Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

jeg laster ned litt av hvert spill programvare musikk osv. men hvis ikke jeg feks lastet ned musikk jeg hører på så hadde jeg heller ikke kjøpt den plata.

 

og så er det noe med det at ofte er det bare 3-4 eller noe av sangene på cd-en som du liker av feks luxus leverpostei men på en annen luxus leverpostei plate er de andre, så derfor laster jeg heller dem ned og brenner alle de gode sangene på ei plate

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verden har blitt mye enklere med internett.

 

Nå slipper jeg å stå i den lokale cd sjappa og høre på forskjellige cd'er og finne ut hva som er av intresse. Ofte vet jeg ikke hva jeg er ute etter.

 

Videre så slipper jeg å høre av andre om hva som er bra, for jeg vet med erfaring at det som andre vil synes er bra trenger nødvendigvis ikke jeg å synes noe om.

 

Nå kan jeg på en mye enklere måte sjekke det ut før jeg bestemmer meg. Og det sparer jeg mye tid og penger på.

 

Slik ser jeg også på programmer. Jeg synes at det å finne det riktige programmet til mine formål er veldig vanskelig da det finnes mange alternativ, så derfor laster jeg de ned og tester de grundig før jeg bestemmer meg.

 

Forøvrig gjelder denne tankegangen også for spill. Men der merker jeg da ganske fort om det er verdt det eller ikke.

 

Filmer er ikke min intresse. Aldrig har jeg kjøp en film og jeg trur jeg aldrig vil gjøre det heller. Eller vent, nå må jeg kanskje snart kjøpe Teletubbies til min snart 2 år gamle sønn eller er Teletubbies noe å se på for han? Kanskje Emil fra lønneberget eller Byggmester Bob er mye bedre?

Bruker forresten å leie filmer, hvis jeg føler noe spesiell intresse for de.

 

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet med å laste ned ting og tang fra nettet, og håper videre at det forblir sånn som det er nå med nedlasting.

 

At noen vil tape på slike holdninger bryr meg meget lite, da jeg vet med sikkerhet at det er de JEG synes er DYKTIGE som vil tjene på meg. Og de mener jeg fortjener det.

Lenke til kommentar
jeg tror nok du ikke hadde noe imot om du fikk deg en xbox 360, som du kunne legge inn alle 360 spilla du ville på. bare ta en tur på eb games, legge inn spilla, dra tilbake og få igjen pengene

6928227[/snapback]

Nei, hvis det ikke hadde vært for det faktum at hele industrien taper på det, og da vil også forbrukerne tape i det lange løp. Hvis det forsetter slik det gjør nå vil jo alle spill komme med lignende systemer som HL2 og WoW bruker.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
jeg tror nok du ikke hadde noe imot om du fikk deg en xbox 360, som du kunne legge inn alle 360 spilla du ville på. bare ta en tur på eb games, legge inn spilla, dra tilbake og få igjen pengene

6928227[/snapback]

Nei, hvis det ikke hadde vært for det faktum at hele industrien taper på det, og da vil også forbrukerne tape i det lange løp. Hvis det forsetter slik det gjør nå vil jo alle spill komme med lignende systemer som HL2 og WoW bruker.

6928269[/snapback]

 

problemet er at spillindustriene egentlig ikke har noe de kan gjøre. tror jeg leste et sted at det piratkopiert for over 50 milliarder i fjor, og tallet vokser.

det skulle vært et "stream" greie på alle spill. half life har det, og det funker fett.

Lenke til kommentar

Problemet er at Steam er utrolig upraktisk for mange folk; det er ennå noen som bruker ISDN. Utgivernes kamp mot piratene ødelegger for øyeblikket mest for de lovlydige konsumentene. Jeg er så utrolig lei av å bli møtt av "You wouldn't steel a car"-filmklippet når jeg skal se en av mine lovlig kjøpte filmer.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

En liten digresjon:

 

Har vært i Shanghai i snart 2 måneder, og har ennå ikke sett én eneste butikk som selger originale musikk-cd'er og filmer. Derimot finns det flere butikker, i tillegg til de som står på gaten, som selger piratkopierte cd'er og DVD'er til 5,- stk. Ikke bare enkle filmer, men hele tv-serier. I hardbokser. Cd'ene ligger i covere, og ser rimelig originale ut, men koster som sagt en slikk og ingenting. Når jeg skulle ha Windows XP gikk jeg inn på en elektrosjappe og enkelt og greit bare spurte etter engelsk Windows XP. Det var da en selvfølge at jeg fikk en piratkopiert dvd.

 

Poenget er vel at når 1,3 mrd har en holdning som sier at en film koster 5,- og ikke 189,-, skjønner jeg godt at film, spill og musikkindistrien jobber mot piratkopiering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...