Lesst Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Heisann. Noen som vet hvor mann kan skaffe De tingene som trengs for aa lage svartkrutt? Noen websider som sender slikt til norge uten at det blir stoppet i tollen? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Kull fåes vel i form av grillkull, men jeg vet ikke hvor godt det fungerer. Salpeter får man på apoteket, men det er vel ikke veldig billig, så vidt jeg husker. Svovel kan du få ved å skrape av toppen på noen hundre fyrstikker Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 1. Det er ikke svovel på fyrstikkene lenger. Svovel kan du skaffe på apoteket men jeg tror de krever attest fra politiet nå. 2. Salpeter koster drøyt 80,- for 100 gram på apoteket. Det varierer rundt den prisen. 3. Grillkull funker ikke. Trekull skal gå. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 3. Grillkull funker ikke. Trekull skal gå. Men er det ikke et av de grillkullmerkene som er vanlig trekull og dermed fungerer? Synes huske det fra gamle dager hvertfall. For å få best mulig resultater bør man vel her bruke en spesiell sort trekull. Jeg tror det var einer, men du kan gå inn på "black powder" på wikipedia og sjekke om du vil. Der står %-andeler, miksing osv. i prosessen å lage svartkrutt også. Sjekk også ut "green meal" på wikipedia, siden dette er mye tryggere å lage selv om forskjellen på stoffene er liten. Lenke til kommentar
Lesst Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Husker aa mene at det var en norsk industri side som solgte 3 kilo svovel for 800Kr, trur den hete et eller annet med w i seg. Noen som vet hvil;ken side det var? Hva med den svsnke-kjemi eller noe saant da? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Må sies at svartkrutt er ganske vanskelig å lage. Holder ikke å bare mikse de forskjellige delene. Husker jeg ikke helt feil, må man blande det i vann slik at det blir en gjørmeaktig greie, for så å la dette tørke og male det opp. Skal ikke si noe for sikkert da. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Må sies at svartkrutt er ganske vanskelig å lage. Holder ikke å bare mikse de forskjellige delene. Husker jeg ikke helt feil, må man blande det i vann slik at det blir en gjørmeaktig greie, for så å la dette tørke og male det opp. Skal ikke si noe for sikkert da. Det er nettopp derfor jeg heller anbefaler å lage et green meal. Da maler man opp ingrediensene hver for seg, blandet de sammen og er ferdig, fremfor å utsette seg selv for fare ved å starte å male det opp sammen, osv. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Hvis du går på skole så er det ikke så veldig vannskelig å smugle med seg ting ut. Om du har kjemi så blir det enda lettere. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. juli 2005 Del Skrevet 5. juli 2005 Anbefaler du forum-medlemer å stjele, Lord KGA? Dessuten har vel de fleste elever sommerferie fra skolen om sommeren. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 av ren nyskjerrighet: hva skal kruttet brukes til? terrorisme/selvmordsbombing? kinaputter? Lenke til kommentar
Lesst Skrevet 11. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2005 Skulle du ha likt å vist ja. De skal brukes til alle tre!!! HEHE. nei da. Tenkte jeg skulle lage en rakett. Ergo (trur jeg det heter, suger i norsk skjønner du) trenger jeg Svartkrutt. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Skal du lage rakett, kan du også bruke natriumklorat som du oppløser i vann, og væter avispapir med. Kalles også veisalt. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg mener å hørt at NASA bruker aluminiums pulver ilamme hydrogen og oksygen for å få en enda voldsommere eksplosjon/forbrenning. Det er kanskje verdt å prøve å ha litt alu. pulver ilamme kruttet da. btw. du er vel klarover at for å få best mulig effekt av motoren så trenger du en dyse? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Skal du lage rakett, kan du også bruke natriumklorat som du oppløser i vann, og væter avispapir med. Kalles også veisalt. Veisalt trodde jeg var det som kalles "klor kalsium", CaCl2. Jeg ser ikke helt at dette er noe egnet oksydasjonsmiddel. Natriumklorat, derimot, oksyderer så det monner, og i likhet med ammoniumklorater og perklorater er det et potent ugressmidddel. Uansett, om du ikke kjenner stoffene og ikke vet hvorda de fungerer, bør du absolutt sette deg inn i dette før du risikerer liv og lemmer. Det gjelder både hva oksyderende egenskaper og giftighet angår. Med mindre du da revolusjonerer veisalting. Det er ikke fullt så mange årene siden at en kruttfabrikk gikk til himmels i Norge, selv de profesjonelle kan oppleve problemer, og da snakker jeg ikke bare om erstatnnger for mengder av innblåste vindusruter. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Jeg mener å hørt at NASA bruker aluminiums pulver ilamme hydrogen og oksygen for å få en enda voldsommere eksplosjon/forbrenning. Det er kanskje verdt å prøve å ha litt alu. pulver ilamme kruttet da. btw. du er vel klarover at for å få best mulig effekt av motoren så trenger du en dyse? Ordet eksplosjon er nok ikke ett som NASA setter pris på. Jeg er ikke sikker på hvor du får hydrogenet fra, men Wikipediaartikkelen om faststoffmotorene beskriver sammensetningen greit: ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6 percent by weight), aluminum (fuel, 16 percent), iron oxide (a catalyst, 0.4 percent), a polymer (a binder that holds the mixture together, 12.04 percent), and an epoxy curing agent (1.96 percent). Det er med andre ord ganske forskjellig fra krutt.. Edit: heller ikke dette er trivielt sikkerhetsmessig, produsenten mistet et anlegg i en gigantisk ildkule... Endret 12. juli 2005 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 lagde krutt i kjemien og naturfag på vidregående, prøvde forskjellige blandinger og tilsettinger. vi satt til kobbersulfat for å få fin farge på flamen når vi brente kruttet, det som skjedde var at hvarmen ble så intens at skålene krutte lå i knuste, noe som var godt gjort siden de var laget for å tåle opp mot 2000-2500 grader. men vi hadde faktisk problemer med å anntenne kruttet, var flere ganger ganger vi måtte ty til mangnesium remser.. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg mener å hørt at NASA bruker aluminiums pulver ilamme hydrogen og oksygen for å få en enda voldsommere eksplosjon/forbrenning. Det er kanskje verdt å prøve å ha litt alu. pulver ilamme kruttet da. btw. du er vel klarover at for å få best mulig effekt av motoren så trenger du en dyse? Ordet eksplosjon er nok ikke ett som NASA setter pris på. Jeg er ikke sikker på hvor du får hydrogenet fra, men Wikipediaartikkelen om faststoffmotorene beskriver sammensetningen greit: ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6 percent by weight), aluminum (fuel, 16 percent), iron oxide (a catalyst, 0.4 percent), a polymer (a binder that holds the mixture together, 12.04 percent), and an epoxy curing agent (1.96 percent). Det er med andre ord ganske forskjellig fra krutt.. Edit: heller ikke dette er trivielt sikkerhetsmessig, produsenten mistet et anlegg i en gigantisk ildkule... Ikke for å kverulere men, jeg tenke på veskemotorene. Men det er mulig jeg blander litt sammen her. Kanskje dem ikke bruker alu. pulver i veskemotorene, og kun i fastbrenselsmotorene. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ikke for å kverulere men, jeg tenke på veskemotorene. Men det er mulig jeg blander litt sammen her. Kanskje dem ikke bruker alu. pulver i veskemotorene, og kun i fastbrenselsmotorene. Væskemotorer bruker flytende drivstoff. Det har vært tenkt endel på hybridmotorer med både flytende og faste komponenter, men jeg vet ikke noe om at dette har vært brukt i praksis. For å oppsummere litt Væskemotorer: + høy kraft + kan reguleres + kan startes og stoppes - komplisert Faststoffmotorer + enkel, kanhende også billig + skyvkraftprofilen kan varieres, men - dette er en del av designet fra begynnelsen - når motoren er igang kan den ikke stoppes før den er utbrent - en kan ikke justere kraften utover det som allerede var planlagt fra begynnelsen Hybridmotorer + i pose-og-sekk mht. kraft, regulering og restarting - ikke utprøvd teknologi Hovedmotoren på romfergene er en væskemotor, og Wikipediaartikkelen forteller at The Space Shuttle orbiter has three main engines (SSMEs). They are very sophisticated power plants that burn liquid hydrogen with liquid oxygen, both from the Space Shuttle external tank. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Paragon- du har rett og jeg husket feil, Natriumklorat har blitt brukt som ugrasmiddel, ikke veisalt.. Det er som du påpeker, ikke et ufarlig stoff. Nåpr det er sagt, kan man lage fine raketter på den måten jeg nevnte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå