Gå til innhold

MAC for student

Anbefalte innlegg

Jeg er nylig blitt student og flyttet til ny by med nye muligheter (dumt og teit sagt, jeg vet :p) Men. Jeg tenkte å skaffe meg en bærbar pc til studiene mine. Jeg skal gå Teleteknikk og kommer til å drive en del med WLAN, Bluetooth, WiMax osv. som emner i studiene. Så derfor tenkte jeg å skaffe en laptop med iallefall WLAN og Bluetooth integrert. Så var jeg nede å gikk en tur i byen da et eplehus dukka opp. Så tok en titt innom for da å se på laptopper... Da fant jeg nemlig en liten tass jeg forelska meg i. PowerBook G4 12".

Jeg har drevet med X86 arkitektur siden jeg først satte meg ned ved et tastatur og lurer derfor på om dette faktisk er noe jeg burde prøve? Jeg har drevet en del med linux og jeg vet dette er et emne jeg også kommer til å leke meg med i studiene og derfor testet jeg også linux delen på PowerBook'en (karen som jobba der brukte linux på sin). Men det jeg lurer på da. Er dette et bra valg for meg? Anbefales det at jeg som har sitti med PC opp gjennom alle år burde konvertere til MacOSX kombinert med Linux? Og har noen andre vært gjennom dette og kanskje har noe å si?

Alle svar takkes på forhånd :thumbup:

EDIT: En av de største grunnene til at jeg vil ha PowerBook'en er pga. utseende og ytelse.

EDIT 2: Glemte å nevne at jeg har en brukanes stasjonær PC som jeg bruker til alt annet dill dall.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jøss. Gå for en PB 12". Du kommer ikke til å angre. Er du en student eller blir en student så ville jeg anbefalt deg noe som heter ADC. Det er noe som kun gjelder for studenter.

Det koster 99$ for å bli medlem og når du er medlem der får du 20% avslag på en Apple Maskin. (Tror 20% kun gjelder Powerbook og Powermac.) Men hvis du da skal kjøpe en laptopp så sparer du en hel haug på det. Må også fortelle deg at dette gjelder kun en gang. DVS du kan kun kjøpe en Apple maskin med 20% rabatt. :-/ Men that's life.

Her er det en guid du kan bruke:

http://mac1.no/node/1356

Stikk innom Mac1.no når du får tid. Norges beste mac-forum.

Bare å maile hvis det er noe mer du lurer på. Tespern (at) gmail (ponkt) com

Endret av TeSp
Lenke til kommentar

Hmm... Hørtes interessant ut, men må jeg kjøpe fra applestore da? Fordi en av grunnene til at jeg også velger Mac er fordi hvis jeg kjøper på eplehuset, og det skulle skje noe, så kan jeg bare traske ned dit og få hjelp på stedet. Men hvis jeg kjøper fra applestore, vil jeg kunne få hjelp fra eplehuset da?

Unødvendig EDIT: :tease: 486 innlegg :!:

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

[offtopic]

hvilken by du flytter til?

[/offtopic]

Om du får hjelp ved eplehuset om du kjøper fra applestore vet jeg faktisk ikke sikkert, men ettersom de er et såkalt "Apple center" (iallfall i Trondheim), vil jeg tro de kan hjelpe deg mot betaling.

Lenke til kommentar
[offtopic]

hvilken by du flytter til?

[/offtopic]

Om du får hjelp ved eplehuset om du kjøper fra applestore vet jeg faktisk ikke sikkert, men ettersom de er et såkalt "Apple center" (iallfall i Trondheim), vil jeg tro de kan hjelpe deg mot betaling.

Har allerede flyttet til Ålesund. Har også begynt som student da jeg går sommersemester. Jeg skal ta en tur ned til eplehuset til uka og høre med dem åssen det er, men de kjører jo også web-pris der (altså samme pris som apple-store) og da slipper jeg også den utrolige ventetiden, for de har den på lager (sa han iallefall). Og så får jeg 5% studentrabatt over disk også.

EDIT: Enda en ting jeg lurer på... Er det noen som har hørt noen rykter om Apple kommer med ny Powerbook serie? For hadde vært veldig kjipt om jeg kjøpte meg en Powerbook nå og så ble den utdatert i oktober eller noe sånt.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Vel for å være ærlig med deg så trenger du ikke mye supprt, alt er så super lett. Trenger du hjelp med noe så er det bare å ta turen innom Mac1.no og hvis ikke det løser problemene dine så kan du jo sikkert stikke ned på eplehuset å høre med de. Eller ta en telefon til Apple.

ADC gjelder kun hvis du bestiller over TLF fra Apple. Rart det der, men slik fungerer det. Ja ADC er tingen. Ville anbefalt å bestille fra Apple og få 20%, men hvis ikke du vil dra nytte av ADC nå kan du jo selfølgelig benytte deg av de 5%ene over eplehuset eller fra Applestore.

Morro å bestille mac! Lykke til!

Steven

Lenke til kommentar
Vel for å være ærlig med deg så trenger du ikke mye supprt, alt er så super lett. Trenger du hjelp med noe så er det bare å ta turen innom Mac1.no og hvis ikke det løser problemene dine så kan du jo sikkert stikke ned på eplehuset å høre med de. Eller ta en telefon til Apple.

ADC gjelder kun hvis du bestiller over TLF fra Apple. Rart det der, men slik fungerer det. Ja ADC er tingen. Ville anbefalt å bestille fra Apple og få 20%, men hvis ikke du vil dra nytte av ADC nå kan du jo selfølgelig benytte deg av de 5%ene over eplehuset eller fra Applestore.

Morro å bestille mac! Lykke til!

Steven

Over telefon faktisk... Hmm... Trodde dette var 2005 jeg :!:

Men jeg tror jeg går for den på eplehuset. For servicen der var ekstremt god, og så var det web-pris og så får jeg Mac'en der og da... Så slipper jeg å vente på at den skal komme i posten (jeg hater å vente på ting jeg gleder meg ekstremt til å få) Og så har jeg forelsket meg så sykt i 12" Powerbook'en. Jeg kommer ikke over hvor veldesignet den er. Syns ikke 15,2"'eren eller 17"'eren har samme stilen pga. tastaturet på de er helt fucked :p Er jo det samme som på 12"'ern.... Noe som ikke passer i det hele tatt (men skulle selvfølgelig ønske jeg hadde råd til 17"'eren) :p

Lenke til kommentar
Tastaturet er jo identisk på alle Powerbookene?

Liker ikke 12" PB, skjermen er ALT for dårlig.

Ja. Er akkurat det som er problemet... Tastaturet på 17"'ern ser helt for j***ig ut... kunne lagd litt større da gitt... Blir så stygt med tomrommet på hver av sidene. Men det er jo en smaksak da :p

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg faktisk helt enig i. 12" er fin, men når jeg skulle ha PB var 12" ikke til å oppdrive så da ble det en 15" og mor og far betalte mellomlegget. Så det var knallbra!

Moren min har en 12" iBook og den er kjempefin, men jeg opplever at 12" skjerm kan bli litt liten. Skjermen på 12" iBooken syntes jeg er bra, man ser hva man vi på den.

Skjermen på 12" PB kan jeg egentlig ikke si noe om, men jeg kan si at jeg har fått MYE skryt av PB 15" skjermen.

Lenke til kommentar
Ja, det er jeg faktisk helt enig i. 12" er fin, men når jeg skulle ha PB var 12" ikke til å oppdrive så da ble det en 15" og mor og far betalte mellomlegget. Så det var knallbra!

Moren min har en 12" iBook og den er kjempefin, men jeg opplever at 12" skjerm kan bli litt liten. Skjermen på 12" iBooken syntes jeg er bra, man ser hva man vi på den.

Skjermen på 12" PB kan jeg egentlig ikke si noe om, men jeg kan si at jeg har fått MYE skryt av PB 15" skjermen.

Jeg har veldig lyst på 15"'ern. Men problemet er at jeg ikke har råd til den :ermm:

Men jeg har veldig lyst på en Mac generelt. Fordi jeg er lei alt tull med PC, pluss at jeg har lyst til å prøve noe nytt. Og 12" mac'en ligger i akkurat min prisklasse. Men også en grunn til at jeg har lyst på 12"'ern er fordi jeg vil ha en liten og lett laptop som jeg kan dra med meg på skolen og faktisk ha på skolen og skrive med (batteritiden på den er jo imponerende). Jeg fikk tilbud om en kraftpc for 12 000,- (17" WXGA, 3,2Ghz P4, X600 256MB, 2GB DDR2 minne, 100GB disk osv.), men den hadde en levetid på ca. 1 time og veide deretter. Og da nytter det ikke når jeg skal bare dra den med på skolen og så gå 2km med den, og samt sitte i flere timer på skolen med den. Men 15,2"'er mac'en kunne jeg gjerne hatt, men finner ikke plass i lommeboka for den :cry: Så da må jeg nesten nøye meg med the second best ;)

Er litt enig med skjermen på 12"'ern, syns den kunne hatt et hakk bedre oppløsning.

Lenke til kommentar

Må bare skyte inn at oppløsning på skjerm har egentlig null å si på OS X pga. alt eyecandyet. Du merker aldri at 12" har dårlig oppløsning, og noe mer enn 1024*768 hadde vært for lite. Det er ikke særlig gøy å sitte klin inntil skjermen for å se hva som står vettu. Heeeeelt perfekt.

Lenke til kommentar
Må bare skyte inn at oppløsning på skjerm har egentlig null å si på OS X pga. alt eyecandyet. Du merker aldri at 12" har dårlig oppløsning, og noe mer enn 1024*768 hadde vært for lite. Det er ikke særlig gøy å sitte klin inntil skjermen for å se hva som står vettu. Heeeeelt perfekt.

Det kan kanskje stemme det. Men hadde ikke gjort noe å hatt muligheten for et hakk større. Men det hindrer meg fortsatt ikke i å kjøpe den :thumbup:

Lenke til kommentar

Det kan kanskje stemme det. Men hadde ikke gjort noe å hatt muligheten for et hakk større. Men det hindrer meg fortsatt ikke i å kjøpe den :thumbup:

Så det er sagt, jeg har sittet med både windows og mac os x med 1024x768 på en 14" skjerm på laptop, og mac os x lar deg justere størrelsen MYE bedre enn hva windows gjør. Du glemmer at oppløsningen er på det den er, mens det er mye mer markert i windows.

Lenke til kommentar

Ja helt klart. Du kan justere finder vinduer, ikoner og egentlig det meste i OSX. Så oppløsningen tenker man ikke over. Men er du kresen kan du jo bare bruke en ekstern skjerm. Da kan du jo bare flytte docken til den eksterne skjermen og skru opp oppløsningen til en høyre oppløsning hvis du vil. To forskjellige skjermbilder på en maskin! Er det ikke fantastisk. Det er en genial funksjon, som jeg setter meget god pris på.

På pulten min her hjemme har jeg en shuttle som har en Dell 15" skjerm. En stor eizo 21" som jeg kobler til PBen. Når jeg har koblet til 21" så bruker jeg 15" til å se på iTunes playlister eller fks toturials i safari. Genialt. Min PB fungerer som en lappis men sammtidig også en stasjonær maskin. Knallbra! Ja, jeg har ekstra mus som jeg obler til sammen med et eksternt appple tastatur.

Vel 12" tastaturet varierer noe fra 15" og 17". 12" har ikke bakgrunnsbelysning mens det har 15" og 17". Det har vært mye snikk snakk på diverse forumer hvor folk skal kjøpe PB 15" tastatur med belysning og sette det i sin 12". Men kontaktene og hvordan man kan løfta av tastaturene varierer. De er med andre ord ikke helt identiske , mens på størrelsen og design er de identiske.

15" er supert! Kunne ikke tenkt meg en 17", den blir bare FOR stor. Mens en 12" er grei hvis man er endel på farten (som jeg er) men en 15" fungerer også til det. Fordi den er så slank og lett. Supermaskin med andre ord. Gleder meg til mitt neste mac kjøp. :D Som jeg sa jeg skulle egentlig ha en 12" PB men de var ikke til å få tak i så da ble det en 15". Og jeg er kjempe fornøyd, men det hadde jeg også blitt med en 12". :D

Du kommer garantert til å bli fornøyd.

Steven

VPC (Virtual PC) har jeg installert her på macen (måtte ha et matte program som vi brukte på vgs..) vel det fungerer greit. Jeg kjører Win 2000 og alt fungerer bra. Men noe 3D spill og 3D aplikasjoner ville jeg ikke gjort. Men det er rimelig morsomt å kunne kjøre windows inne i OSX. Ser bare rart ut.

Eller hva syntes dere??

OSX som kjører Win2000

Endret av TeSp
Lenke til kommentar

Faen... Var å sku hente mac'en i dag... så var det en død pixel... Så eplehuset bestilte en ny en til meg :thumbup: GENIALT!!!

EDIT: Dette er da genialt fordi dette går egentlig ikke på garanti, fikk høre fra han på eplehuset at han ikke hadde hjertet til å selge meg en pc hvor han visste det var en død pixel :D

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Da hadde du griseflaks ;)

Selv bestilte jeg fra nettet nettopp for å sørge for at jeg ikke skulle ende opp med døde piksler. Har det nemlig på min desktop lcd-skjerm, og jeg ble gal de første dagene (selv om jeg nå ikke merker det mer).

Lenke til kommentar

Da har jeg vært å henta PowerBook'en i dag :D Sinnsykt digg. Kom samtidig som meg :p Sku bare se på noe sammen med en venn. Var så digg å bare åpne opp en urørt laptop :cool:

Noen tips om forskjellig oppsett som er genial på denne? eller om noen widgets som er å anbefale?

Mvh. En meget fornøyd eier av en PowerBook G4 12" :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...