skeletor_ Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Hei Har bestilt en 40gb spinpoint harddisk fra samsung som kun har 2mb cache, men som har 7200 rpm. Har tenkt til å kjøre OS, programmer og spill fra denne. Hva har det å si at harddisken ikke har større cacheminne enn 2mb? Vil det lagge, treg avlesing osv når jeg spiller krevende spill, jobber med tunge programmer osv? Endret 30. juni 2005 av skeletor_ Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Dette er et spørsmål om hardisker. Det har vi egen kategori for ##Flyttes## Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Tipper du ikke merker forskjell :-) Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Du kan søke på Google. Skriv f.eks. 2 mb cache vs 8 mb. Lenke til kommentar
skeletor_ Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Er det sånn at harddisken trenger større cacheminne jo større harddiskplassen er? Sånn at 40gigen jeg har bestilt rett og slett ikke trenger mere enn 2mb cacheminne siden harddisken ikke er større enn 40gb? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 (endret) Er det sånn at harddisken trenger større cacheminne jo større harddiskplassen er? Nei, det er ingen sammenheng der. Edit: Poenget med cache er å "skjule" eller motvirke den lange ventetida som aksesstiden på harddisken er. Dvs. jo raskere disken spinner og jo raskere firmware den har jo kortere er aksesstida og jo mindre behov er det for cache. Det er bare et par-tre år siden harddsiker med 8MiB cache begynnte å bli populært. OS, spill, programmer osv øt (? fortidsbøyningen av "yter") bra den gangen også. Disker med 8MiB yter riktignok bedre, men forskjellen er ikke større enn at det er fullt mulig å kjøre et moderne OS på en disk med 2MiB cache. Bare for å illustrere poenget ennå bedre: En av PCene mine (AthlonXP M-2400+, 512MiB ram, osv) har i mangel av andre harddisker en gammel 10GB 5400rpm-disk med 256kiB cache. Den kjører Windows XP helt fint selv om den er litt treg til å starte windows og litt treg til å starte programmer. Når ting har startet så går de like rakst som med en hvilken som helst harddisk. Endret 30. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
skeletor_ Skrevet 30. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2005 Oki Da regner jeg med at det vil fungere bra.. Hva med varme og sånn? Lenke til kommentar
enden Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Varmeutvikling har ingenting med cache å gjøre, men mest rotasjonshastighet. Spinpointdiskene er kjent for å være relativt varme, men stille, hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
larsli Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 øt (? fortidsbøyningen av "yter") Det heter "ytte" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå