Gå til innhold

Hva er din holdning til piratkopiering?


Anbefalte innlegg

Er det i det heletatt NOEN som leser hele lisens-avtalen på et produkt dei har kjøpt? Tenker på dei 2 kilometer lange listene. Før man har scrolla ned til bunnen er jo scrollen slitt bort!

Er det ikke der man bare trykker "jeg godtar betingelsene" uten å tenke noe videre over det? Tror jeg skal lage mitt eget program med helt sinnsyke betingelser og spore opp de som godtok det :D

 

Ser ikke noe problem piratkopiering. Hvis jeg laster ned noe musikk jeg aldri har hørt før og finner ut at det er søppel, så kjøper jeg ikke platen. Hvis jeg derimot hadde kjøpt platen og fant ut at det var bare søppel så står jeg igjen med en cd stappet med dritmusikk og et visakort som er 159kr fattigere.

 

Hadde f.eks aldri hørt om Turbonegro før jeg gikk på vk2. Da lastet en kompis av meg ned Apocalypse Dudes og jeg fikk det via han. Det var det beste albumet jeg noensinne hadde hørt og det endte med at jeg kjøpte opp alt av Turbonegro noen dager senere. Hadde det ikke vært for piratkopiering så er det ikke sikkert at Turbonegro hadde tjent noen kroner på de platene jeg kjøpte :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det i det heletatt NOEN som leser hele lisens-avtalen på et produkt dei har kjøpt? Tenker på dei 2 kilometer lange listene. Før man har scrolla ned til bunnen er jo scrollen slitt bort!

Ja, jeg gjorde det da jeg brukte Windows®. Etter at jeg gikk over til et fritt operativsystem er det stort sett slik gspr beskriver.

Lenke til kommentar

Er enig med dette at mp3 kan være promo. Liker jeg musikken, kjøper jeg platen.

 

Angående programvare prøver jeg å støtte de små programvareprodusentene, og finner jeg et sharewarepogram jeg virkelig liker, betaler jeg lisensen. Det er viktigere at de får pengene, enn f. eks. Adobe og M$, som har nok fra før.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

http://www.freedom-to-tinker.com/?p=925

 

Det viser seg gang på gang at det ikke lønner seg å være ærlig. De som faktisk betaler for spill eller CDer blir behandlet som søppel, mens piratene ler og koser seg med det piratkopierte materialet sitt.

 

Da tusenvis av folk som hadde betalt for Half-Life 2 satt og røsket seg i håret fordi serverne som skulle autentisere spillet for offline-spilling var, vel, offline, lastet piratene det ganske enkelt ned med BitTorrent, og satte i gang uten noen problemer.

 

Ellers liker jo f.eks. Doom 3 å fortelle deg hva du kan og ikke kan ha installert på maskinen din.

 

Og Sony er altså tatt på fersk gjerning, først med et rootkit-lignende system, og nå med spyware som installerer seg automatisk i bakgrunnen uten brukerens tillatelse.

 

Spørsmålet er ikke hva ens holdning til piratkopiering er. Alt tyder på at det faktisk lønner seg å drive med det. Man blir i det minste ikke spyttet i ansiktet av de man gir penger til!

Lenke til kommentar
Jeg blir nesten litt forbannet når jeg ser litt på lisensavtaler.

her er et utdrag fra en av mine lovlig kjøpte esker.

 

Single PC Licence - Once a copy of the software has been used on a computer, it may not be used on any other computer.

 

så koselig med tanke på at jeg snart får meg ny pc.

 

det blir nesten som:

hvis du knuser dassen, kan ikke toalettpapiret brukes på et annet dass.

 

jeg ble ikke gjordt oppmerksom på dette da jeg kjøpte og jeg er ikke av dem som gidder å pløye igjennom en million sider med lisensavtaler. Om jeg trosser alle lover :scared: og installerer har jeg piratkopiert.

 

heldigvis bryr jeg meg lite om lisensavtaler

4558606[/snapback]

 

 

 

Med dagens programvaretilbud får man ikke noen forsikring på programvaren heller. Hva skjer feks hvis det er alvorlig feil i elsystemet, og Kåken brenner ned?

Og kanskje har programvare til 5000 kr? :nei:

Lenke til kommentar

I mine guttedager piratkopierte jeg alt jeg kom over av spill og programmer. Hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg nok heller ikke fattet interesse for 3D. Nå som jeg begynner å bli litt eldre og har fått litt mer penger mellom hendene, så blir det mindre og mindre piratkopiering, gidder ikke gjøre meg til kjeltring over småpenger.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

P2P: Forbi meg renner det en elv av informasjon. Alt jeg gjør er å stikke hånden ut og nappe til meg biter av denne informasjonen før den flyter videre. Det er ikke tyveri. Men lån av en kopi av originalfilen. Og det som allikevel flyter forbi er finders keeper. Det samme er med rekved som skylles i land på stranden.

Lenke til kommentar
I mine guttedager piratkopierte jeg alt jeg kom over av spill og programmer. Hadde jeg ikke gjort det, så hadde jeg nok heller ikke fattet interesse for 3D. Nå som jeg begynner å bli litt eldre og har fått litt mer penger mellom hendene, så blir det mindre og mindre piratkopiering, gidder ikke gjøre meg til kjeltring over småpenger.

5158229[/snapback]

 

 

Rett. Jeg bruker stadig mer penger på det jeg levde gratis på tidligere. Det er et spm. om hvor mye penger du har å rutte med. Har du ikke penger skal du heller ikke betale for de godene en ned penger har.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Personleg lastar eg ned musikk først for å finne ut om det er noko å ha. Viss det er bra musikk, vert den liggande på maskina til eg kjøper cd'en. Musikk vert kun lasta ned for kjapp gjennomhøyring.

 

Programvare til PC derimot, vert kopiert og lasta ned i hytt og pine. :love:

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
Rett. Jeg bruker stadig mer penger på det jeg levde gratis på tidligere. Det er et spm. om hvor mye penger du har å rutte med. Har du ikke penger skal du heller ikke betale for de godene en ned penger har.

6417912[/snapback]

Helt i orden for meg. Du skal ha de samme rettighetene til å bruke Xp, office, se film og spille som de med nok penger til å kjøpe dette. Det er rettferdighet.

6417917[/snapback]

"Har du ikke penger skal du heller ikke betale for de godene en ned penger har." Mener du det bokstavlig? Akkurat hva slags goder er det de uten penger skal slippe å betale for, som vi med penger jobber for å kunne betale for?

 

Gratis tog og buss? Gratis flyreiser? Gratis kino, teater, konserter? Hva med gratis bolig?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Tog, buss, fly, osv. er gjenstander, og dermed er det kun et begrenset antall av dem. Dette gjelder ikke digitale data.

6418267[/snapback]

Men det var ikke den problemstillingen jeg ønsket å diskutere. Det var pwd3679 sitt utsagn om at: "Har du ikke penger skal du heller ikke betale for de godene en ned penger har." Og: "Du skal ha de samme rettighetene til å bruke Xp, office, se film og spille som de med nok penger til å kjøpe dette. Det er rettferdighet."

 

Edit: Men siden du nevner det: Hva hvis bussen og flyene har ledig kapasitet? Hva hvis kinoen er halvfull? Er det da greit å snike?

 

Ja, bussen er en gjenstand som det kostet å lage, men det er jo originalen til de digitale dataene også. Word og Excel og Photoshop skrev seg ikke selv, de kostet noen kroner å lage.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...