Gå til innhold

Tvungen verneplikt, trenger vi det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For lite søvn, trening av armhevinger hver dag, for mye kondisjonstrening osv, skader/bryter ned musklene.

Den mentale utholdenheten du bygger opp teller nok mer for en soldat en store muskler. Du trenger ikke være store karen for å skyte med en våpen, men du må kunne gå lange marsjer uten å syte over gnagsår og annet piss.

Det er en grunn til at militærtrening er som den er, og det er ikke for å bygge muskler.

Lenke til kommentar

Nei alle parti på stortinget er ikke imot verneplikt.

:dontgetit:

Jeg skrev alle partier er for verneplikt, men du skriver alle ikke er imot? Ingen partier på Stortinget er imot.

De aller fleste innad i militæret er for verneplikten.

Og dette har du fra hvor?

Og hvis noen skulle prøve å avskaffe verneplikten kan du være sikker på at militæret og militære fagforeninger hadde vært imot. og de driver aktiv lobby virksomhet for å opprettholde ordningen.

Forsvaret selv har luftet tanken om å avskaffe tvungen verneplikt, men politikerene vil ikke høre snakk om det.

Og nei jeg kan ikke respektere en organisasjon som driver med grov utnytting av billig arbeidskraft..

Igjen, denne beslutningen er det ikke forsvaret som tar. Forsvaret er her faktisk for å forsvare deg, selv om du ikke respekterer det. Synd at dine misoppfatninger medfører at du ikke respekterer at folk er villig til å forsvare landet.

Om man hadde hatt tvungen verneplikt til brannvesenet, innført av Stortinget, ville du da mistet respekt for brannvesenet?

Lenke til kommentar

1. Nei til verneplikt, Ja til proff hær. Når bare 20-30% må avtjene uansett er det en meget urettferdig ordning. I dagens politiske klima er det en proff hær som må til. Det eneste vi gjør er jo å sende soldater til div. innsatsstyrker uansett. Dessuten ville de få mye bedre utstyr enn i dag ville jeg tro.

2. Ja hvis kvinner virkelig vil ha "likestilling", så skal de faenmeg ha alle aspekter av likestilling! Slik det er i dag får de 1 års forsprang på oss som må avtjene i arbeids/studielivet.

Lenke til kommentar

Nei til verneplikt. La oss som vil i militæret gjøre det, og de som ikke vil trenger ikke. Basta Bombastic

EDIT : Og selvfølgelig, er det verneplikt, synes jeg også at jentene SKAL ha det.

JA til likestilling!

Endret av b0berg
Lenke til kommentar
Og nei jeg kan ikke respektere en organisasjon som driver med grov utnytting av billig arbeidskraft..

Igjen, denne beslutningen er det ikke forsvaret som tar. Forsvaret er her faktisk for å forsvare deg, selv om du ikke respekterer det. Synd at dine misoppfatninger medfører at du ikke respekterer at folk er villig til å forsvare landet.

Om man hadde hatt tvungen verneplikt til brannvesenet, innført av Stortinget, ville du da mistet respekt for brannvesenet?

Stortinget bestemmer om vi skal ha tvungen eller frivillig forsvar. Men når vi først har tvunget forsvar bestemmer jo også lederne i militæret hvordan rekrutter/slaver/innsatte skal behandles.

Jeg har ikke respekt for andre mennesker som ikke viser respekt for meg :)

Dette er faktisk en av grunnene til at jeg droppet militæret. Jeg ønsket å begynne på studier etter vgs., og var redd for å bli kalt inn etter endt utdanning. Hva om jeg hadde vært i midten av tjueårene og fått en oppkomling av en befal på 20 som herset vilt med meg. Jeg hadde rett og slett ikke taklet det. For hvis jeg skulle fungert i troppen og respektert befalet, ville det krevd at de også respekterte meg.

Jeg har sett tidligere poster med argumenter om at det er slik i arbeidslivet også. Stemmer nok det,men der har man flere muligheter - noen egner seg til å være ansatt og motta ordre, mens andre passer bedre som selvstendig næringsdrivende eller bedriftsleder. Et år som "drone" i militæret passer rett og slett for min personlighet.

Lenke til kommentar

Nei alle parti på stortinget er ikke imot verneplikt.

:dontgetit:

Jeg skrev alle partier er for verneplikt, men du skriver alle ikke er imot? Ingen partier på Stortinget er imot.

De aller fleste innad i militæret er for verneplikten.

Og dette har du fra hvor?

Og hvis noen skulle prøve å avskaffe verneplikten kan du være sikker på at militæret og militære fagforeninger hadde vært imot. og de driver aktiv lobby virksomhet for å opprettholde ordningen.

Forsvaret selv har luftet tanken om å avskaffe tvungen verneplikt, men politikerene vil ikke høre snakk om det.

man... ta en tur innom mil.no eller en av de militære fagforeningene. Der finner påstander som at verneplikten er ryggraden og bærebjelken i forsvaret etc. Prøver du å legge all skyld vekk fra forsvaret og over på politikerne?

Det er forsvaret og deres avdelinger som til enhver tid bestemmer hvor mange vernepliktige de vil ha inne. f.eks hæren legger inn en bestilling på 2000 soldater til en bestemt dato og vpv skaffer personell og kaller inn.

Stortinget bestemmer ikke hva de vernepliktige skal brukes til når de er i militæret, hvor mange som skal kalles inn, eller hvem som skal kalles inn.

Forsvaret er ikke her for å forsvare meg. Forsvaret eksisterer for å bevare den norske stat sin eksistens. Hvis forsvaret var her for å forsvare meg ville de ikke kalt meg inn og tvunget meg til å dø for landet i en krig.

Lenke til kommentar

man... ta en tur innom mil.no eller en av de militære fagforeningene. Der finner påstander som at verneplikten er ryggraden og bærebjelken i forsvaret etc. Prøver du å legge all skyld vekk fra forsvaret og over på politikerne?

Hva er dette for vridning av fakta? Selvfølgelig er forsvaret avhengig av vernepliktige. Men det er ikke forsvaret som avgjør at det skal være slik. Tror du det er gøy å jobbe med folk som ikke vil være der? Jeg gjør det hver dag, det er ikke akkurat noe vi forsvarsfolk syntes er så hyggelig. Men vi gjør det beste ut av det. Ansvaret og skylden ligger hos politikerene, det er de som tar avgjørelsen om tvungen verneplikt. Så tilpasser forsvaret seg den beslutningen. Du retter pekefingeren din i feil retning.

Det er forsvaret og deres avdelinger som til enhver tid bestemmer hvor mange vernepliktige de vil ha inne.

Forsvardepartementet ja, som er ledet av Kristin Krohn Devold. Hun er øverste sjef for forsvaret (eller egentlig Kongen, men det er kun på papiret).

Stortinget bestemmer ikke hva de vernepliktige skal brukes til når de er i militæret, hvor mange som skal kalles inn, eller hvem som skal kalles inn.

Stortinget bestemmer hva forsvaret skal brukes til, og forsvarets øverste sjef er forsvarsministeren. Som for ordens skyld er en poltiker. Du bør sette deg litt bedre inn i hvordan forsvaret fungerer.

Forsvaret er ikke her for å forsvare meg. Forsvaret eksisterer for å bevare den norske stat sin eksistens.

Regner med du selv ser selvmotsigelsen i de to setningene der. Om du da bor i Norge. Om jobben krever det tar jeg en kule for deg om nødvendig. Greit nok, ungene min blir sikkert litt bitter på at jeg ofrer livet mitt til å beskytte en respektløs jypling, men så er det også en del av jobben. Forsvaret er her for å forsvare deg, og alle andre i dette landet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lokaltog: Du vil forøvrig ikke miste "plassen" din, for da kan du fint lage store problemer for arbeidsgiver, da en ansatt har rett på permisjon for arbeid i kongens tjeneste.

Tipper han er selvstendig næringsdrivende, følgelig er han sin egen arbeidsgiver. Å være selvstendig næringsdrivende har endel ulemper, særlig når det kommer til Forsvaret.

Lenke til kommentar

Ønsker ikke å starte en ny tråd så jeg skriver meningen min her. Jeg synes at kvinner skal bli innkalt til smamfunnstjeneste. Det gjelder forøvrig også menn som ikke ønsker eller kan avtjene verneplikten i landet her. Å gi et år(ikke det engang) for Norge burde ikke være så ille

Lenke til kommentar
Tror likestillingsfolka bruker fødsel som argument mot verneplikt for kvinner, men å ha barn er da en høyst frivillig aktivitet!

Jeg tror likestillingsgærningene er oppegående nok til å innse at den mannlige verneplikten vi har i Norge er det mest kjønnsdiskriminerende vi har i Norge og at det ikke finnes brukbare argumenter mot det. Eneste måten å vri seg unna spørsmålet på er å nynne *na-na-na* eller å forandre samtaleemnet.

Lenke til kommentar

hehe, joda, men jeg har iallefall hørt det bli brukt som ett slags motargument mot at kvinner skal ha verneplikt "blablabla...vi må jo gå gravide i 9mnd og passe ungen etterpå i X antall år...blablabla"...

mulig det var litt før i tiden da...

Lenke til kommentar
Jeg har også inntrykket av at Forsvaret gjør en noe skjev prioritering når det gjelder rekrutteringen. Jeg ble spesielt irritert av en artikkel i Aftenposten en tid tilbake (finner ikke link til nettavisen, men det er garantert noen her som har lest den) - det var en guttegjeng der et par hadde sagt "Ja, jeg vil gjerne i militæret" på sesjon, og et par hadde sagt "Nei, det er ikke noe for meg". Gjett hvem som ble innkalt med én gang? Det var de som hadde sagt nei, det. En av de som sa ja takk ble også innkalt etter en stund, mens han andre måtte mase på Forsvaret i et par måneder før han fikk innkallingen til førstegangstjenesten. Og da spør jeg: Hva er poenget med å jakte på de som absolutt ikke vil i militæret for å tvinge dem inn, mens de som gjerne vil havner bak i køen?

Nettopp dette hendte med meg og noen kamerater. I sesjons tiden hadde jeg ikke noe å gjøre, ikke gikk jeg skole og ikke hadde jeg jobb. Jeg ba om å få komme inn fortest mulig. Mens kompiser som hadde framtiden planlagt ba om utsettelse. Prøv å tipp hvem som kom inn først. :thumbdown:

Når jeg endelig ble innkalt hadde jeg fått skole plass og det passet dårlig å dra inn i militæret. Søkte om utsettelse, som ble innvilget, og fikk beksjed om at jeg skulle inn Juni 2005. Siden jeg er enda er under videregående opplæring (lærlinge tiden) så har jeg enda krav på utsettelse og reise ikke til GSV. Har ikke enda hørt noe fra de. Virker som de ikke er intressert i å ha meg, selv om jeg ville inn.

Dette var da en saftig avsporing men tilbake til topic: Jeg er for å avskaffe verneplikten. Dann heller et "proffesjonelt" hær av folk som har intresse av å være der og yter sitt beste.

Men er enig i at enkelte har godt av en tur i militæret. En kompis av meg som var en skikkelig "slask", gikk ikke på skole og drev bare å daffet hjemme, ville i utgangspunktet ikke inn i militæret. Nå har han "vært inne" i 3-4 måneder og han stor trives. Han var en person som kunne være med på hytta og etter 4 dager ville han hjem, selv om han hadde Xbox'en sin med. I militæret har de vært på flere ukers bivuak (eller hvordan det nå skrives) og syntes det har vært helt topp.

Lenke til kommentar
Ønsker ikke å starte en ny tråd så jeg skriver meningen min her. Jeg synes at kvinner skal bli innkalt til smamfunnstjeneste. Det gjelder forøvrig også menn som ikke ønsker eller kan avtjene verneplikten i landet her. Å gi et år(ikke det engang) for Norge burde ikke være så ille

Det er en jævlig dårlig idé. Å tvinge hver eneste 19 år gamle ungdom i kongeriket til vasse rundt og gjøre mer eller mindre uproduktivt arbeide er en forferdelig dårlig utnyttelse av de menneskelige ressursene vi har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...