Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Jeg er over piratkopieringen (kom aldri skikkelig igang, menmen), lyd og bildekvaliteten på det meste som ligger ute er så ræva at jeg blir skuffet over filmoplevelsen hver gang... (jada last ned 4,5Gb dvd versjoner, men selv de kan være Teater Screener med mono lyd...) Da kjøper jeg heller..

 

Desuten er dvder såpass billige på nettshapper at det er overlevelig å kjøpe filmene, og det er verd det med bilde og lyd kvaliteten man får...

(og den rene samvittigheten, men den er det ikke mange som bryr seg om)

 

TV-serier laster jeg ned å ser ikke det store lovbruddet i det... Lisenspengene blir betalt å tvnorge vet ikke om jeg ser på de jævla reklamepausene uansett...

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: For å lage og gi bort en kopi til en venn, så må jeg kjøpe CD'en først også.

 

jepp og da her du en lovlig cd med ulovlig innhold .

Så enkelt er det.

6944385[/snapback]

Her kan jeg jo arrestere deg på en faktafeil som er helt klar. Etter norsk lov er det 100% lovlig å gi bort kopierte/brente cd'er til familie og venner, dersom kopien er laget av et lovlig kjøpt eksemplar. Ehm, 1:sjekke 2:tenke 3:poste? :hmm:

Som jeg har sagt utallige ganger,men som enkelte enten ikke kan eller vil forstå så annser JEG pirathkopiering for tyveri, om andre vil kalle det noe annet er meg rivende likegyldig,jeg mener uansett at man stjeler noe når mann tilegner seg noe på uerlig vis.

Du får kalle piratkopierng hva du vil, uten at det blir mer rikitg. Jeg kan komme til å kalle folk tjukkskaller, uten at det betyr at de har tykt kranium. Mange kalte feminister 'rødstrømper', men det betyr ikke at de faktisk var (eller er) et par røde, varme ullsokker. Ingen kan selvfølgelig nekte deg å kalle mor theresa for en satanistheks, men det er tross alt greiere om alle holder seg til faktiske definisjoner når man diskuterer ett emne. ;):nei:

 

Hvis jeg definerer homofili som voldtekt av polske sesongarbeidere, så blir jo innleggene mine i homofili-debatten litt vanskelige å forholde seg til... Eller forresten - da vet man jo akkurat hvor seriøst man skal ta dem... *kremt*

Lenke til kommentar
Da missforstår du,snakker her om en kjøpt (blank) cd som det blir kopiert ulovlig matriale på.

6944509[/snapback]

 

Ok.

 

Forøvrig (ikke at jeg har noen forhåpninger å overbevise noen her inne) vil jeg vise til et av mine tidligere innlegg her i tråden, hvor jeg prøver å forklare hvorfor dette fenomenet bør være lovlig. Du kan lese det her :)

6944554[/snapback]

 

Da er vi inne på en annen diskusjon,for jeg er heller ikke motstander av at ting kunne vært lovlig,eller kunne vært gjordt på en måte der du feks hadde mulighet for å laste ned et eksemplar av en cd,eller et os eller hva det måtte være for en billig penge.

Lenke til kommentar

Ser stort sett alle filmer og serier som virker interessante. noen ser jeg på kino, mens 90% laster jeg ned. er ganske avhengighetsskapende.

 

skulle jeg betalt for alt ville jeg måttet betale flere tusen i måneden. det ville jeg aldri hatt råd til.

 

er også mange filmer som virker interssante, men som er drit. ville følt meg ganske snytt da hvis jeg betalte full pris for den i butikken.

Lenke til kommentar
Her kan jeg jo arrestere deg på en faktafeil som er helt klar. Etter norsk lov er det 100% lovlig å gi bort kopierte/brente cd'er til familie og venner, dersom kopien er laget av et lovlig kjøpt eksemplar. Ehm, 1:sjekke 2:tenke 3:poste?

 

Siden vi her snakker om piratkopiering så er du vel her litt på sidelinjen,det er vel ikke piratkopiering å lovlig kopiere sin kjøpte programmvare.

Det jeg snakker om er om du kjøper en cd/dvd og bruker denne til å lagre feks et stjålet OS.

 

Du får kalle piratkopierng hva du vil, uten at det blir mer rikitg. Jeg kan komme til å kalle folk tjukkskaller, uten at det betyr at de har tykt kranium. Mange kalte feminister 'rødstrømper', men det betyr ikke at de faktisk var (eller er) et par røde, varme ullsokker. Ingen kan selvfølgelig nekte deg å kalle mor theresa for en satanistheks, men det er tross alt greiere om alle holder seg til faktiske definisjoner når man diskuterer ett emne. 

 

Hvis jeg definerer homofili som voldtekt av polske sesongarbeidere, så blir jo innleggene mine i homofili-debatten litt vanskelige å forholde seg til... Eller forresten - da vet man jo akkurat hvor seriøst man skal ta dem... *kremt*

 

Seriøsitet er da så mangt og jeg er iallefall 100% seriøs når jeg kaller en som tilegner seg noe ulovlig for en tyv,at andre velger å kalle det piratkopiering blir deres sak,det er uansett ulovlig.

Og hvorfor er piratkopiering et mere riktig ord enn tyv?

Er du en pirat når du laster ned ulovlig fra nettet,trodde det ordet opprinnelig stod for noe helt annet, så som du ser så blir jo seriøsiteten alt ette øynene som ser :hmm:

Lenke til kommentar
Ser stort sett alle filmer og serier som virker interessante. noen ser jeg på kino, mens 90% laster jeg ned. er ganske avhengighetsskapende.

 

skulle jeg betalt for alt ville jeg måttet betale flere tusen i måneden. det ville jeg aldri hatt råd til.

 

er også mange filmer som virker interssante, men som er drit. ville følt meg ganske snytt da hvis jeg betalte full pris for den i butikken.

6944803[/snapback]

 

Så du mener det er greit at andre taper intekt fordi du ønsker å tilegne deg ting gratis.

Å skylde på dårlig råd blir jo helt bak mål,en må vel lære seg å sette nering etter tering å tilpasse sitt forbruk etter hva man har råd til.

Hvordan skulle det bli om alle tok seg til rette fordi de ønsket seg alt men hadde ikke råd å betale for det.

Lenke til kommentar
Ser stort sett alle filmer og serier som virker interessante. noen ser jeg på kino, mens 90% laster jeg ned. er ganske avhengighetsskapende.

 

skulle jeg betalt for alt ville jeg måttet betale flere tusen i måneden. det ville jeg aldri hatt råd til.

 

er også mange filmer som virker interssante, men som er drit. ville følt meg ganske snytt da hvis jeg betalte full pris for den i butikken.

6944803[/snapback]

 

Så du mener det er greit at andre taper intekt fordi du ønsker å tilegne deg ting gratis.

Å skylde på dårlig råd blir jo helt bak mål,en må vel lære seg å sette nering etter tering å tilpasse sitt forbruk etter hva man har råd til.

Hvordan skulle det bli om alle tok seg til rette fordi de ønsket seg alt men hadde ikke råd å betale for det.

6944856[/snapback]

Nei, dem burde jo få betalt for det de gjør.

 

men når det ligger så lett tilgjelgelig blir fristelsen for stor. umoralsk eller ikke.

Lenke til kommentar
Ser stort sett alle filmer og serier som virker interessante. noen ser jeg på kino, mens 90% laster jeg ned. er ganske avhengighetsskapende.

 

skulle jeg betalt for alt ville jeg måttet betale flere tusen i måneden. det ville jeg aldri hatt råd til.

 

er også mange filmer som virker interssante, men som er drit. ville følt meg ganske snytt da hvis jeg betalte full pris for den i butikken.

6944803[/snapback]

 

Så du mener det er greit at andre taper intekt fordi du ønsker å tilegne deg ting gratis.

Å skylde på dårlig råd blir jo helt bak mål,en må vel lære seg å sette nering etter tering å tilpasse sitt forbruk etter hva man har råd til.

Hvordan skulle det bli om alle tok seg til rette fordi de ønsket seg alt men hadde ikke råd å betale for det.

6944856[/snapback]

 

Hvorfor ikke?

Er man en fattig student så er piratkopiering et glimrende alternativ om man ikke har så mye penger da..

Bare å utnytte seg av tjenestene mens man kan sier jeg!

Lenke til kommentar

Jeg ser at jeg kommer litt sent inn i diskusjonen her og har ikke orket å lese noe annet enn post 1 og de 2 siste sidene. Har derfor ikke noe inspill til deres argumenter men siden overskriften spør om hvilke holdninger jeg har til piratkopiering velger jeg å svare på det.

 

Jeg kopierer vilt og uhemmet, både filmer, tvserier, programmer og operativsystemer. Jeg gjør dette enkelt og greit fordi det er enkelt. Har jeg dårlig samvittighet for dette tenker dere kanskje. Nei, har egentlig ikke det.

 

Nå kommer man over på det virkelig interessante emnet etter min mening. Hvorfor har jeg ikke dårlig samvittighet?

Det kan være fordi jeg er vant til å piratkopiere og har mistet følelsen av at jeg gjør noe galt. Logikken forteller meg jo at det ikke er rett.

Det kan også være fordi det pr. dags dato er ekstremt minimal sjans for å bli tatt for piratkopiering til privat bruk.

I tillegg har vi jo det gode gamle argumentet at "alle andre gjør det jo".

 

 

Jeg kjøpte faktisk Oblivion orginalt da det kom ut. Det er muligens det eneste spillet jeg har kjøpt orginalt i år. Dette kjøpte jeg fordi jeg hadde høye forventinger etter å ha spillt morrowind dermed mente at de fortjente pengene mine. Har i ettertid angret fordi jeg gikk lei av spillet etter ca 100 spilletimer.

 

Nå sitter jeg for første gang på en lovlig kopi av windows, nemlig Vista, og vurderer å kjøpe dette med Ultimat lisens når det blir lansert. Dette er ikke pga. at jeg har fått så veldig mye bedre holdninger, men rett og slett fordi jeg forventer at det kommer til å bli ganske slitsomt å holde på med piratkopier. De har jo lenge hatt sperre på windows update og jeg tror ikke denne blir noe enklere å knekke i tiden fremover.

 

Dette bør vel representere mine holdninger til dette emnet regner jeg med. Gidder ikke komme mer inn på piratkopiering av filmer, tvserier ol. da jeg stort sett har samme holdning til det.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke?

Er man en fattig student så er piratkopiering et glimrende alternativ om man ikke har så mye penger da..

Bare å utnytte seg av tjenestene mens man kan sier jeg!

 

Og nettop det er med på å svekke de moralske grenser for hva en kan tillate seg desverre.

6944984[/snapback]

 

Jeg kan ikke forstå hvordan dette kan svekke de moralske grensene. Jeg har forklart deg at ingen kan eie ideer, og noe som ikke eies kan heller ikke stjeles. Om du skulle uttrykke dine tanker eller ideer i et fysisk resultat ville jeg, om jeg hadde patent på disse, frarøvet deg ditt produkt og derav din frihet. Når skal du innse dette.

 

Med ulov skal landet ødes.

Lenke til kommentar
Jeg ser at jeg kommer litt sent inn i diskusjonen her og har ikke orket å lese noe annet enn post 1 og de 2 siste sidene. Har derfor ikke noe inspill til deres argumenter men siden overskriften spør om hvilke holdninger jeg har til piratkopiering velger jeg å svare på det.

 

Jeg kopierer vilt og uhemmet, både filmer, tvserier, programmer og operativsystemer. Jeg gjør dette enkelt og greit fordi det er enkelt. Har jeg dårlig samvittighet for dette tenker dere kanskje. Nei, har egentlig ikke det.

 

Nå kommer man over på det virkelig interessante emnet etter min mening. Hvorfor har jeg ikke dårlig samvittighet?

Det kan være fordi jeg er vant til å piratkopiere og har mistet følelsen av at jeg gjør noe galt. Logikken forteller meg jo at det ikke er rett.

Det kan også være fordi det pr. dags dato er ekstremt minimal sjans for å bli tatt for piratkopiering til privat bruk.

I tillegg har vi jo det gode gamle argumentet at "alle andre gjør det jo".

 

 

Jeg kjøpte faktisk Oblivion orginalt da det kom ut. Det er muligens det eneste spillet jeg har kjøpt orginalt i år. Dette kjøpte jeg fordi jeg hadde høye forventinger etter å ha spillt morrowind dermed mente at de fortjente pengene mine. Har i ettertid angret fordi jeg gikk lei av spillet etter ca 100 spilletimer.

 

Nå sitter jeg for første gang på en lovlig kopi av windows, nemlig Vista, og vurderer å kjøpe dette med Ultimat lisens når det blir lansert. Dette er ikke pga. at jeg har fått så veldig mye bedre holdninger, men rett og slett fordi jeg forventer at det kommer til å bli ganske slitsomt å holde på med piratkopier. De har jo lenge hatt sperre på windows update og jeg tror ikke denne blir noe enklere å knekke i tiden fremover.

 

Dette bør vel representere mine holdninger til dette emnet regner jeg med. Gidder ikke komme mer inn på piratkopiering av filmer, tvserier ol. da jeg stort sett har samme holdning til det.

6945059[/snapback]

 

Det er helt greit å vise hvilken holdning du har til dette og det gjør du jo her, samtidig gir du et glimrende bilde på det jeg skrev over "Og nettop det er med på å svekke de moralske grenser for hva en kan tillate seg desverre."

For du sier nettop at dette er blitt så vanelig,lettvint og minimal sjans for å bli tatt.

det viser også at det moralske aspekt ikke lengre er så viktig,men at strengere lover og betydelig strengere straffer/bøter er den eneste medisin som kan hjelpe, da folk jerne går rundt "moraløse" men ikke pengelense.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har i ettertid angret fordi jeg gikk lei av spillet etter ca 100 spilletimer.

Haloy....

så 100timer med underholdning er ikke nok til å kjøpe et spill.? (500kr for spillet /100timer = 5kr pr spilletime)

Da skjønner jeg din grense på å kjøpe en 2timers film ikke kommer til å gå gjennom før filmen koster 10kroner på butikken....

 

Begynner å se hvilke holdninger og tåpelige hjernevaskinger enkelte her har klart å tilta seg...

 

Det ER tyveri/svindel å tilegne seg noesomhelst uten å betale for den...

Har man ikke råd så er det heller ikke meningen man skal kunne få filmen...

Dette blir bare moralsk, og fakta som jeg selv også gjør blir noe annet...

At snekker'n vår er så fryktelig bastant kan vel bety at han har nok penger og ikke har trengt å vurdert pirat...

Lenke til kommentar
Har i ettertid angret fordi jeg gikk lei av spillet etter ca 100 spilletimer.

Haloy....

så 100timer med underholdning er ikke nok til å kjøpe et spill.? (500kr for spillet /100timer = 5kr pr spilletime)

Da skjønner jeg din grense på å kjøpe en 2timers film ikke kommer til å gå gjennom før filmen koster 10kroner på butikken....

 

Begynner å se hvilke holdninger og tåpelige hjernevaskinger enkelte her har klart å tilta seg...

6945236[/snapback]

 

 

Kjøpte faktisk collectors edition til 600. Så det blir 6 kr. pr. time, men det er egentlig bare pirk fra min side.

 

Du tar litt feil når det gjelder film på butikken. Det hender jeg kjøper orginale DVDer, men da gjerne de på tilbud og kun de filmene som er så bra at jeg gjerne vil ha de orginalt.

 

Du kan godt kalle meg hjernevasket og holdningene mine tåpelig, men det forandrer ikke det faktum at jeg piratkopierer uten skrupler. Jeg blir heller ikke å stoppe bare fordi du sier at det er galt. Jeg vet veldig godt at det er galt det jeg gjør. Det er tross alt folk som har brukt tusenvis av timer på å programmere de programmene jeg bruker.

 

Helt til det kommer et system som gjør det vanskeligere å piratkopiere, eller man mister så utrolig mye programstøtte når man gjør dette (ala windows update), kommer jeg til å fortsette.

Lenke til kommentar
[...]

 

Begynner å se hvilke holdninger og tåpelige hjernevaskinger enkelte her har klart å tilta seg...

 

Det ER tyveri/svindel å tilegne seg noesomhelst uten å betale for den...

Har man ikke råd så er det heller ikke meningen man skal kunne få filmen...

Dette blir bare moralsk, og fakta som jeg selv også gjør blir noe annet...

At snekker'n vår er så fryktelig bastant kan vel bety at han har nok penger og ikke har trengt å vurdert pirat...

6945236[/snapback]

 

Du fremmer her en positiv påstand om at en kan eie en ide, og da får du også legge frem deduksjonen som beviser dette. Kan du ikke det, kaller vi påstanden din for sludder.

Endret av vinterriket
Lenke til kommentar

Må le litt...

 

Så produksjonen av en 10millioner dollars film er bare en ide.? Bare noe du kan nyte godt av helt gratis.. Akkurat som at du bruker tusenfryd helt gratis.?

 

For all del alle må ha sine meninger, mange mener det er lov å kjøre 120km/t i 80sona med gode argumenter...

 

Som jeg har sagt så laster jeg selv ned masse, dette er bare min mening... Kjøre i 120 kan jeg å finne på men jeg vet meget godt det er langt fra lovlig...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
At snekker'n vår er så fryktelig bastant kan vel bety at han har nok penger og ikke har trengt å vurdert pirat...

 

Nei tvert om,men jeg har fått lært å sette tæring etter næring og at en skal respektere andres eiendom.

Det er mangt jeg kunne tenkt meg, dog er det et langt skritt mellom å drømme om noe og det å erverve seg det på uerlig vis.

I tillegg har jeg barn som trenger den moralske oppfølgingen en kan gi dem når en ser hvilke holdninger de blir å møte ellers :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Som jeg har sagt utallige ganger,men som enkelte enten ikke kan eller vil forstå så annser JEG pirathkopiering for tyveri, om andre vil kalle det noe annet er meg rivende likegyldig,jeg mener uansett at man stjeler noe når mann tilegner seg noe på uerlig vis.

For det første blir det håpløst hvis alle skal finne på egne fantasifulle definisjoner som dette.

 

For det andre skrev du følgende:

 

"jepp og da her du en lovlig cd med ulovlig innhold .

Så enkelt er det."

 

Med andre ord, uten forbehold om at det bare var noe du fant på for deg selv.

 

Så om du ønsker å kalle det tyveri,piratkopiering eller noe annet så er det uansett moralst forkastelig og uerlig fremtreden av de som driver med slikt.

6944540[/snapback]

Hvilken hensikt har det å kalle det noe annet enn det er? Piratkopiering er ikke tyveri, siden ingen mister sin kopi.

Lenke til kommentar
Kjøpte faktisk collectors edition til 600. Så det blir 6 kr. pr. time, men det er egentlig.

Jeg blir heller ikke å stoppe bare fordi du sier at det er galt. Jeg vet veldig godt at det er galt det jeg gjør.

Tro vi er på samme bølgelengde egentlig, jeg sier det er galt fordi jeg vet det er galt, men jeg gjør det selv, du sier også du vet det er galt, men gjør det likevel... ;)

 

Et spill skal såklart ha mange flere underholdningstimer en en film.. :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå svarte du ikke på hvordan det skal gå hvis vi ikke kan prøve å bruke begrepene noenlunde riktig, slik at vi unngår misforståelser og tåpelige definisjonsdiskusjoner.

 

Om du istedenfor å være så optatt av å finne feil,heller leser hva jeg har skrevet tidligere så slapp du å spørre igjen.

 

Dette skrev jeg bare en side lengre frem og jeg er sikker på at du fikk det med deg,men for ordens skyld kan jeg legge det til her og.

 

Som jeg har sagt utallige ganger,men som enkelte enten ikke kan eller vil forstå så annser JEG pirathkopiering for tyveri, om andre vil kalle det noe annet er meg rivende likegyldig,jeg mener uansett at man stjeler noe når mann tilegner seg noe på uerlig vis.

Så om du ønsker å kalle det tyveri,piratkopiering eller noe annet så er det uansett moralst forkastelig og uerlig fremtreden av de som driver med slikt.

 

Det er viktig at vi kjemper mot neofascistisk newspeak, der globale korporasjoner prøver å omdefinere ord og våre verdibegreper slik at de får større makt og bedre muligheter til å spre løgnene sine.

 

Var disse også myntet på meg?

Her ønsker jeg et KLART svar .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...