Gå til innhold

American History X

Zeph

Anbefalte innlegg

• 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Er det bare jeg som er så dum at jeg ikke forsto det før en liten stund siden, da broren min fortalte det til meg, at...

Derek definitivt går tilbake til å være nazist igjen etter at broren hans ble drept?

:blush:

EDIT: La til spoiler-tag. Om man ikke har sett filmen bør man ikke sjekke ut hva som står i taggen.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Er det bare jeg som er så dum at jeg ikke forsto det før en liten stund siden, da broren min fortalte det til meg, at...

Derek definitivt går tilbake til å være nazist igjen etter at broren hans ble drept?

:blush:

EDIT: La til spoiler-tag. Om man ikke har sett filmen bør man ikke sjekke ut hva som står i taggen.

6056191[/snapback]

Gi broren din en dusteklapp fra meg.

Lenke til kommentar

Nei, men det er vel ganske så åpenbart? En fyr, som hater mennesker som har mørk hud (kunne sagt "neger", men da vil jeg jo bli satt i fengsel i 40 år for rasisme) blir satt i fengsel for å ha drept to mennesker som har mørk hud. I fengsel lærer han at mennesker som har mørk hud kanskje ikke er så forferdelige likevel. Når han kommer ut er han mye mer usikker på om det nazismen står for er korrekt (Merk: han er da ikke totalt antinazistisk enda). Når hans bror likevel blir myrdet av et menneske som har mørk hud, er det vel temmelig sikkert at alt det hatet fra tidligere vil florere i hjernen hans? Jeg synes nå det høres temmelig logisk ut. :hmm:

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Det kalles åpen slutt! :!:

Men over til tilfeldighetene - Jeg så faktisk denne filmen på tv i går! Gikk på svensk tv2 ellerno. Festelig film, og korrekt opptreden i fengsel. En film der noen er i fengsel _må_ inneholde minst en dusjscene :D

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det jo en åpen slutt. Poenget mitt er at jeg ikke tenkte på det i det hele tatt. Da jeg var ferdig med å se filmen tenkte jeg kun på hvor bra portrettet av en nazist var i løpet av filmen. Jeg tenkte ikke på i det hele tatt at det kanskje kom noe etterpå (var vel ikke forberedt på at det skulle være en slik film). Likevel, det er da vel egentlig mer sikkert at han vil gå tilbake til det han var før enn å bli enda mer surferosa, eh?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Er litt usikker:

Jeg har forestilt meg at Derek er såpass oppegående at han forstår at det er naziopplegget som var grunnen til at broren hans kom i trøbbel fra starten av. Og at han derfor bare trekker seg enda mer vekk fra det ettersom det var han som påvirket broren til å starte med

Lenke til kommentar

Jo, det er jo alltids en god teori. Nå synes nå ingen av disse mer sannsynelig enn den andre lenger. :p

Svaret ligger vel i hodet hos hvert enkelt menneske. Er jo selvfølgelig forskjellig hvordan man ville ha reagert på noe slikt, og kanskje man finner svaret om man studerer filmen litt mer. Se litt på hvor overbevist han var før, og hvor "om-overbevist" han ble mens han var i fengsel.

Tror sannelig jeg skal se den igjen, jeg. Er vel noen måneder siden sist nå. :)

Lenke til kommentar

Omvendingen fra nazist til tolerant menneske kan bare skje én vei. Fordommer er kjennetegnene til ignorante mennesker, og jeg kan aldri tenke meg at et menneske som oppdager feilene i fordommene sine vil gå tilbake til dem så snart noe dumt skjer.

Å gå fra rasistisk til tolerant er ikke bare en forandring, det er en åpenbaring, og en endelig omvendelse.

Lenke til kommentar

Derek var jo alltid veldig oppegående person (det sa rektoren til broren hans), og han vendte seg til hatet da det antakelig var noen mørkhudede personer som skjøt den rasistiske faren hans. Om han ville gjort det enda en gang pga broren er åpent.

Får sette det i spoilertags...

Endret av cun
Lenke til kommentar

Derek var jo alltid veldig oppegående person (det sa rektoren til broren hans), og han vendte seg til hatet da det antakelig var noen mørkhudede personer som skjøt den rasistiske faren hans. Om han ville gjort det enda en gang pga broren er åpent.

Får sette det i spoilertags...

6057433[/snapback]

Jeg er uenig. Hvis han klarte å komme over hatet for mørkhudede som kom fra at de drepte faren, ser jeg ingen grunn til at det skulle komme tilbake når broren ble drept. Han forstod at man ikke kunne hate alle svarte fordi de drepte faren, da kan han umulig tenke at man KAN hate alle svarte fordi de drepte broren.

Lenke til kommentar

Dessuten syntes jeg nå ikke han var bomsikker på at nazismen var helt gal etter han kom ut fra fengsel. Det føltes mer ut som at han var veldig i tvil, og jeg synes ikke han var helt sikker selv mot slutten (selv om at han rev ned flagget og alt det der). Med mindre han ikke var helt snudd, er det lett å tro at han like så godt kan ha blitt en nazist igjen.

Lenke til kommentar

Vel, jeg klarer egentlig ikke å forklare det, men på grunn av Norton's gode kroppspråk og måte å spille på, ga det meg nå en ganske god "hunch" om at han var usikker på både det å være antinazistisk og det å være nazistisk. Han føltes rett og slett litt... nøytral ut.

EDIT: Men så klart, han ble jo enda mer overbevist om at nazismen var fy-fy etter at han hadde sluppet ut også.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...