Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Piratkopiering er stjæling, punktum.

 

Men siden det er så enkelt og ingen stopper deg så er det ingenting i hodene til folk som sier at dette er eid av noen. Det å stjæle materelle ting er mye vanskeligere fordi mennesket er vokst opp med ideen om at det er ulovlig.

 

Jeg har piratkopiert masse filmer, sett dem en gang, og kjøpt de titlene jeg liker slik at jeg kan se dem igjen med god kvalitet. Det er også mye enklere for meg å laste ned filmer eller kopiere dem fra andre enn å kjøpe dem i butikken.

 

ang. musikk så har jeg det problemet at det ofte bare er en sang på hvert album som jeg liker. derfor gidder jeg ikke kjøpe et album å betale for masse jeg ikke vil ha. det er også enklere å piratkopiere musikk enn å kjøpe det.

 

hvis jeg stjælre noe fra noen så får jeg dårlig samvittighet, noe som er ubehagelig. desverre så får jeg ikke dårlig samvittighet når jeg piratkopierer noe. og jeg trur ikke jeg er den eneste. hadde jeg fått dårlig samvittighet av å høre på stjælt musikk så hadde jeg kjøpt den isteden. Det er synd at samfunnet har blitt slik. man sånn er det bare...

Lenke til kommentar
ang. musikk så har jeg det problemet at det ofte bare er en sang på hvert album som jeg liker. derfor gidder jeg ikke kjøpe et album å betale for masse jeg ikke vil ha. det er også enklere å piratkopiere musikk enn å kjøpe det.

6929585[/snapback]

 

Så kjøp den ene sangen hos en nettbutikk. Men det gjør du vel allerede?

Lenke til kommentar

Kan ærlig inrømme at jeg laster ned musikk og alt fra internett så mye som mulig. Jeg gidder ikke å dra i butikken å kjøpe en plate for 200 spenn når jeg kan spare det xD er jo egentlig rein idioti (etter min mening) å bruke masse penger på noe man kan få gratis... Folk som lager spill og sånt er jo flinke til å gjøre det umulig nesten å laste spillet deres ned fra internett å begynne å spille.. på de bra spillene om dagen trenger man jo cd-key og de virkelig gode spillene er jo på opptil 5 cd'r så dem gjør jo en god jobb mot piratkopiering av spill. Men musikk blir umulig å få fjernet fra internett så enkelt er det.... samme med filmer vil jeg tru. vi får utnytte det mest mulig vi som kan :D

Lenke til kommentar
Kan ærlig inrømme at jeg laster ned musikk og alt fra internett så mye som mulig. Jeg gidder ikke å dra i butikken å kjøpe en plate for 200 spenn når jeg kan spare det xD er jo egentlig rein idioti (etter min mening) å bruke masse penger på noe man kan få gratis... Folk som lager spill og sånt er jo flinke til å gjøre det umulig nesten å laste spillet deres ned fra internett å begynne å spille.. på de bra spillene om dagen trenger man jo cd-key og de virkelig gode spillene er jo på opptil 5 cd'r så dem gjør jo en god jobb mot piratkopiering av spill. Men musikk blir umulig å få fjernet fra internett så enkelt er det.... samme med filmer vil jeg tru. vi får utnytte det mest mulig vi som kan :D

6930164[/snapback]

 

hvis alle hadde gjort som du(meg), så hadde all spillindustri gått rett vest (musikken klarer seg pga konserter). da hadde det ikke blitt no ny funny shit, bare same old stuff.

Lenke til kommentar
Så tyveri er greit hvis man ikke har råd til det man vil ha?

6926332[/snapback]

Det du ikke forstår er at man ikke kan stjele noe som ikke eies av noen. En tanke kan ikke skapes; kun oppdages, og derfor ikke eies siden det å eie noe kreves bevirkning.

6931701[/snapback]

Så når en skriver en bok eller en sang, produserer man ingen ting? :roll:

 

En tanke kan absolutt skapes, vi skaper alle tanker hver dag.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg kopierer bare sanger og shiat... også drar jeg på konserter og da payer jeg seff....

 

 

 

 

Til AlbariaSnalbaria:

 

Er jo ikke like lett å begynne å spille wow uten å kjøpe spillet i butikken som å spille super mario på nettet..... eller er det jeg som er helt på jordet der? trukke det akkurat...

Lenke til kommentar
Så tyveri er greit hvis man ikke har råd til det man vil ha?

6926332[/snapback]

Det du ikke forstår er at man ikke kan stjele noe som ikke eies av noen. En tanke kan ikke skapes; kun oppdages, og derfor ikke eies siden det å eie noe kreves bevirkning.

6931701[/snapback]

Så når en skriver en bok eller en sang, produserer man ingen ting? :roll:

 

En tanke kan absolutt skapes, vi skaper alle tanker hver dag.

6932630[/snapback]

 

Du skaper et produkt når du skriver en bok, og om noen tar fra deg denne har de stjålet den. Om noen derimot kopierer alle symbolkombinasjonene som står i denne boken har de ikke frastjålet deg noe siden du ikke kan eie ideen om symbolkombinasjonenes sammensetting; fordi du ikke har skapt den.

Ideer kan ikke skapes av mennesker fordi det måtte medføre at den ikke kunne sluttes logisk fra tidligere eksisterende sammenhenger i virkeligheten som menneskene dermed ikke ville være i stand til å ta i bruk. Du kan bare oppdage ideer, og dette er ikke tilstrekkelig kriterie for å eie noe.

Lenke til kommentar

ja, jeg laster ned en del. Men jeg har ikke noe spesielt dårlig samvittighet, fordi hvis jeg liker en artist eller et spill så kjøper jeg det. Ofte laster jeg ned ting for å prøve de, slik at jeg slipper å kaste bort penger av et ganske beskjedent stipend.

 

Cd'er kjøper jeg alltid, det er fordi det er best med orginal cd og cover, samt at lydkvaliteten er bedre. Har et anlegg til mange høvdinger, og der kommer det tydelig frem hvis musikken er brent. Spill bruker jeg også ofte å laste ned for å prøve de, liker jeg de, kjøper jeg dem, hvis ikke, penger spart.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Du skaper et produkt når du skriver en bok, og om noen tar fra deg denne har de stjålet den. Om noen derimot kopierer alle symbolkombinasjonene som står i denne boken har de ikke frastjålet deg noe siden du ikke kan eie ideen om symbolkombinasjonenes sammensetting; fordi du ikke har skapt den.

Ideer kan ikke skapes av mennesker fordi det måtte medføre at den ikke kunne sluttes logisk fra tidligere eksisterende sammenhenger i virkeligheten som menneskene dermed ikke ville være i stand til å ta i bruk. Du kan bare oppdage ideer, og dette er ikke tilstrekkelig kriterie for å eie noe.

Hvordan skrives en bok? Jo, ved hardt, produktivt, intellektuelt arbeid. Da skaper en idèer. På samme måte som hvis man finner frem til en meget avansert kjemisk formel for hudkrem eller maling. Men du mener vel at disse idèene bare faller ned i hodet på folk uten at de skaper dem?

 

Men kan noen ha enerett på en tanke? Jeg mener at ingen kan det. En kan heller tjene penger på den praktiske verdien tanken skaper.
Det er bare å gå til patentkontoret så fikser de en copyright til deg. ;) Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...