simerix Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Hva er egentlig deres holdning til piratkopiering? Laster du ned musikk/filmer/spill/software via P2P nettverk med god samvitighet, eller lider du av dårlig samvitighet fordi du vet at artistene/utviklerene bak det du laster ned lider økonomiske tap? Eller Synes du feks at det å laste ned et musikkalbum via P2P er det samme som å kibbe CD`en på platekompaniet? Så jeg spør igjen: Hva er ditt synspunkt på piratkopiering? Endret 30. juni 2005 av simerix Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Personlig har jeg ikke dårlig samvittighet. Artistene skal selvfølgelig ikke bli fattige pga. at vi ikke gidder kjøpe CDene, men det fins andre måter. F.eks om jeg blir fan av et band ved å laste ned musikken deres, er det stor sjans for at jeg bruker penger på konserter, fanart/merchandise, originale cder (bra å ha om du vet det er bra musikk!) etc. Artister, og spill/programutviklere for den del, burde ikke gjøre dette for penger, de burde gjøre det for at det er noe de liker å gjøre, de bruker seg selv i det, realiserer seg selv. Men selvfølgelig, alle må ha til smør på brødet... Dessuten mister ikke artistene noe som helst. Joda, platesalget går ned, men på den andre siden blir det mer musikk på forbrukerne! Lenke til kommentar
riktig Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Ja, jeg laster ned multimedia fra nett. Nei, jeg bekymrer meg ikke over artistenes økonomi. Liker jeg plata kjøper jeg den og støtter artisten, liker jeg den ikke hadde jeg ikke kjøpt den uansett. Mitt generelle synspunkt: Last gjerne ned til eget bruk, men støtt de artistene (filmselskapene, whatever) du liker og vil ha mer fra. Husk at hvis ingen kjøper vil bransjen dø. Og de som selger piratvare er de laveste av de lave, og bør straffes deretter. Å gjøre butikk av andres åndsverk man i tillegg har stjålet bør ikke tolereres. Edit: Mine to innlegg ser ganske selvmotsigende ut, men håper at dere forstår. Endret 30. juni 2005 av SirMaximus Lenke til kommentar
riktig Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Artister, og spill/programutviklere for den del, burde ikke gjøre dette for penger, de burde gjøre det for at det er noe de liker å gjøre, de bruker seg selv i det, realiserer seg selv. Og dette syns du er realistisk? Jeg er selv artist/musiker, og kan fortelle deg at det er SVINDYRT å produsere musikk, det er også film, spill og programvare. Skal vi liksom bare spille betale tusenvis av kroner for at DU skal få musikk og ikke få noe igjen for det? De aller fleste gjør dette fordi vi liker det og brenner for det, men det sier seg selv at det ikke er mulig å få til gratis. Verden er ikke så enkel. Støtt de du liker, så enkelt er det. Ellers kan du ikke vente å få flere plater fra dem. Endret 30. juni 2005 av SirMaximus Lenke til kommentar
simerix Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Jepp, lovlig musikk koster skinker og flesk. Se bare feks på iTunes: 8 kr per låt og det er DRM kopibeskyttelse på sangene, man kan dermed ikke kopiere låta. Med den stive prisen koster det jo nesten det firedobbelte å fylle opp en 4 gb iPod mini, en det kostet for mini`en. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Piratkopiering for å selge og tjene penger på det er fy. Piratkopiering i bizniz er fy. Piratkopiering til personligt formål er litt sånn om og men... Ok å kopiere til personligt formål hvis du skal lage backup, overføre fra cd til mp3, "låne ut til kompis" osv ... Ok å piratkopiere ting om man vil teste, eller bruke det begrenset for en kort periode (lan-party i 3dager f.eks. Betaler ikke 4500 for 10 spill som spilles på lan). OK å piratkopiere til eget utdanningsformål (for å lære program/system osv) Jeg lukker øynene til de som er fattige som studenter, og de som er nye på data. OK å piratkopiere biznizprogrammer photoshop, 3dstudio(fordi pris ikke står i stil med ditt bruk, og fordi ditt bruk ikke er for kommersielt bruk (fy hvis du bruker de for å tjene penger). Ikke ok at de som har penger piratkopierer spill, musikk, og brukerprogramvare. Og bruker disse programmene fult ut (altså ikke for testing). Mitt synspunkt er at det generelt er ok å piratkopiere blandt privatpersoner fordi pris, ikke står i stil med mengde, kvalitet, forbrukerrettigheter, tilgjengelighet, fornuft osv osv. Og de som tjener på å bannlyse piratkopiering er de rike og ikke de andre. Det er ikke de fattige artistene som klager... ..Men noen må betale, men eg lar det foreløpig være opp til den enkelte å bestemme hvor mye han skal gi og til hva. Endret 30. juni 2005 av DarkSlayer Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg er ikke en stor-nedlaster, men det hender at jeg laster ned musikk nå og da. Jeg har ikke dårlig samvittighet ovenfor artistene, da det stort sett er musikk-selskapene det går ut over. Ps. Det finnes andre nedlastingsmetoder enn P2P. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Ja, jeg laster ned multimedia fra nett.Nei, jeg bekymrer meg ikke over artistenes økonomi. Liker jeg plata kjøper jeg den og støtter artisten, liker jeg den ikke hadde jeg ikke kjøpt den uansett. Mitt generelle synspunkt: Last gjerne ned til eget bruk, men støtt de artistene (filmselskapene, whatever) du liker og vil ha mer fra. Husk at hvis ingen kjøper vil bransjen dø. Og de som selger piratvare er de laveste av de lave, og bør straffes deretter. Å gjøre butikk av andres åndsverk man i tillegg har stjålet bør ikke tolereres. Edit: Mine to innlegg ser ganske selvmotsigende ut, men håper at dere forstår. Mer eller mindre det jeg mener og... Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Og dette syns du er realistisk? Jeg er selv artist/musiker, og kan fortelle deg at det er SVINDYRT å produsere musikk, det er også film, spill og programvare. Skal vi liksom bare spille betale tusenvis av kroner for at DU skal få musikk og ikke få noe igjen for det? De aller fleste gjør dette fordi vi liker det og brenner for det, men det sier seg selv at det ikke er mulig å få til gratis. Verden er ikke så enkel. Støtt de du liker, så enkelt er det. Ellers kan du ikke vente å få flere plater fra dem. Hva med statlig tilskudd for artister, programmerere etc. ? Kunst burde ikke være avhengig av økonomien din. Det siste du sier har ingenting med mitt innlegg å gjøre, jeg kom med flere måter å støtte artister på selv om man laster ned/piratkopierer. Jeg er ikke for å sultefore artister. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Hva med statlig tilskudd for artister, programmerere etc. ? Kunst burde ikke være avhengig av økonomien din. Hurra, flere byråkratiske krunglestier i et enda høyere beskattende land!!! Endret 30. juni 2005 av HalTan Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 urk ... skatt på slikt er teit Et sted går grensen.... og den er passert, selv for en sosialdemokrat som meg. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Skatt på hva? o_O Noe av skatten ville gått til dette. Men da ville ihvertfall våre artister fått en større sjanse til å utfolde seg, og vi hadde ikke trengt å bruke like mye på å kjøpe cder etc. På den andre siden ville det muligens vært vanskelig å innføre dette i praksis, hvordan bestemme hvem som skal få dette og hvordan unngå misbruk? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Får ikke dårlig samvittighet når jeg laster ned.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg synes piratkopiering er en forferdelig uting. For meg er det enkelt: Vil jeg ikke betale for moroa får jeg klare meg uten. Den som skaper noe skal (i sin levetid) ha absolutte rettigheter til verket/produktet. Han/hun kan bestemme at det aldri skal framføres, eller at det bare skal spilles på tuba av nakne blondiner på 17. mai hvert 4 år hvis Arbeiderpartiet vinner valget året før. Han kan gi det bort gratis til fri kopiering på Internett. Eller han kan spille det inn på CD og overføre de samme absolutte rettighetene til et monopolkapitalistisk plateselskap som trykker et gullbelagt cover og selger det for 650 kroner. Det er bare en ting de ikke kan gjøre: De kan ikke tvinge meg til å kjøpe den. Ok, en ting til: De kan ikke tvinge nakne blondiner å spille tuba på 17. mai... Plateselskapet kan legge alle de kopisperrer og hva det måtte være på CD'en jeg kjøper. Liker jeg det ikke får jeg la være å kjøpe. Men når jeg først har kjøpt den kan de ikke nekte meg å forsøke å legge den på iPod'en min. Slik jeg ser det har jeg kjøpt musikken, CD'en er bare et medium til å overføre "varen" fra dem til meg slik at jeg kan nyte den der jeg ønsker. Men når jeg først har lagt den inn på iPod'en eller PC'en gir jeg ikke bort kopier til andre. Men jeg gjør dette bare med mine egne lovlige eksemplarer For eksempel har jeg de siste årene kjøpt en rekke plater på CD som jeg allerede hadde på LP, fordi det var greiere enn jobben med å digitalisere de gamle vinylplatene. Jeg kunne kanskje sagt at "siden jeg kjøpte musikken for 30 år siden, kan jeg kopiere den nå, siden jeg har betalt for den". Men jeg bruker av prinsipp ikke illegale kilder til musikk (eller film eller programvare.) Det følger av dette at jeg ikke (pirat-)kopierer. (Jo det hender jeg tar opp et TV-program på video for å se det dagen etter hvis jeg er for trøtt.) Jeg har ikke en eneste DVD eller CD jeg ikke har betalt for, ikke et eneste program på PC'en jeg ikke har betalt det opphavsmannen/forhandleren krevde for det. (I noen tilfeller er de gratis.) Jeg har betalt for Office og Windows, WinZip og WS_FTP. Nå skal jeg laste ned mIRC, og om 30 dager kommer jeg til å gå inn på PayPal og betale de 20 dollar som utgiveren ber om. Jeg er ikke glad i å moralisere. Så hvis noen gir meg en film på en brent DVD sier jeg takk og tar imot. Så legger jeg den i en hylle og der blir den liggende. Hvis jeg virkelig har lyst til å se den allikevel går jeg i butikken og kjøper den. Det er mye jeg har lyst på i verden. Det er sånn ca 2000 plater jeg kunne tenkt meg som jeg ikke har. Dusinvis av filmer jeg gjerne skulle sett. Jeg skulle ønske jeg hadde råd til Photoshop, Illustrator og mange andre programmer. Men det har jeg ikke. Så da bruker jeg det jeg har (Corel Graphics som jeg trofast har oppgradert opp gjennom årene). Synes jeg plateselskapene er kortsynte dinosaurer som graver sin egen grav gjennom sin politikk? Ja, det gjør jeg. Men jeg synes faktisk det er deres soleklare rett å gjøre det, inklusive å prise seg ut av markedet og gå konkurs så det smeller. Det er aksjonærenes dillemma å bestemme hvordan bedriften deres skal drives, det har vi ingenting med. Vår stemme er lommeboka, enten kjøper vi eller så kjøper vi ikke. Det er et språk de forstår. Kopiering virker mot sin hensikt som markering, det forteller artistene at det er etterspørsel etter varene deres, men at folk snyter dem for deres rettmessige inntekter. Piraten blir the bad guy, ikke plateselskapet. Dersom du ikke kopierer, og bare kjøper plater der vilkårene er fornuftige, da forteller du artistene på de store selskapene at "hvis dere ikke kan levere den varen jeg vil ha må den måten jeg vil ha den, så får dere ikke meg som lytter." Det gjør jeg ved for eksempel å konsekvent ikke kjøpe plater med kopisperre på. Selskapene må gjerne legge inn slike sperrer, men da får de ikke meg som kunde. Hjelper det? Nei ikke hvis det bare er jeg som gjør det. Men det er nå slik jeg synes det skal være. Geir Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg er sånn, Laster ned spill\musikk, Liker jeg det så kjøper jeg det. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Jeg uttaler meg bare om programvare nå. Piratkopiering er et ukjent begrep for meg på det området. Istedet for å piratkopiere lukket, proprietær og ukjent programvare (som Windows og de populære programmene som kjører på det), benytter jeg fri programvare (norsk oversettelse). Fri er ikke det samme som gratis, men det innebærer at programmers kildekode - som jo er teknisk kunnskap - er fritt og gratis tilgjengelig for enhver, slik ting burde være. Fri spredning av teknisk og vitenskapelig kunnskap blant alle mennesker er positivt for menneskeheten som en helhet. Når kildekoden er fritt tilgjengelig slik, medfører det nesten alltid at programmet i seg selv er gratis tilgjengelig også på binærform. Unngå hele problemet tråden omhandler - skift operativsystemet ditt til en GNU/Linux-kombinasjon i dag, f.eks. Debian, Fedora, Gentoo, Slackware, Ubuntu, og mange mange fler. Endret 1. juli 2005 av gspr Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg har absolutt ingen problemer med å laste ned musikk, spill og filmer. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Skulle linke til mandriva(mandrake før). Men det ser ut som at det ikke går ann og laste ned på sida lengere.. Bare betale EDIT : mirror Synd ikke powerpack+ er gratis Endret 1. juli 2005 av Bundy Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) En positiv side med "nedlastingskulturen" er at artistene kanskje vil innse at de kan tjene på å publisere sin egen musikk. Så lenge de er i stand til å betale for distribusjonen, noe som vil bli veldig billig hvis det overføres elektronisk til kundene, og kostnader til studio, vil de på sikt tjene mye mer på sin egen musikk. Som det er i dag "stjeler" plateselskapene mesteparten av pengene. Plateselskapene ser hvilken retning utviklingen tar, og vil prøve å motarbeide ethvert forøk på å innføre teknologi som gjør det lett og billig å være uavhengig artist. gspr: Hva med "kunst"? GPL er ikke et alternativ når det kommer til musikk, film og bilder, og ikke alle vil begrense utvalget til det som er lisensiert under "creative commons". Endret 1. juli 2005 av Manuel Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg synes piratkopiering er en forferdelig uting. For meg er det enkelt: Vil jeg ikke betale for moroa får jeg klare meg uten. Fint innlegg, og jeg er på mange måter enig med deg. Sånn som verden er idag, trenger artister, filmskapere m.fl. å tjene penger til livets opphold. Akkurat som de som selger fysiske produkter. Når det gjelder musikk er det vel aldri noen som MÅ ha en bestemt låt uten at de kan betale for den. Derimot fins det eksempler på at folk som blir mer eller mindre tvunget til å anskaffe software pga proprietære filformat. I slike tilfeller syns jeg faktisk det er greit å benytte en piratkopi. Forklaringen ligger i at de ikke nødvendigvis ønsker å bruke det programmet, og det er heller ikke sikkert de benytter det til produktivt arbeid av noe slag. Eks: Selv har jeg brukt OpenOffice (tidl StarOffice) i mange år både fordi det er gratis og i tillegg tilgjengelig på flere OS. Hvis jeg da benytter OpenOffice til all produktivt arbeid innen tekstbehandling, regneark osv. ønsker jeg naturlig nok ikke betale for MS Office. Men skulle det skje at jeg mottar en fil som ikke lar seg åpne i OO, tillater jeg meg med god samvittighet å bruke en piratkopi av MS Office slik at jeg kan konvertere den til et lesbart format. MS Office blir da kun et nødverktøy for å konvertere, som et resultat av ufyselige proprietære "standarder". Hadde åpne formater vært brukt i utgangspunktet, hadde heller ikke folk blitt tvunget til å bli pirater. Noen vil kanskje si at det ikke er direkte tvang, men det har seg slik at det både på skoler og andre steder hyppig og ukritisk brukes proprietære format. Og hele tiden antas det at elevene/studentene kan åpne disse filene. Men programvaren er dyr, og har man ikke da foreldre som har kjøpt inn slikt, blir veien til brente cd-er kort. Den som skaper noe skal (i sin levetid) ha absolutte rettigheter til verket/produktet. Han/hun kan bestemme at det aldri skal framføres, eller at det bare skal spilles på tuba av nakne blondiner på 17. mai hvert 4 år hvis Arbeiderpartiet vinner valget året før. Mulig vi egentlig tenker likt, men jeg er ikke enig i at skaperen skal ha total kontroll. Det må alltid være rom for "fair use", spesielt av det ikke-kommersielle slaget. Men hvis du lager en sang som blir populær, syns jeg det er greit (og meget positivt) om du nekter Jamba å lage en froske-remix av sangen din Det er tross alt din sang, og Jamba kan fint få lov til å enten lage sine egne sanger, eller finne en annen låt. For i et slikt tilfelle er det både kommersiellt, og i tillegg blir låten din meget dominerende i sluttproduktet. På den motsatte side vil jeg ta noen eksempler på "fair use". En nyhetssending på TV bør kunne vise korte innslag av musikk og videoer uten å betale for det. Og elever i en skoleklasse bør fritt få lov til å inkludere copyrightede verk i en video de lager på skolen (ikke-kommersiell), inkl hele sanger som bakgrunnsmusikk, men utifra normal folkeskikk bør de selvfølgelig gi credit for dette i videoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå