Gå til innhold

Tvungen verneplikt, trenger vi det?

Anbefalte innlegg

Vel, for å gjøre problemstillingene enkle:

1) Er det behov for tvungen verneplikt i dagens Norge?

2) Bør kvinner avtjene vernplikt på lik linje som gutter når vi først har verneplikt?

Selv mener jeg på 1) at behovet er tilstede, det finnes ingen vilje til å bruke ekstra penger på å drive fullt ut profesjonelt. I tillegg gir det en større del av befolkning kunnskap om basisforsvar. Men ideelt sett bør man finne en alternativ løsning, om mulig.

TIl 2) er jeg litt delt. Egentlig bør alle kalles inn og man tar de dyktigste og mest motiverte inn. Og krav skal absolutt ikke senkes til fordel for kvinner, Kravene skal være like. Men i bakhodet har jeg det at kvinner generel sett er dårligere soldater og felles rekruttering med kvinner og menn medfører også at mennene blir dårligere. Dagens system er også fullstendig latterlig der kvinner kommer først i køen fordi de er kvinner og ikke pga dyktighet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved frivillig basis så vil kvaliteten over forsvaret øke og all unødig fyll, faenskap og farlige situasjoner da noen unnasluntrer ville _muligens_ vært unngått.

Kvinner har også sine sterke sider, men ville ikke hatt dem inn som plikt da kvinnen har allerede mange ekstraoppgaver i livet som måes prioriteres, graviditet, unger oppvekts o.l. Mannen har jo oppgaver her og, men ekstra barnevakter o.l. bare pga kvinnen skal i forsvaret er tull.

Lenke til kommentar
Ved frivillig basis så vil kvaliteten over forsvaret øke og all unødig fyll, faenskap og farlige situasjoner da noen unnasluntrer ville _muligens_ vært unngått.

Kvinner har også sine sterke sider, men ville ikke hatt dem inn som plikt da kvinnen har allerede mange ekstraoppgaver i livet som måes prioriteres, graviditet, unger oppvekts o.l. Mannen har jo oppgaver her og, men ekstra barnevakter o.l. bare pga kvinnen skal i forsvaret er tull.

Ekstra barnevakter? I min familie er det jeg som er i forsvaret, hun i det sivile. Det vile ikke blitt noen ekstra barnevakter om vi byttet roller. Og de færreste kvinner er mor som 18-19 åring. Og blir man gravid så slipper man unna. Skjønte ikke helt hva du mente.

Og unødvendig fyll tror jeg du fint kan glemme ;) Er ikke akkurat som om de som jobber i forsvaret frivillig ikke driver med slikt. :innocent:

Lenke til kommentar

Forfyllet befal er det nok av ja.

For øvrig burde verneplikten legges ned. Et profesjonelt forsvar vil ha en helt annen kompetanse enn det en klarer med 12mnds verneplikt. 12mnd er kanpt nok til å trene en god soldat, det dobbelte ville vært å foretrekke før jeg ville vært 100% trygg på kompetansen, troverdigheten og motivasjonen til de ulike soldatene. Når dagens vernepliktige er fullt utlært i forhold til jobben de skal utføre er dimmedato rett rundt hjørnet.

I tillegg kan urerttferdigheten i at under 25% av årskullene avtjener tvungen førstegangstjeneste ilegges vekt.

Lenke til kommentar
For øvrig burde verneplikten legges ned. Et profesjonelt forsvar vil ha en helt annen kompetanse enn det en klarer med 12mnds verneplikt. 12mnd er kanpt nok til å trene en god soldat, det dobbelte ville vært å foretrekke før jeg ville vært 100% trygg på kompetansen, troverdigheten og motivasjonen til de ulike soldatene.

Ikke bare det, men de aller fleste av mine venner som har vært i militæret har jo kun hatt "skikkelig" tjeneste på rekrutten, mens de har drevet papirskyving og annet slaraffenarbeid resten av tjenesten. Man blir ikke noe flinkere til å forsvare landet i en evt krig fordi man er en racer på å skrive under på papirer.

NEI til tvunget forsvar! La de som har lyst til å leke krig få gjøre det, og gi dem en anstendig lønn. Resten bør få lov til å jobbe/studere det de selv vil.

Jeg kan ærlig talt ikke forstå alle pro-militær folka, det virker som de er helt uten evne til å sette seg inn i andres situasjon og ønsker. Tenk hvis vi skulle snudd det på hodet å sagt at siden det er mangel på omsorgsarbeidere, skal alle 18-åringer tvinges til 1 år med bleieskift og rompevask av gamle mennesker. Da kan du tenke deg det hadde blitt ramaskrik. Men situasjonen er akkurat den samme idag for alle de som IKKE vil inn i militæret. Militæret er nemlig ikke for alle, pga av kulturen. En kompis av meg var nærmest støttekontakt for en han delte rom med, ellers hadde stakkaren ikke overlevd militæret.

Lenke til kommentar

har vært i forsvaret, og snakket med mange som har vært der...

min oppfatning er at alle som har vært der syntes det var bra. Eg syns selv at det var bra. Jeg ser at de som har vært der har tjent på det på mange måter

bla bla bla

Altså positivt.

De som syter og griner er de som ikke har vært i militæret... snodigt det der.

Så de som ikke har vært i militæret bør egentlig ikke uttale seg om noe de har ca ingen peiling på. Så kan vi andre som har vært der diskutere om det er bra at folk drar i forsvaret eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg ser dog at noen har svært godt av å ta seg en tur bort fra mammas kjøttkaker.

Tanta mi har argumentert hardt med det der. Men er det virkelig så stor forskjell på gutter og jenter? Trenger gutter 1 år i "voksenbarnehage" mens jenter ikke har behov for dette?

Forøvrig fins det andre utmerkede måter å bli voksen på. F.eks flytter mange hjemmefra for å begynne å studere etter de ferdig med videregående. Da blir man mer selvstendig fordi i militæret følger jo alle et A4-liv hvor de tar imot ordre dagen lang. Man blir overhodet ikke selvstendig av dette. Flytt hjemmefra isteden! :)

Lenke til kommentar

Helt enig ... jenter har minst like godt av å dra i militæret som gutter

...dette fordi militæret er veldig mye en skole i praktisk arbeid, sosiale evner, og det å lære å jobbe og omgås fremmede ... tro det eller ei, den jobben gjør mor og far skikkeligt dårligt.

...hater jenter som ikke kan vaske...

Lenke til kommentar
Kravene bør ikke være like for kvinner og menn. Menn har en helt annen fysikk enn kvinner.

Jeg ser hva du mener, men vil vi ikke ha de som er best skikket til å forsvare landet i forsvaret? Nå skal det sies at styrke ikke er alt, men om en "svak" kvinne kommer inn til fordel for en "sterk" mann, er forsvaret da styrket?

Forsvaret er tross alt ikke bare voksenbarnehage, det er også en organisasjon som skal være så godt rustet som mulig til å forsvare Norge. (og etter hvert også delte internasjonalt).

Dersom verneplikten avskaffes må det nok store tiltak til for å få nok personell inn i forsvaret. Dette betyr at hvert enkelt soldat for et mer spennende opphold i forsvaret, og også rekruttering i en eller annen form. Jeg stiller meg foreløpig åpen til hva som er best, men jeg er litt irritert for at jeg kanskje må utsette studiene i ett år for å avtjene værneplikt.

Lenke til kommentar

styrke er absolutt ikke alt ... de som argumenterer slik for at jenter ikke skal i militæret, er absolutt grønnsak i hue.

Sjefen min var kvinne, og har jobba med andre kvinner ... og de er absolutt skikket på lik linje med andre folk.

Det er de som er "skikket" på lik linje med rambo som er uønsket...

Lenke til kommentar
Jeg ser hva du mener, men vil vi ikke ha de som er best skikket til å forsvare landet i forsvaret? Nå skal det sies at styrke ikke er alt, men om en "svak" kvinne kommer inn til fordel for en "sterk" mann, er forsvaret da styrket?

Nei, det bør jo alltid finnes minstekrav.. men det er jo ikke om å være størst og sterkest alltid. Noen ganger kommer smidighet og utholdenhet godt med. Presisjon og koordinasjonsevner er også en stor fordel.

Samtidig så finnes det sikkert forskjellige oppgaver hvor det trengs forskjellige egenskaper.

Lenke til kommentar
Tanta mi har argumentert hardt med det der. Men er det virkelig så stor forskjell på gutter og jenter? Trenger gutter 1 år i "voksenbarnehage" mens jenter ikke har behov for dette?

Forøvrig fins det andre utmerkede måter å bli voksen på. F.eks flytter mange hjemmefra for å begynne å studere etter de ferdig med videregående. Da blir man mer selvstendig fordi i militæret følger jo alle et A4-liv hvor de tar imot ordre dagen lang. Man blir overhodet ikke selvstendig av dette. Flytt hjemmefra isteden! :)

Nei, men jentene som trenger å komme seg ut, ville som oftest være helt patetisk i forsvaret. "Åååh, neglen min knakk.. håret mitt ser helt forferdelig ut". Tror forsvaret er voksenbarnehage nok som det er.

Seff, jeg er helt enig med deg at det finnes andre måter. Jeg mente bare å konstatere at noen HAR hatt godt av å komme seg bort fra mamma's kjøttkaker.

Mulig jeg bæsjer meg selv på leggen når jeg sier dette, men ja, jeg tror at gutter ofte har mer godt av ha et år borte fra mamma. De lærer å vaske, de lærer å tenke på andre enn seg selv. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg tror jenter ofte har det mer i blodet å tenke mer på andre rundt seg, og å ta i et tak hjemme, enn gutter ofte gjør. Jeg skal selvfølgelig ikke skjære alle over én kam, fordi det finnes unntak fra dette fra begge sider.

Som sagt så har jeg ikke noe til overs for verneplikten slik den er i dag.

Men nok off topic.

EOD fra min side.

Lenke til kommentar

evne til å jobbe i team, evne til å være idividualist, evne til å ta avgjørelser, ha fornuft i skallen .... utroligt hvor langt du faktisk kommermed fornuft...

fysikk kommer ganske langt ned på lista, for det kan trenes i ganske stor grad.

Sykdommer er heller ikke så problematisk som mange skal ha det til ... skavanker her og der ....

jaja, kan du ikke bære en sekk på ryggen og gæveret ... så seff ... men det finnes andre "stillinger" også enn fallskjermjeger .... og det som er litt snodigt her er jo at til og med de som sitter langt inni fjell og ser på skjermer dagen lang har det gøy ... av en bissar årsak

Men det er faktisk opp til deg selv om du vil ha det kult. Du får en kjip tjeneste, hvis du ikke vil gjøre en dritt i militæret.... for da blir du satt på drittjobber.

Ergo ... så godt som alle som får kjip tjeneste fortjener det ... men flesteparten av dem er av en bissar årsak veldig fornøyd med tjenesten.....

Antageligt så tror jeg at grunnen til at folk liker militæret er fordi den er kun for en liten periode, man gjør helt nye ting på helt nye plasser med helt nye folk som i seg selv kan være kult .... og det siste er jo at militæret er på en måte en slags klubb. For oss som har vært der, vender vi jo ofte tilbake til temaet "jeg husker da jeg var i militæret" ... åsså forteller vi skrøner osv .... altså, vi har historier vi kan dele, og som på en måte skaper en klubb og sammhold oss imellom .... de som ikke har vært i militæret sitter alltid på sidelinjen og syter når vi forteller våre "kule" historier....

Nytteverdien av militære er mange, men kommer ikke i papirform eller direkte i pengebeløp enten for staten eller personer. Det vi tjener på er at vi til enhver tid har store mengder folk som fort kan mobiliseres og som kjenner militæret og dens vesen. Selv om vi ikke trenger det i dag, så vil det være viktig den dagen vi trenger det, fordi det å lære opp folk til strid tar sinnsykt lang tid, og de erfaringer som militæret sitter på er ikke lett å skaffe. Og vi vil miste allierte om vi la ned forsvaret ... for hvorfor skulle usa bruke tonnevis av penger på sitt eget forsvar, og forsvare oss, når vi ikke vil bidra på samme måte?

Derfor trenger vi et forsvar med en stor bredde, og mange typer avdelinger, og ikke en liten elite infanteribrigade som er proffe. Norge og WW2 er jo et knakende godt eksempel på hva som skjer når vi ikke har et forsvar. De eneste som ga god motstand i norge under krigen var de som hadde vært i finnland året før... men de var det ikke mange av.

Lenke til kommentar

vi er ikke alene, men vi blir det om vi legger ned forsvaret ...

Slik foregår det:

Enten så deltar vi og får beskyttelse, ellers så deltar vi ikke og er fritt vilt.

...og jo norge kan lett forsvares. Hadde norge vært like godt rustet i 1940 som idag, så hadde tyskerene slitt godt. Selv om det forelå statistikk fra den kalde krigen at russland kunne ta norge på 7min eller no,og storme oss, så er realiteten den at de ville fått sinnsyke problemer, nettopp på grunn av hjemmevernet, den store våpentettheten (vi hadde en av verdens største). Eller som en russisk general sa det ... "Det ville ikke vært no problem med å invadere landet, men det er skikkeligt kjipt når bestemor står på trappa med hagle og blåser hue av soldater når de kommer".

Jamfør krigen mellom sovjet og afganistan ... gerilja er sterke saker. Og er geriljaen trente soldater (som hv er) så blir det enda værre.

Vi tenger ikke forsvar idag... men legger vi det ned, så har vi ingen forsvar den dagen vi trenger det. Så forsvaret og verneplikten er på en måte en investering til den dagen ting går til h.... Det kan gjerne være når vi har gått i graven for lengst, men nevertheless

Lenke til kommentar

Puh, her var det en god del ting å oppklare.

Først og fremst, Cybbe: Jeg er stort sett enig med deg. Utfordringen er at det ikke finnes midler til å fjerne verneplikten. Eller, midlene finnes, men det er intet ønske om å øke forsvarsbudsjettet.

Man blir ikke noe flinkere til å forsvare landet i en evt krig fordi man er en racer på å skrive under på papirer.

Og så:

Det er høyst individuelt hva man blir satt til i førstegangstjenesten. Men papirflyttere trenger vi i en krig også ;)

NEI til tvunget forsvar! La de som har lyst til å leke krig få gjøre det, og gi dem en anstendig lønn.

Og hvor skal vi finne pengene til dette? Og nok mennesker? Det er da snakk om kompetente mennesker, ikke ta til takke med det man får.

Jeg kan ærlig talt ikke forstå alle pro-militær folka, det virker som de er helt uten evne til å sette seg inn i andres situasjon og ønsker.

De har i aller høyeste grad denne evnen, de fleste i militæret. Det er derfor man streber etter å gi en meningsfylt tjeneste og viser vernepliktige den respekten de i alle høyeste grad fortjener. Men det er en utfordring.

Jeg ser dog at noen har svært godt av å ta seg en tur bort fra mammas kjøttkaker.

Det brukes ofte som et argument, men man skal ikke ha førstegangstjeneste for å drive oppdragelse. Selv om det ofte er en del av jobben. Det finnes en god del drittunger blandt 18 åringer ;)

Kravene bør ikke være like for kvinner og menn. Menn har en helt annen fysikk enn kvinner.

Det er ikke snakk om en barnehage. Med de fysiske kravene til kvinner idag vil ikke alle engang klare å komme seg ombord i en redningsflåte hvis uhellet er ute. Det er en grunn til at man har kravene. Å senke de er latterlig og farlig.

Nei, men jentene som trenger å komme seg ut, ville som oftest være helt patetisk i forsvaret. "Åååh, neglen min knakk.. håret mitt ser helt forferdelig ut". Tror forsvaret er voksenbarnehage nok som det er.

Du aner ikke hvor feil du tar. Jenter er faktisk flink, selv om det helt klart finnes unntak. Men jenter tar seg friheter som gutter ikke kan og de reduserer dyktigheten til soldatene. Det er et trist faktum.

Hadde noen prøvd å okkupere Norge hadde vi ikke holdt lenge uansett dersom vi var alene.

Uvesentlig, ettersom vi ikke er alene og forsvaret vårt er ikke bygget på at vi er alene ;)

Vi tenger ikke forsvar idag...

Jo det gjør vi. Både av prevantive årsaker, til trening og for å opprettholde våre forpliktelser overfor NATO

Lenke til kommentar
NEI til tvunget forsvar! La de som har lyst til å leke krig få gjøre det, og gi dem en anstendig lønn.

Og hvor skal vi finne pengene til dette? Og nok mennesker? Det er da snakk om kompetente mennesker, ikke ta til takke med det man får.

Det er jo åpenbart at vi ikke kan ha like mange inne som idag. Men de klarer det jo i mange andre vestlige land. USA har nok litt problemer med rekrutteringen, men det skyldes jo at de er såpass offensive i Irak og andre steder.

Ved å kutte ut mye daukjøtt, vil man spare inn penger slik at de som faktisk vil i militæret får bedre lønn. Ved å ha færre inn kan det sikkert også bli mer attraktivt siden det blir lettere å få kontrakt videre.

Forsvaret har også andre goder å skilte med, som tilleggspoeng og gratis utdanning. Dette må isåfall markedsføres bedre.

Lenke til kommentar

Dotten. De quotingene du hadde av meg var litt tatt ut av perspektiv. Jeg mente aldri at "noen har godt av å komme seg bort fra mors kjøttkaker" var et argument. Det var som sagt bare en konstatering av noe jeg har sett.

Jeg mente heller ikke at alle kvinner ikke passet inn. Jeg trakk frem en gruppe jenter som "hadde hatt godt av å komme seg bort fra mors kjøttkaker". Jeg er ikke i det minste tvil om at det finnes svært dyktige kvinner i forsvaret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...