Gå til innhold

Hvordan aa lage SvartKrutt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Det er ikke svovel på fyrstikkene lenger. Svovel kan du skaffe på apoteket men jeg tror de krever attest fra politiet nå.

 

2. Salpeter koster drøyt 80,- for 100 gram på apoteket. Det varierer rundt den prisen.

 

3. Grillkull funker ikke. Trekull skal gå.

Lenke til kommentar
3. Grillkull funker ikke. Trekull skal gå.

Men er det ikke et av de grillkullmerkene som er vanlig trekull og dermed fungerer? Synes huske det fra gamle dager hvertfall.

For å få best mulig resultater bør man vel her bruke en spesiell sort trekull. Jeg tror det var einer, men du kan gå inn på "black powder" på wikipedia og sjekke om du vil. Der står %-andeler, miksing osv. i prosessen å lage svartkrutt også. Sjekk også ut "green meal" på wikipedia, siden dette er mye tryggere å lage selv om forskjellen på stoffene er liten.

Lenke til kommentar

Husker aa mene at det var en norsk industri side som solgte 3 kilo svovel for 800Kr, trur den hete et eller annet med w i seg. Noen som vet hvil;ken side det var? Hva med den svsnke-kjemi eller noe saant da?

Lenke til kommentar

Må sies at svartkrutt er ganske vanskelig å lage. Holder ikke å bare mikse de forskjellige delene. Husker jeg ikke helt feil, må man blande det i vann slik at det blir en gjørmeaktig greie, for så å la dette tørke og male det opp. Skal ikke si noe for sikkert da.

Lenke til kommentar
Må sies at svartkrutt er ganske vanskelig å lage. Holder ikke å bare mikse de forskjellige delene. Husker jeg ikke helt feil, må man blande det i vann slik at det blir en gjørmeaktig greie, for så å la dette tørke og male det opp. Skal ikke si noe for sikkert da.

Det er nettopp derfor jeg heller anbefaler å lage et green meal. Da maler man opp ingrediensene hver for seg, blandet de sammen og er ferdig, fremfor å utsette seg selv for fare ved å starte å male det opp sammen, osv.

Lenke til kommentar

Jeg mener å hørt at NASA bruker aluminiums pulver ilamme hydrogen og oksygen for å få en enda voldsommere eksplosjon/forbrenning. :yes:

 

Det er kanskje verdt å prøve å ha litt alu. pulver ilamme kruttet da.

 

btw. du er vel klarover at for å få best mulig effekt av motoren så trenger du en dyse?

Lenke til kommentar
Skal du lage rakett, kan du også bruke natriumklorat som du oppløser i vann, og væter avispapir med. Kalles også veisalt.

Veisalt trodde jeg var det som kalles "klor kalsium", CaCl2. Jeg ser ikke helt at dette er noe egnet oksydasjonsmiddel.

 

Natriumklorat, derimot, oksyderer så det monner, og i likhet med ammoniumklorater og perklorater er det et potent ugressmidddel.

 

Uansett, om du ikke kjenner stoffene og ikke vet hvorda de fungerer, bør du absolutt sette deg inn i dette før du risikerer liv og lemmer. Det gjelder både hva oksyderende egenskaper og giftighet angår. Med mindre du da revolusjonerer veisalting.

 

Det er ikke fullt så mange årene siden at en kruttfabrikk gikk til himmels i Norge, selv de profesjonelle kan oppleve problemer, og da snakker jeg ikke bare om erstatnnger for mengder av innblåste vindusruter.

Lenke til kommentar
Jeg mener å hørt at NASA bruker aluminiums pulver ilamme hydrogen og oksygen for å få en enda voldsommere eksplosjon/forbrenning.  :yes:

 

Det er kanskje verdt å prøve å ha litt alu. pulver ilamme kruttet da.

 

btw. du er vel klarover at for å få best mulig effekt av motoren så trenger du en dyse?

Ordet eksplosjon er nok ikke ett som NASA setter pris på.

 

Jeg er ikke sikker på hvor du får hydrogenet fra, men Wikipediaartikkelen om faststoffmotorene beskriver sammensetningen greit:

ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6 percent by weight), aluminum (fuel, 16 percent), iron oxide (a catalyst, 0.4 percent), a polymer (a binder that holds the mixture together, 12.04 percent), and an epoxy curing agent (1.96 percent).

 

Det er med andre ord ganske forskjellig fra krutt..

 

Edit: heller ikke dette er trivielt sikkerhetsmessig, produsenten mistet et anlegg i en gigantisk ildkule...

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

lagde krutt i kjemien og naturfag på vidregående, prøvde forskjellige blandinger og tilsettinger.

 

vi satt til kobbersulfat for å få fin farge på flamen når vi brente kruttet, det som skjedde var at hvarmen ble så intens at skålene krutte lå i knuste, noe som var godt gjort siden de var laget for å tåle opp mot 2000-2500 grader.

 

men vi hadde faktisk problemer med å anntenne kruttet, var flere ganger ganger vi måtte ty til mangnesium remser..

Lenke til kommentar
Jeg mener å hørt at NASA bruker aluminiums pulver ilamme hydrogen og oksygen for å få en enda voldsommere eksplosjon/forbrenning.  :yes:

 

Det er kanskje verdt å prøve å ha litt alu. pulver ilamme kruttet da.

 

btw. du er vel klarover at for å få best mulig effekt av motoren så trenger du en dyse?

Ordet eksplosjon er nok ikke ett som NASA setter pris på.

 

Jeg er ikke sikker på hvor du får hydrogenet fra, men Wikipediaartikkelen om faststoffmotorene beskriver sammensetningen greit:

ammonium perchlorate (oxidizer, 69.6 percent by weight), aluminum (fuel, 16 percent), iron oxide (a catalyst, 0.4 percent), a polymer (a binder that holds the mixture together, 12.04 percent), and an epoxy curing agent (1.96 percent).

 

Det er med andre ord ganske forskjellig fra krutt..

 

Edit: heller ikke dette er trivielt sikkerhetsmessig, produsenten mistet et anlegg i en gigantisk ildkule...

Ikke for å kverulere men, jeg tenke på veskemotorene. Men det er mulig jeg blander litt sammen her. Kanskje dem ikke bruker alu. pulver i veskemotorene, og kun i fastbrenselsmotorene.

Lenke til kommentar
Ikke for å kverulere men, jeg tenke på veskemotorene. Men det er mulig jeg blander litt sammen her. Kanskje dem ikke bruker alu. pulver i veskemotorene, og kun i fastbrenselsmotorene.

Væskemotorer bruker flytende drivstoff. Det har vært tenkt endel på hybridmotorer med både flytende og faste komponenter, men jeg vet ikke noe om at dette har vært brukt i praksis. For å oppsummere litt

 

Væskemotorer:

+ høy kraft

+ kan reguleres

+ kan startes og stoppes

- komplisert

 

Faststoffmotorer

+ enkel, kanhende også billig

+ skyvkraftprofilen kan varieres, men

- dette er en del av designet fra begynnelsen

- når motoren er igang kan den ikke stoppes før den er utbrent

- en kan ikke justere kraften utover det som allerede var planlagt fra begynnelsen

 

Hybridmotorer

+ i pose-og-sekk mht. kraft, regulering og restarting

- ikke utprøvd teknologi

 

Hovedmotoren på romfergene er en væskemotor, og Wikipediaartikkelen forteller at

The Space Shuttle orbiter has three main engines (SSMEs). They are very sophisticated power plants that burn liquid hydrogen with liquid oxygen, both from the Space Shuttle external tank.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...