lenke til kommentar

Coax digitalutgang (eller "elektrisk" som noen kaller det) er å foretrekke.

Høyttaler og forsterker vil jeg dog anbefale deg å velge bort. 2295,- holder ikke engang til en stereoforsterker til de høyttalerne. De har riktignok høy følsomhet, men forsterkeren kommer likevel til å ha null kontroll over dem. Det skal heller ikke mye til før du presser forsterkeren over grensen, og da ryker diskantelementene.

Impedansen er også en viktig faktor her. Komplett oppgir impedansen til 4-8 ohm. 4 ohm takles av de fleste stereoforsterkere, men en hjemmekinoforsterker til 2295,- er rett og slett ikke laget for å takle 4 ohm eller lavere. I verste fall svir du av utgangene på forsterkeren.

Når det gjelder høyttalerne, så har jeg selv et par like store høyttalere som jeg kjøpte til samme pris, og de står nå og samler støv, da jeg er møkklei lydkvaliteten på dem. Til den prisen er det ikke mulig å få både mengde og kvalitet, til tross for alt vrøvlet som serveres av anmelderne på komplett.no.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Sorry for at jeg ikke fikk fulgt opp. Sommer og bading og uteliv hindrer forumsurfing nokså effektivt.

Vel. Ser at Exiter har store høyttalere som samler støv. Dette er svært vanlig. Jeg har også store høyttalere jeg ikke bruker lenger og de kosta MYE en gang.

Her er mitt råd:

Skal du ha store høyttalere, må du opp i pris. Ikke kjøp noe du ikke har hørt på. Kjøp B&W, de koster feks 6-8000 for paret. Forsterkeren bør ha et OVERSKUDD av krefter til å drive høyttalerene, ikke et underskudd, og en sånn koster feks 5000.

MEN: du vil ha bra nok lyd for lite nok penger, og det støtter jeg deg på. Derfor skal du la være å kjøpe de dyre plasticboksene du linker til. Sjekk heller ut noen små, billige og plasseringsvennlige plastic-systemer. Enten et 5.1 sett à la dette, eller, hvis det er musikk og stereolyd som er målet: små B&W og en litt for stor forsterker. Da får du noe som låter kule, OG kan bygges ut seinere. Eltax vil du antagelig hate seinere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har hørt på de eltax høyttalera, jojo får hva du betaler for. Men diskanten holder ikke mål.

Kjøp heller CerwinVega classic 10"

eller CerwinVega V-10F

eller CerwinVega V-12F

Har selv V-12F og de spiller som en drøm, de krever ikke ekstremt mye av en forsterker men litt guffe burde man ha. NAD T743v2 hjemmekinoforsterker er jo et eksempel.

"det er jo bare 5x50w i den pinglete forsterkeren der, den klarer aldri dra mine høyttalere."

- Vel, 5x50w på papiret Ja. Men les hva de skriver om forsterkeren, og sjekk vekta. 16,5kg! effektforsterkeren min på 2x250w veier (kun) 13kg.

Dessuten har den nad forsterkeren pre-out på alle kanaler så hvis det faktisk blir for lite guffe kan du kjøpe en effektforsterker og koble imellom NAD'en og høyttalerene.

BKB

Endret av BKB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har selv hørt eltaxene som du sa... men va d hifi du skulle ha???

Dali concept 6 en nå bra.. har hørt den, og d e mye bedre diskant i den enn i cerwin vega.. å skal du ha bass kan du kjøpe enn 12" clsc fra cerwin.. og forsterkar så anbefaler jeg nad c320bee.. har selv hørt alle desse tinga.. og har selv cerwin vega 12"sub, dali 6006 fronterhøytt..

prisen på dette samla blir:

Dali concept 6 - 3500,-

cerwin vega clsc 12", om du ska ha sub da.. 3300,-

Nad 320bee 3000,-

10.000,-

Kansje litt dyrt, men jeg har selv et til 20.000 og angra ikkje på at ej brukte litt ekstra peng..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...