Gå til innhold

spm angående Hi-Fi subwoofer

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en NAD T742 forsterker og et par DALI Blue 6006 høytalere, men har nå begynt å tenke på å investere i en subwoofer.

Jeg vil tippe forsterkeren min ikke på langt er i stand til å drive en skikkelig subwoofer, så jeg tenker på en aktiv subwoofer.

Har tittet litt på hifiklubben.com, men jeg er helt grønn på subwoofere.

Jeg bruker anlegget primært til musikk, men ser litt film av og til.

Så jeg lurte på hva dere vil anbefale av en lukket sub (trykkammer) eller med refleksport.

Også jeg lurer på hvordan jeg da kobler alt dette, siden jeg bare har 2xRCA stereo-ut på lydkortet mitt.

Og hvordan styres volume på en aktiv sub når den er ekstern på denne måten?

Har sett de fleste subwoofers har en volum-knobb på baksiden, men må jeg krype bak den hver gang da?

Sikkler litt på DALI S1.2 Sub, men andre forslag rundt 4 000 - 5 000,- er velkommen! :)

Takk.

Mvh Skagen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsterkeren sender ut et signal som forsterkes av den interne forsterkeren i suben. Signalet øker og avtar i takt med volumjusteringen på forsterkeren.

Skal du ha punch og kvalitet er trykkammer absolutt å anbefale.

Ser du deg mål på det; bygg sjøl, det er faktisk ikke allverden vanskelig :thumbup:

Lenke til kommentar

Ah, så signalet blir ikke forsterket av forsterkeren, men bare senket i samsvar med volum-knobben? Tilgi meg om spørsmålene mine er helt på jordet her :whistle:

Eneste jeg tenker på er signal to noise-forholdene om signalet blir redusert f.eks med -30 dB og så skal forsterkes igjen.

Jeg setter min tillit på Dali, har gulvhøytalere fra dem så jeg tipper de lager gode sub'er også :)

Men blir ikke effekten kraftig redusert når kassen er helt lukket? Og blir det ikke litt ekstremt for membran og kasse om man spiller litt høyt? Synes nesten trykkammer høres skummelt ut..

Lenke til kommentar
Sikkler litt på DALI S1.2 Sub, men andre forslag rundt 4 000 - 5 000,- er velkommen! :)

Den suben der har jeg lest en test på i Lyd&Bilde. Den gjorde det elendig i den testen hvertfall. Scorte bare 6 av 10 poeng på dypbass og 6 av 10 totalt på lyden.

Ta en titt på Velodyne heller. :)

Velodyne CHT-12R er en rå sak. At det også er fjernkontroll til den er en STOR fordel,så slipper du å løpe fram og tilbake å justere på baksiden av subben.

Edit:Ta en titt på denne.

Ser forresten i profilen din at du bor i Trondheim. Dra innom TonArt å prøvelytt på en Velodyne hvis de har en inne. TonArt er en bra butikk for skikkelige Hi-Fi entusiaster.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Ah, så signalet blir ikke forsterket av forsterkeren, men bare senket i samsvar med volum-knobben?

Signalet fra subutgangen på forsterkeren varierer med volumpådrag ja.

S/N har ikke noen relevans her. NAD'en din vil ikke gi mye støy på utgangen.

Men blir ikke effekten kraftig redusert når kassen er helt lukket?

Effekten ved et visst volumpådrag er konstant.

Lydtrykket fra en lukket kasse er typisk noe lavere enn fra en portet kasse men fordelene i lydkvalitet er store.

En slipper blåselyder fra portene samt at lukkede kasser går dypere da portede kasser har en tuningfrekvens som gjør at elementet spiller som om det ikke hadde kasse om en kommer under denne frekvensen.

Lukkede kasser spiller også mer definert og med mer punch i lyden, altså renere og mer presist.

Og blir det ikke litt ekstremt for membran og kasse om man spiller litt høyt? Synes nesten trykkammer høres skummelt ut

Ta det med ro, ingen fare i det heletatt. Det verserer historier om folk som har fått kassene ødelagt i dbdrag, men så ekstreme saker finner en knapt i hjemmemarkedet. Hvordan tror du det hadde gått med en produsent som lagde suber som eksploderte om de hadde solgt produktet i "I'll sue for anyting" USA, hehe :D

Du finner to knallsuber i ulike prisklasser her og her.

Ellers så kan du jo høre deg rund hos sjapper som Norsk Audioteknikk, sjekk også Arvus hos Morel.

Morten K har også gode forslag ser jeg :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Takker for masse gode svar! :)

Men 10 000,- er litt i meste laget for hva jeg tenkte på. Jeg tenkte rundt 4 000,-, 5 000,- maksimalt.

Andre forslag for subwoofere? :)

Da foreslår jeg at du bygger deg en Dynabel Arges. Den koster 4948 kr hos Eltek.

Da har du en sub med kvaliteter som andre suber i samme prisklasse ikke kan måle seg med! Du må nok opp i ca 10000 kr for å få en ferdigbygd sub som er like bra som Arges.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
En slipper blåselyder fra portene samt at lukkede kasser går dypere da portede kasser har en tuningfrekvens som gjør at elementet spiller som om det ikke hadde kasse om en kommer under denne frekvensen.

Lukkede kasser spiller også mer definert og med mer punch i lyden, altså renere og mer presist.

Har bestandig hatt inntrykk at de med bassrefleks spiller dybest??

Men det er enig i at trykkkammer gir mest punch og en litt renere bass.

Lenke til kommentar
Har bestandig hatt inntrykk at de med bassrefleks spiller dybest??

Men det er enig i at trykkkammer gir mest punch og en litt renere bass.

Dette er en gjengs feil oppfatning og kommer av en effekt som på fagspråket benevnes 'psykoakustisk'; at en lures til å tro at høyningen i db - lydtrykk - i en typisk bassreflekskasse rundt ~40 Hz betyr mer dypbass.

Ser en på hvordan en bassreflekskasse er konstruert kontra en trykkammer ser en fort at en får mer dypbass ut av en trykkammerkasse samtidig som denne spiller renere og med mer attack og punch.

Stikkordet her er tuningfrekvens.

En typisk kommers bassreflekskasse til 7k - 8k ruller av ved ca 32 Hz/-3db. Steilheten i avrullingen tilsier også at en ikke kan forvente mye rundt 30Hz.

Spiller en toner rundt 25 Hz er en langt under tuningfrekvens og elementet kan oppfattes som å spille i IB konfig, noe som vil føre til at det kolapser ved for store effektpådrag.

Når dette er sagt er det ike mye musikk som spiller dypere enn 35 Hz, men skal du komme over en låt som trøkker til med 20 - 25 Hz så sliter reflekskassa enormt kontra en lukket mhp å gjengi musikken som den er ment å høres/føles.

Spilte av en 22 Hz testtone for en kompis i bilen bare for å demonstrere hva det egentlig er for noe siden han insisterte på at Eltax suben hans var konge.

Han blei en smule betenkt for å si det mildt :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Da foreslår jeg at du bygger deg en Dynabel Arges. Den koster 4948 kr hos Eltek.

Da har du en sub med kvaliteter som andre suber i samme prisklasse ikke kan måle seg med!  Du må nok opp i ca 10000 kr for å få en ferdigbygd sub som er like bra som Arges.

Tull ;) Et 10XLS flytter ikke allverden med luft selvom det har en lang slaglengde på 25mm. SVS ( http://www.svsubwoofers.com/ ) har mange gode modeller til en fornuftig pris (men må importere og da blir det fort dyrt).

Den spiller fint ,men XLS elementene mangler mye av lydtrykket som man liker på film. Yamaha har jo YST1500 til 6000kr ferdigbygget og alt. Den høres meget bra ut til prisen hvis du ikke vil importere selv.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...