Gå til innhold

!Skal bygge min første PC!

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter for tiden på en skikkelig gammel pIII450 med 128ram og ATI Rage128 samt et Voodoo2(!)12mb og et relativt gammelt 10/100mbs nettverks kort ..kjøpt forøvrig på gamle Nidaros Data i Trondheim.Men,det er trossalt 2002 og på tide å oppgradere...eller, skal jeg kanskje si overhale fullstendig?

Har drevet med research på hvor jeg kan få ting billigst,og det er jo uten tvil komplett-data,så har bestemt meg for å kjøpe samtlige komponenter der.

Her er det jeg har tenkt å kjøpe:

...Kabinett:

Chieftec Dragon Medium Tower m/dør Gul

Kabinett m/340W DX-01YL-D P4 / AMD (1,013.00)

...Hovedkort:

MSI K7N420 PRO Hovedkort for Socket A

nForce420, ATA/100, LAN, ATX, DDR,VGA (1,137.00)

...CPU:

AMD Athlon XP2000+ 1.66 GHz 266 MHz bus

Socket A (Palomino) prosessor (1,272.00)

...CPUVifte:

Cooler Master CPU-Vifte Socket A/7/FCPGA

DP5-6I31C, Opp til 1,4GHz, samt XP1900+ (111.00)

...Harddisk:

Western Digital Caviar 80GB IDE 5400RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache WD800AB (879.00)

...Minne:

DDR-DIMM PC2100 128MB DDR CL2.5

Minne 184-P (for DDR-PC266MHz) x2 (356.00x2)

...Skjerkort:

MSI AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR DVI

G4TI4200-TD64, Tv-Out, Retail (1,568.00)

(Tilsammen: 6,692,-)

Skal beholde den gamle 17" skjermen,tastaturet,musa og høytalerne,men lurer på om jeg trenger å bruke det gamle nettverkskortet eller om jeg kan bruke det som er intregrert på hoverkortet...har ADSL skjønner dere.

Det jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med er om det er gode kombinasjoner av ting jeg ønsker å kjøpe?

Eventuelle problemer med å kombinere forskjellige komponenter... hva som helst?Eventuelle tips og forbedringer.Glem å si at jeg burde kjøpe noe som er dyrere,siden det har jeg rett og slett ikke råd til!

Setter pris på hjelpen

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke kjøpe 2x128mb DDR, kjøp heller 1x256mb!

Da "sparer" du plass og kan lettere oppgradere senere... :smile:

Selv er jeg generelt skeptisk til alt som er integret i HK, men du kan sikkert bruke det nett-kortet som er integrert for det... :smile:

Eller, du kan gå hit og kjøpe denne pakken! da kan du kjøre med begge maskinene og du får muliget for WOL! :smile:

[ Denne Melding var redigert av: ZoRaC på 2002-07-26 12:18 ]

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vet du sa at vi ikke skulle kommentere noe som var dyrere, men fortsatt så vil jeg si at du burde kjøpe PC2700 minne istedet for PC2100. Pluss hvis du først skal kjøpe en harddisk fra WD, kjøp den med Special Edition. Den har 8 mb cache, og har fra uttallige tester vist at den er mye bedre. Den koster baren noen hundre lapper mer, og er helt klart verdt pengene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:16, ZoRaC skrev:

Du bør ikke kjøpe 2x128mb DDR, kjøp heller 1x256mb!

Da "sparer" du plass og kan lettere oppgradere senere... :smile:

Enig der, kjøp en brikke. Ville vurdert et Ti4200 kort med 128MB (Aopen, ASUS...)

Andy

Lenke til kommentar

jeg synes at du ikke bør kjøpe det HK'et, siden det har onboard-skjermkort (du skal jo kjøpe et G4ti4200, ikke sant?)Gå heller for et asus/abit med viakt333 chipsett. Det HKet støøter offisielt også pc2700-RAM.

når det gjelder skjermkort, koster asus sitt G4ti4200 128MB kun 1650,- denne uka :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 12:10, tango82 skrev:

Hei!

Sitter for tiden på en skikkelig gammel pIII450 med 128ram og ATI Rage128 samt et Voodoo2(!)12mb og et relativt gammelt 10/100mbs nettverks kort ..kjøpt forøvrig på gamle Nidaros Data i Trondheim.Men,det er trossalt 2002 og på tide å oppgradere...eller, skal jeg kanskje si overhale fullstendig?

Hei du ..

Er du intresert å kvitte deg med den gode gamle maskina?

Jeg trenger en billig & bra kontorPC til Kontoret, hvor mye kunne du tenke deg for den gode gamle arbeidshesten?

[ Denne Melding var redigert av: Shadow_iX på 2002-07-26 13:15 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk for at så mange svarte!

Grunnen til at jeg valgte akkurat det hovedkortet var at det har nForce,noe jeg tror(?)er veldig bra.Er det det?? Det har også et skjermkort intregrert...og det kan jo være greit i tilfelle at noe skulle skje med ti4200-kortet...just in case liksom.Kan noen anbefale en god vifte da?som bråker lite men er bra?Trenger jeg kanskje en kabinett-vifte også?

Holder meg nok til AMD ja,eventuelt velger en med høyere hz siden prisen synker støtt og stadig.

Har det egentlig noe å si om det er 64 eller 128mb på gf4?

Det som blir igjen av pc'n skal jeg nok gi til en kompis som har fått i oppgave å skaffe meg noen av de nyeste spillene for en billig penge..han har en pII233 som suger noe helt grenseløst,han spiller bare heroes of might and magic 2 hele dagen,stakkars mann.

Er det forresten vanskelig å sette sammen denne pc'n?

Har win98se på cd...hvordan skal jeg gå frem?noen som gidder å hjelpe meg?...from scratch liksom.

takk for oppmerksomheten

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-26 13:47, pine skrev:

Du trenger ikke et nforce hovedkort når du skal kjøpe geforce4 også.

Gå heller for denne :

Når deg gjelder vifte så hadde jeg tatt en taisol vifte med kobberbunn.

Enig med pine. (Det MSI-kortet + litt dyrere kjøler)

I tillegg så koster ikke PC2700 ram så mye mer enn PC2100 lengre. Kjøp helst 1 brikke.

Hvis budsjettet er stramt bør du heller velge et litt rimeligere kabinett (kanskje Elle-XP 300W til 605kr fra databutikken.com), og kanskje et billigere skjermkort (f.eks Gefroce 3Ti200 til 990kr samme plass eller et Radeon 8500LE til 1018kr på easypc.no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...