Gå til innhold

Hjelp til valg av hjemmeanlegg

Anbefalte innlegg

Er ute etter ett anleg fra 8000 - 15000.

Er ute etter en god, høy lyd (ikke skrike lyd.. liker ikke for mye diskant), med god og behagelig bass. spiller musikk av alle slag.

Er ganske fersk i den audiofile verden..

Har hørt på et par cerwin vega høyttalere, vserie 15". Er det et bra valg? Eller hadde f.eks to v 10" og en subb vært et bra alternativ? Cerwin vega sådan.

har ment å bruke anlegget til data, da jeg har all musikk der. ikke sikker på hva lydkortet mitt heter, men kan finne ut det hvis det er til hjelp.

Hvilken pris må jeg opp i på forsterker dersom jeg velger v 15" og vil ha muligheten til å oppgradere til 4 x v 15"? vil kabel mellom lydkort og forsterker svekke lyden noe?

På forhånd takk for interessen!

Nyt været!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er lydkvalitet du er ute etter,så er Cerwin-Vega et av de dårligste valgene du kan gjøre. Cerwin-Vega er ment for de som vil spille på sinnsykt høye volum og med mest mulig bass. Lydkvalitet er et ukjent fenomen hos Cerwin-Vega.

Jeg vil kalle Cerwin-Vega for en Ungdoms/Party høyttaler.

Hvis du ønsker høy lydkvalitet,feit bass og en diskant som er som balsam for ørene,så ta en titt på Patos.

Hvis du skal ha en skikkelig kraftig stereoforsterker med skyhøy lydkvalitet og rå bass,så ta en titt på Cayin 252B.

Cayin får du kjøpt hos Norsk Audio Teknikk.

Cayin 252B ble valgt til årets forsterker i Lyd&Bilde. Du finner rett og slett ikke en bedre forsterker til prisen. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Hvis det er lydkvalitet du er ute etter,så er Cerwin-Vega et av de dårligste valgene du kan gjøre. Cerwin-Vega er ment for de som vil spille på sinnsykt høye volum og med mest mulig bass. Lydkvalitet er et ukjent fenomen hos Cerwin-Vega.

Jeg vil kalle Cerwin-Vega for en Ungdoms/Party høyttaler.

Hvis du ønsker høy lydkvalitet,feit bass og en diskant som er som balsam for ørene,så ta en titt på Patos.

Hvis du skal ha en skikkelig kraftig stereoforsterker med skyhøy lydkvalitet og rå bass,så ta en titt på Cayin 252B.

Cayin får du kjøpt hos Norsk Audio Teknikk.

Cayin 252B ble valgt til årets forsterker i Lyd&Bilde. Du finner rett og slett ikke en bedre forsterker til prisen. :)

Ja, har bitt meg merke i at Cerwin Vega er laget for å spille høyt. og det er nok et party anlegg, og man har jo ikke party 24-7.

Når det gjelder patos, ser jeg at prisen kryper seg litt oppover, men til gjengjeld er det vel begrenset hvor bra lyd man får i prisklassen 10000 - 15000. men er det ikke større bassellement enn 8" man får på de, enn har jeg blinksa?

ett lite problem for min del, er at den eneste butikken i fornuftig avstand fra meg er hifi klubben på lillehammer, der jeg har muligheten til å høre på et produkt før jeg kjøper det.

vet ikke om noen produkter der (på hifilkubben), som er av samme kvalitet som patos? og til rundt samme prisen..

Lenke til kommentar

Tja et par Dali Concept 8 kan nok være verdt en prøvelytt,men de har ikke i nærheten samme dypbass som foreksempel Patos Basic 510.

Ikke la deg lure av størrelsen på elementene. Jeg har selv Patos Lyric 402 med 6,5" bass. Bassen er utrolig dyp på de.

På Basic 510 er det enda mer bass og dypbass,så et par Basic 510 kan du "rive ned" huset hvis du har en stor forsterker.

Bare et tips. Ikke finn på å kjøp deg en Nad forsterker. Jeg har hatt både Nad og Cayin selv,Cayin 252B knuser Naden.

Edit:Legg merke til vekten på Patos høyttalerne kontra Dali. Patos har høy kvalitet på kabinett og elementer.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

må si meg enig i å ikke anbefale nad. dette skyldes at jeg tror nad er litt oppskrytt. Alle har jo NAD, men det gjør jo ikke at det er bra. Hørt mye på nad når jeg har vært ute å leta etter høyttalere. Idiotisk at butikkene ikke kobler opp den forsterkern man mest sannsynlig skal kjøpe / har allerede. Da får man jo høre hvordan høyttalerne er på den forsterkern og ikke på en annen..

CW som flere har sagt her er høyttalere som man skal spille høyt med. Og dette stemmer. Diskanthorn er ikke så vanlig å se på høyttalere som er bygd for hjemmekino heller.

Endret av Breiker
Lenke til kommentar
hei

leter u etter et godt hjemme anlegg men fin lyd. å å bra trykk. hvis u satser helts på fin å klar lyd.. så ville jeg ha kjøpt Infinity SM255 er sinnsykt fin lyd i de..

å så anbefaler jeg å ha en god nad forsterker Fèks NAD 370..

Infinity SM255? Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte av et sånt forslag. :thumbdown:

Ikke for å være frekk,men min mening er at makan til møkkahøyttalere skal man lete lenge etter. Da hadde jeg heller kjøpt Cerwin-Vega.

Nad 370 selges ikke lengre. Den er uansett ikke spesielt god.

Lenke til kommentar
Tja et par Dali Concept 8 kan nok være verdt en prøvelytt,men de har ikke i nærheten samme dypbass som foreksempel Patos Basic 510.

Ikke la deg lure av størrelsen på elementene. Jeg har selv Patos Lyric 402 med 6,5" bass. Bassen er utrolig dyp på de.

Hva har egentlig størrelsene på bass-elementene å si? hvis lyden er der, er ikke størrelsen viktig for meg.

en dyp bass, er jeg litt på jakt etter, trenger jo ikke være sånn immari, men og god, dyp bass hører med.. synd at det ikke var det på dali som du sier, (skal sies at jeg aldri har hørt på dali, men vet at det er et kvalitets merke) finnes ikke noe dali med "dyp bass " til en rimelig pris da? og har forsterkeren mye og si på "dybden" av bassen?

Lenke til kommentar

Dali har desverre ikke noen høyttalere i din prisklasse med skikkelig dypbass.

Det er klart at et stort element i de fleste tilfeller spiller høyere enn et lite element,men her har kvaliteten på elementet også mye å si.

Forsterker har veldig mye å si på bassen. Har du en svak forsterker som ikke klarer å drive høyttalerne på en skikkelig måte,så blir lyden dårlig. Spesielt bassen blir slapp og udefinert.

Jeg holdt på å glemme et av mine aller heteste tips!

Løp å kjøp deg et par av disse høyttalerne. De er et kupp av de sjeldne!!!

Hegel H1 er også på tilbud. Det er en veldig god forsterker som skal passe veldig godt til System-Audio høyttalerne.

Edit:Bare så det er sagt,så ville jeg heller tatt en Cayin 252B enn Hegel H1.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

hva har impedansen og si egentlig, noen som kan fortelle meg det?

skjønner at ohm har med motstand og gjøre, vil det si at til mindre impedans det er, til mindre skal til for å ødelegge høyttaleren, eller er det andre faktorer som er med på å avgjøre det?

Lenke til kommentar
hva har impedansen og si egentlig, noen som kan fortelle meg det?

skjønner at ohm har med motstand og gjøre, vil det si at til mindre impedans det er, til mindre skal til for å ødelegge høyttaleren, eller er det andre faktorer som er med på å avgjøre det?

Du kan lese om ohm her.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
hei

leter u etter et godt hjemme anlegg men fin lyd. å å bra trykk. hvis u satser helts på fin å klar lyd.. så ville jeg ha kjøpt Infinity SM255 er sinnsykt fin lyd i de..

å så anbefaler jeg å ha en god nad forsterker Fèks NAD 370..

Infinity SM255? Vet ikke helt om jeg skal le eller gråte av et sånt forslag. :thumbdown:

Ikke for å være frekk,men min mening er at makan til møkkahøyttalere skal man lete lenge etter. Da hadde jeg heller kjøpt Cerwin-Vega.

Nad 370 selges ikke lengre. Den er uansett ikke spesielt god.

4436213[/snapback]

Jeg vet ikke dine erfaringer med Infinity SM255, men jeg har eid mine siden år 2000.

Har kjørt de på forskjellige forsterkere, Sony ES (5 x 120w i 8 ohm), sony str-db 925qs, samt enda mindre forsterker..

De gir mye lyd og jeg personlig liker lyden!

Jeg hadde nettop noen Canton Fonum 530 DC her, men gjett hva jeg solgte? Sitter fremdeles med Infinity...

Hvilke høyttalere som er best, fins det ingen fasit på. Det hele avhenger av hva man skal bruke de til.

Jeg hører mye på rock, en del på trance. Hører aldri på klassisk musikk, lite pop og aldri listepop.. Danseband og denslags har aldri blitt spilt i mine høyttalere.

Å påstå at jbl med 6.5" bass vil være bedre til mitt formål, er bare vås.

Ja, jeg har eid JBL også, mk1000 mener jeg de het.

For all del, lyden var veldig fin og de hadde mer bass enn Jamo Studio 180 som jeg eide (med 8" bass).

Har hatt en del høyttalere og A/V utstyr gjennom årene, som JBL, Infinity, Mission, Canton, m.m. Jeg har også hørt på mye annet, som klipsch for rundt 20k, samt masse andre dyrere merker (som jeg ikke har eid selv).

Jeg skal ikke påstå infinity sm255 er verdens fineste lyd, det ser man jo lett på frekvensområdet at den ikke er. Derimot spiller de finere enn Cervin Wega.

Infinity SM er jo faktisk STUDIO MONITOR, derav SM. De er ikke laget for party, men du kan fint spille høyt med de.

De har en syk effektivitet på 103db, som gjør at du kan lage lyd med så liten som 10w forsterker (Snakker her om ekte watt).

Man trenger selvsagt større forsterker for å utnytte de. Jeg har nå 68.2w rms (målt) per kanal, men høyttalere kan aldri ha for stor forstekrer.

Har lyst på noe 3-400W UCD per kanal, for å teste hvordan kontrollen på elementene vil forandre seg...

Anyhow, du som leter etter anlegg, ikke hør på bastante folk.

Ingen kan si til deg hva som er best for deg, det må du finne ut selv!

Lykke til

Endret av DaButcher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...