Ni kon Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Hvordan ville du forklart hva en datamaskin er til noen som ikke kan noe om emnet? Jeg kommer til å bruke dette i en artikkel jeg kommer med så den heldige vil bli nevnt i denne. Jeg ser meg for noe slikt som dette: Hva er en datamaskin? Jeg skal forklare dette billedlig slik at alle som aldri har sett eller tatt i en slik har en ide om hva det er. Ta for deg en stor skole. Selv bygget er det vi kaller kabinett i dataverden. Det skal beskytte det som er inni mot vær og vind, samtidig som det kan isolere støy og annet. Men primærmålet er å holde støv og smuss borte, samt at det er lett å flytte på datamaskinen når alt ligger i en boks som dette. I enhver skole er det ventilasjon, det er det også i kabinettet. Her finner man ofte vifter av ulike typer som sørger for at delene inni kabinettet får kjøling luft inn. Inni skolen er det ofte ulike avdelinger, men alt er bundet sammen med ganger/trapper. Dette kaller vi hovedkortet i en datamaskin. Det er nødvendig for at alle delene kommuniserer med hverandre. Vi som elever trenger opplæring visuelt, her kommer skjermkortet inn. Så alt som har med det visuelle å gjøre står denne for. Vi har også en rektor/lærer som vi kaller CPU eller prosessor (ikke professor), denne står får alle utregninger og er selve hjernen i skolebygget. All data er tall og derfor trengs en prosessor som kan takle millioner av utregninger i sekundet. Professoren har også noen løpegutter som han gir små ordre. Dette kalles ram, som bistår CPU med å huske beskjeder som sendes rundt i skolebygget. Vi trenger også lærdom fra bøker. Og som alle vet er bøker tungvindt å lese og det tar tid å smale informasjon fra de. Dette er harddiskene i dette skolebygget. Og for å få strøm til hele greia står det en transformator utenfor, dette er PSU/strømforsyningen i en datamaskin. Dette er selvfølgelig helt enkelt forklart, men dette er sånn ca hvordan ting fungerer. Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg syns det var veldig bra forklart Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Så hvis datamaskinen er "skolen" der grafikkortet er "læreren", betyr det at det å spille World of Warcraft er det samme som "lekser/undervisning" ? Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) hæ.hva har du røykt :!: Jeg er i bygget 24-7 Endret 30. juni 2005 av Scortech Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Jeg ville også, når du har forklart selve datamaskinen, forsøkt å forklare hvordan operativsystemet er bygd opp. Feks at en kan tenke på det som et stort arkivskap hvor innholdet er sortert i mapper. Noen kan åpnes og endres, noen er skjult og hemmelige osv. Ellers en veldig god ide. Av kurs og slikt som jeg har sett, går det alt for mye på "finne rette knappen" og huske 40 klikk i serie. Helt håpløst. Opplæringen bør være av en slik art at den som er i opplæring kan bruke kunnskapen i neste oppgradering. Så i stedet for å forklare at den og den knappen gjør slik og sånn, fokusere på hvordan og hvorfor programmet er lagd som det er. Når den nye brukeren har fått en forståelse for hvilke tanker og ideogrammer (korrekt ord?) utviklerne har hatt i tankene når programmet ble lagd, tror jeg brukeren står bedre rustet om "skrekk og gru" strt-knappen flytter litt på seg. *følge med på denne* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå