Dal Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Heisann! Jeg har vært så heldig å få låne et megapixel ccd videokamera med en kompis, og har spilt inn en del minidv-filmer med dette. Og det jeg lurer på da er følgende: kan jeg spille av de tapene jeg har med et annet kamera som ikke har så mange pixler (f.eks bare 300 000)? Jeg tenker på å vise bildene på tv, spille over til pc osv. Takk! - øystein Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 27. juli 2002 Del Skrevet 27. juli 2002 Jepp. Og kameraet bruker uansett bare en brøkdel av pikslene når den spiller inn film. Megapikselen brukes kun til stillbilder. MLW Lenke til kommentar
Dal Skrevet 28. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2002 Sier du det? Det var interessant nytt for meg. Så det er bare tull å kjøpe videokameraer med så mye pixler ccd når man ikke skal bruke det til stillbilder? Hva skal man se etter når man skal kjøpe seg et digitalt videokamera da? Takk for svaret, forresten :smile: - øystein Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 > Så det er bare tull å kjøpe videokameraer med så mye pixler ccd når man ikke skal bruke det til stillbilder? Jepp. Det er ikke noe poeng å ha flere piksler enn DV-formatet takler, så lenge pikslene er optimalt plassert for dette. > Hva skal man se etter når man skal kjøpe seg et digitalt videokamera da? Størrelsen på kameraet, at den har de funksjonene man ønsker, god fargegjengivelse mv. MLW Lenke til kommentar
Dal Skrevet 28. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2002 Hvor mange pixler takler DV-formatet da? Og finnes det digitale kameraer (til forbrukere :smile: som støtter mer? - øystein Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Såvidt jeg vet, støtter DV-formatet (PAL) 720*576 piksler, dvs. 0.4 Megapiksler. MLW Lenke til kommentar
Dal Skrevet 31. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2002 OK, takker for gode tips! Lenke til kommentar
Strips Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Hvis du er ute etter natt/IR-filming så ikke kjøp JVC de har bare en funksjon for å øke lukketiden. Hvis de ikke har fått noen nye kameraer med ekte IR filming nå da. Lenke til kommentar
tomy Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Hei Skal du ha bra DV kamera bedre enn gjennomsnittet,kjøp ett med 3 ccd brikker. Feks Panasonic mx 300 eller nv-dv 110. tomy Lenke til kommentar
Dal Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Erm, sikkert gode kameraer ja, men prisen var *bittelitt* høy :smile: Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 24. september 2002 Del Skrevet 24. september 2002 Quote: Den 2002-07-28 16:40, skrev mlwirak:Det er ikke noe poeng å ha flere piksler enn DV-formatet takler, så lenge pikslene er optimalt plassert for dette. Det er selvfølgelig flere ting som spiller inn på den teoretiske oppløsningen til kameraet. F.eks. hadde Sonys VX1000 høyere oppløsning på CCD'en enn arvtageren VX2000 allikevel hadde VX 2000 bedre oppløsning takket være bedre optik. Enn annen artig detalje er at de fleste kameraer kun bruker en del av ccd'en, altså ikke den teoretiske maksoppløsningen. Podusentene opplyser som regel om oppløsningen i linjer på proffkameraer. Altså horisontale linjer. Lenke til kommentar
videoJon Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Quote: Produsentene opplyser som regel om oppløsningen i linjer på proffkameraer. Altså horisontale linjer. Bare en spesifisering: f.eks. 400 linjers oppløsning betyr at kameraet klarer å gi 400 svart/hvite variasjoner på en tv-linje. Kameraet klarer som oftest å levere langt bedre oppløsning enn båndformatet klarer å ta opp. :sad: Forøvrig er dette en fin kilde for slike spørsmål: http://action-guide.com/faq/ mvh Jon [ Denne Melding var redigert av: videoJon på 2002-10-09 00:01 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå