haugsand Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Å bli tvunget av staten til å gjøre noe «unyttig» i et helt år, strider i mot min ideologi. Jeg er samtidig mer nyttig for Norge om jeg gjør noe jeg er motivert til. Jeg har fått inntrykk av at andelen innkalte minker hver år, så kanskje det er på tide å innføre et valgfritt og profesjonelt militær som er mer lukrativt med tanke på lønn? Har noen regnet på hvor mye det eventuelt vil påvirke økonomien? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 6. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2005 Å bli tvunget av staten til å gjøre noe «unyttig» i et helt år, strider i mot min ideologi. Jeg er samtidig mer nyttig for Norge om jeg gjør noe jeg er motivert til. Jeg har fått inntrykk av at andelen innkalte minker hver år, så kanskje det er på tide å innføre et valgfritt og profesjonelt militær som er mer lukrativt med tanke på lønn? Har noen regnet på hvor mye det eventuelt vil påvirke økonomien? Vet ikke om noen som har regnet over det, men det blir nok endel dyrere. Men så koster også verneplikten oss mer og mer ettersom man bruker mer penger på statusheving. Nå er det innført egenmelding for vernepliktig og dimmegodtgjørelsen skal opp i 25k. Å bytte ut de 30 menige med matroser som er de med lavest rang og lønn på f.eks. KNM Nansen som kommer nå vil nok koste ca 21 mill mer i 2005. Da er det snakk om kun et fartøy. Med dette legger jeg til grunn at en menig i løpet av førstegangstjenesten kosterr 3-400k i løpet av året, mens en matros må Nansen vil koste over 1 mill i året. Men det kan jo godt være det kan spares inn penger andre steder i Forsvaret. Men alt i alt vil det nok bli en del dyrere. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Kravene bør ikke være like for kvinner og menn. Menn har en helt annen fysikk enn kvinner. For det første, jeg er imot tvungen verneplikt, bare for å ha det klart. En profesjonell hær har jeg mye større tro på. Jeg mener også at vi bruker for mye penger på forsvaret og at vi godt kan prioritere å bruke mer midler på andre ting, men det blir en annen sak. MEN, når man først har tvungen verneplikt, så er det intet annet enn en selvfølge at kvinner også burde fullføre den. Det er jo ekstremt kjønnsdiskriminerende. Hadde det vært noe lignende for kvinner som ikke menn må gjøre, så hadde det blitt et ramaskrik uten like. I disse dager, når likestillingen er kommet så langt som det den har, så burde man også se på områder der mannen blir diskriminert, det er nemlig et område som har blitt oversett så det holder. Argumentet om fysikken blir latterlig, kvinner i militæret klarer seg like godt som mennene. Hvis de ikke er gode nok fysisk til å løpe rundt i skauen, så kan de kjøre tanks og jagerfly Lenke til kommentar
-mAdz- Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Argumentet om fysikken blir latterlig, kvinner i militæret klarer seg like godt som mennene. Hvis de ikke er gode nok fysisk til å løpe rundt i skauen, så kan de kjøre tanks og jagerfly Nei, argumentet om at fysikken til menn er helt annerledes enn kvinners er veldig greit det. For det _er_ nemlig forskjell på kvinners- og menns fysikk. Men, det er ikke dermed sagt at ingen kvinner har det som skal til. For det er det virkelig. Lenke til kommentar
Geir M Skrevet 6. juli 2005 Del Skrevet 6. juli 2005 Argumentet om fysikken blir latterlig, kvinner i militæret klarer seg like godt som mennene. Hvis de ikke er gode nok fysisk til å løpe rundt i skauen, så kan de kjøre tanks og jagerfly Nei, argumentet om at fysikken til menn er helt annerledes enn kvinners er veldig greit det. For det _er_ nemlig forskjell på kvinners- og menns fysikk. Men, det er ikke dermed sagt at ingen kvinner har det som skal til. For det er det virkelig. Ja, de har en annen fysikk. Det er jeg klar over. Men det blir et svakt argument for å frita de fra tjenesten. De er mer enn gode nok til å gjøre det. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 7. juli 2005 Del Skrevet 7. juli 2005 Tror det bare er sunt at man kommer litt vekk fra mor og blir tyna litt i et års tid. Mange utvikler seg mye både sosialt, fysisk og psykisk og får gode venner fra rundt om i landet. Mange lærer mye om seg selv og egne grenser. Personlig mener jeg å tro at verneplikten gjør mer positivt enn negativt for folk flest selv om det kanskje er hat når det står på. Når det kommer til spørsmålet om damer i militæret, synes jeg det burde være frivillig, men at de som har veldig lyst får en sjanse og blir behandlet på lik linje med gutta. Hadde et par damer i mitt kontingent hvorav den ene greide seg veldig bra og var psykisk sterkere enn mange av gutta, hun spurte til og med om hun kunne være MG 1'er en periode, noe hun taklet bra. Den andre jenta var derimot helt håpløs, klagde hele tiden og var vrang hvis ting ikke gikk som hun ville. Mesteparten av utstyret hennes ble båret av resten av laget... Jenter med rett innstilling og bein i nesa er bare positivt i militæret! Lenke til kommentar
magicus Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 NEI TIL VERNEPLIKTEN Det er en høys urettferdig ordning der bare ett lite % antall av befolkningen blir tvunget inn mot deres vilje. Nei kvinner bør ikke tvinges inn i militæret, men når menn blir tvunget inn så burde de bli tvunget også. Den fysiske styrken spiller INGEN rolle om en skal gjøre en tjeneste for landet. Masse kontor stillinger, kokk, transport, sykestue, vaske hjelp. masse damene kan få lov te å gjøre. Men INGEN bør tvinges inn. Vi driver ikke med slave virksomhet lenger. Men det er nettopp det verneplikten er. Forsvaret EIER deg og kan kommandere deg til det meste det året du er i dette fengselet. Viktige punkt i arbeidsmiljøloven gjelder ikke vernepliktige og forsvaret. Slik at forsvaret kan utnytte deg og din billige arbeidskraft enda mer. Fengsel er ett hotell sammenlignet med verneplikten. i fengsel får du slappe av hele dagen, og en slipper å pusse sko og hilse på kongen for å få mat. Militæret er bare dumt. INGEN RESPEKT FOR MILITÆRET ELLER KONGEN! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 INGEN RESPEKT FOR MILITÆRET ELLER KONGEN! Hva har dette med saken å gjøre? Det er ikke militæret som har tatt avgjørelsen om å ha veneplikt, det er det politikerene som gjør. Samtlige parti på Stortinget er for verneplikt. Man kan nå respektere forsvaret selv om det er verneplikt? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 (endret) [masse tull og manglende respekt for Kongen] Bah. Prøv i det minste å være saklig. Jeg deler synet ditt på saken, men jeg tror det er andre måter å ytre meningene sine på enn å begynne med de utsagnene som kommer frem i innlegget ditt. Jeg er 18 år, har en godt betalt, oppdragsbasert jobb (kan ikke bare forsvinne fra den et år), og regner med å begynne som student på HiO til høsten. Jeg eier ikke interesse for militæret, ville ikke tatt en kule for HMK (eller noen andre, for den saks skyld), og jeg ser på førstegangstjenesten som et fullstendig bortkastet år. Jeg må altså vente et ekstra år med å utdanne meg, risikerer å miste jobben min, i tillegg til at jeg må finne meg i å bli tvangsplassert et sted jeg absolutt ikke vil være i et år. Er det da riktig å innkalle meg til Forsvaret? Jeg har også inntrykket av at Forsvaret gjør en noe skjev prioritering når det gjelder rekrutteringen. Jeg ble spesielt irritert av en artikkel i Aftenposten en tid tilbake (finner ikke link til nettavisen, men det er garantert noen her som har lest den) - det var en guttegjeng der et par hadde sagt "Ja, jeg vil gjerne i militæret" på sesjon, og et par hadde sagt "Nei, det er ikke noe for meg". Gjett hvem som ble innkalt med én gang? Det var de som hadde sagt nei, det. En av de som sa ja takk ble også innkalt etter en stund, mens han andre måtte mase på Forsvaret i et par måneder før han fikk innkallingen til førstegangstjenesten. Og da spør jeg: Hva er poenget med å jakte på de som absolutt ikke vil i militæret for å tvinge dem inn, mens de som gjerne vil havner bak i køen? Jeg blir så oppgitt. Spørs om ikke jeg bare tar smekken på fingeren for å nekte å gjennomføre førstegangstjeneste, det er en sak jeg er så sterkt imot. Ja til valgfriheten. Endret 10. juli 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 [Jeg eier ikke interesse for militæret, ville ikke tatt en kule for HMK (eller noen andre, for den saks skyld), og jeg ser på førstegangstjenesten som et fullstendig bortkastet år. Går du inn med den holdningen vil det bli et fryktelig år. Om du må inn så anbefaler jeg deg å gjøre det beste ut av det, for det trenger overhodet ikke være bortkastet. Jeg må altså vente et ekstra år med å utdanne meg Det må alle som skal inn i militæret. Å utsette studiet et år er ikke akkurat noen katastrofe. Man kan også ta en god del kursing og utdanning tilnærmet gratis i Forsvaret. risikerer å miste jobben min Nei det gjør du ikke. Det er ulovlig oppsigelse. Du har krav på å komme tilbake til akkurat samme stilling som du forlot. Er det da riktig å innkalle meg til Forsvaret? Det er det diskusjonen dreier seg om Men du har ikke nevnt noe som tilsier at du bør slippe førstegangstjeneste, så lenge vi har det. Jeg har også inntrykket av at Forsvaret gjør en noe skjev prioritering når det gjelder rekrutteringen. Jeg ble spesielt irritert av en artikkel i Aftenposten en tid tilbake (finner ikke link til nettavisen, men det er garantert noen her som har lest den) - det var en guttegjeng der et par hadde sagt "Ja, jeg vil gjerne i militæret" på sesjon, og et par hadde sagt "Nei, det er ikke noe for meg". Gjett hvem som ble innkalt med én gang? Det var de som hadde sagt nei, det. En av de som sa ja takk ble også innkalt etter en stund, mens han andre måtte mase på Forsvaret i et par måneder før han fikk innkallingen til førstegangstjenesten. Og da spør jeg: Hva er poenget med å jakte på de som absolutt ikke vil i militæret for å tvinge dem inn, mens de som gjerne vil havner bak i køen? Forsvaret går ikke bevisst etter de som ikke vil inn. Men de bryr seg heller ikke om ens motivasjon når de kaller noen inn. Den er for dem irrelevant. Jeg blir så oppgitt. Spørs om ikke jeg bare tar smekken på fingeren for å nekte å gjennomføre førstegangstjeneste, det er en sak jeg er så sterkt imot. Ja til valgfriheten. Ja, det er jo en helt individuell avgjørelse og en ærlig sak. Men jeg anbefaler deg å få deg tilstrekkelig informasjon om forsvaret før du tar en slik avgjørelse. Jeg jobber med flere som absolutt ikke ville inn, og som nå har vervet seg. Mange har et totalt feil inntrykk av forsvaret. Selv utsatte jeg i flere år før jeg dro inn. og jeg ble meget positivt overasket. Men det er en individuell sak Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 risikerer å miste jobben min Nei det gjør du ikke. Det er ulovlig oppsigelse. Du har krav på å komme tilbake til akkurat samme stilling som du forlot. Han sier han har en oppdragsbasert jobb, og selv om han ikke får sparken, kan den reelle effekten av å være borte et år være nesten like ille. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 risikerer å miste jobben min Nei det gjør du ikke. Det er ulovlig oppsigelse. Du har krav på å komme tilbake til akkurat samme stilling som du forlot. Han sier han har en oppdragsbasert jobb, og selv om han ikke får sparken, kan den reelle effekten av å være borte et år være nesten like ille. Ja men han sier også at han skal begynne å studere til høsten. Snakker han da om studier ved siden av jobb? Og man skal uansett ikke lide jobbmessig av å avtjene førstegangstjeneste. Om det ikke lar seg gjøre så slipper han unna, eller han får utsettelse. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 *snip*Ja men han sier også at han skal begynne å studere til høsten. Snakker han da om studier ved siden av jobb? Og man skal uansett ikke lide jobbmessig av å avtjene førstegangstjeneste. Om det ikke lar seg gjøre så slipper han unna, eller han får utsettelse. Jepp, snakker om studier ved siden av jobb. Driver med webutvikling og programmering, og har derfor en veldig fleksibel arbeidstid. Problemet er at jobben baserer seg på at jeg får en frist, og er ikke oppdraget ferdig innen den fristen så er det et problem. Hvis jeg forsvinner et år blir arbeidsgiveren min nødt til å finne en erstatning, noe som ikke er ønskelig da det er jeg som har full innsikt og "vet hva som er hvor" i de applikasjonene jeg har laget. Det dukker hele tiden opp nye ting som må utvikles på ferdige siter og nye siter, og hvis jeg må inn i forsvaret, risikerer jeg at noen andre tar plassen min og beholder den. Finnes det ikke skjønn og fleksibilitet for mennesker i den situasjonen jeg er i nå? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Finnes det ikke skjønn og fleksibilitet for mennesker i den situasjonen jeg er i nå? Ikke hos Forsvaret. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2005 Finnes det ikke skjønn og fleksibilitet for mennesker i den situasjonen jeg er i nå? Ikke hos Forsvaret. Det der er feil. Jo det finnes fleksibilitet for folk som deg. Ta kontakt med vernepliktsverket så finner dere en løsning. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Lokaltog: Du vil forøvrig ikke miste "plassen" din, for da kan du fint lage store problemer for arbeidsgiver, da en ansatt har rett på permisjon for arbeid i kongens tjeneste. Lenke til kommentar
magicus Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Hva har dette med saken å gjøre? Det er ikke militæret som har tatt avgjørelsen om å ha veneplikt, det er det politikerene som gjør. Samtlige parti på Stortinget er for verneplikt. Man kan nå respektere forsvaret selv om det er verneplikt? Nei alle parti på stortinget er ikke imot verneplikt. De aller fleste innad i militæret er for verneplikten. Og hvis noen skulle prøve å avskaffe verneplikten kan du være sikker på at militæret og militære fagforeninger hadde vært imot. og de driver aktiv lobby virksomhet for å opprettholde ordningen. Og nei jeg kan ikke respektere en organisasjon som driver med grov utnytting av billig arbeidskraft.. masse tull og manglende respekt for Kongen] Bah. Prøv i det minste å være saklig. Jeg deler synet ditt på saken, men jeg tror det er andre måter å ytre meningene sine på enn å begynne med de utsagnene som kommer frem i innlegget ditt. Saken handler om militæret og verneplikten. Hva nøyaktig tror du jeg snakker om? Ja fins andre måter å uttrykke meningene mine, det gjør det. Hvis du er uenig i måten jeg fremstiller meningene mine på så tar jeg imot konstruktiv kritikk, men ikke at du kaller det jeg har skrevet "masse tull" Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Nei, vi trenger ikke verneplikt. Å krype i gjørme, og drive med trening som bryter ned kroppen i stedet for å bygge den opp i et helt år er meningsløst. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 10. juli 2005 Del Skrevet 10. juli 2005 Jeg er sterkt uenig i supersevens utsagn om at det er destruktiv trening, og uten mening. Jeg mener imidlertid at det er bortkastet for folk som vet hva de vil drive med det kommende året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå