Gå til innhold

Hjelp! trenger Analysemaskin!

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en windows datamaskin til bruk på større mattematiskeanalyser og jeg er usikker på hvilket oppsett som vil gi de rasketste resultene i analysene; Athlon 64, Opteron, Pentium M, Pentium 4...? Budskettet ligger på en 5-15.000 Kr og gjelder bare maskin.

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette omtalt i en artikkel nå nylig? Opteron vs Xeon vs mac elns. Selv sitter jeg med dual xenon 3.2 til simuleringer i matlab og i linux, den drar greit. (det tar bare 1 1/2 dag istedenfor en uke å kjøre en simulering, har mao litt tid å slå ihjel nå :!: ) Sånne oppsett ligger vel litt utenfor din prisrekkevidde, men tror du burde satse på opteron eller xeon. Kommer nok litt an på hva slags programmer du skal kjøre og hvor store krav du har til samtidighet.

Edit: Linky-dinky

Endret av Olaaaaa
Lenke til kommentar
Støtter programmet ditt flere cpu'er? Kunne jo vært greit og ha litt mere å gå ut ifra, slik at du ikke gjør ett bomkjøp til 15000,-

Tror ikke det støtter dual/quad cpu pdd, men skal sende en post til produsentene av aplikasjonen forsikret skyld og nå jeg får svar poster jeg dette.

Takk.

Lenke til kommentar
Er ikke dette omtalt i en artikkel nå nylig? Opteron vs Xeon vs mac elns. Selv sitter jeg med dual xenon 3.2 til simuleringer i matlab og i linux, den drar greit. (det tar bare 1 1/2 dag istedenfor en uke å kjøre en simulering, har mao litt tid å slå ihjel nå :!: ) Sånne oppsett ligger vel litt utenfor din prisrekkevidde, men tror du burde satse på opteron eller xeon. Kommer nok litt an på hva slags programmer du skal kjøre og hvor store krav du har til samtidighet.

Edit: Linky-dinky

Takk.

Er det foskjell på windowns plattform vs. linux når det kommer til mattematiskeanalyser når en kjøre samme maskinoppsett?

Lenke til kommentar

Hvis linux har det som skal til av program så er det et like greit valg kanskje? Kan sikkert fort bli behov for litt C/C++ hvis man driver med slikt, sgs gratis på Linux, men hvor bra er compilerne? Er mer enn litt usikker der... Generelt yter linux like bra eller bedre.

Slikt burde kunne gjøres best på Xeon med stooor cache :) (men igjen må compilern gjøre jobben sin for å utnytte cachen)

Lenke til kommentar
det kan være det, snakk med de som har laget det om det er optimalisert for intel eller amd, om det er best i linux eller windows.

Det er av og til forskjeller der.

Skal sjekk opp i dette.

Takk.

Lenke til kommentar
Hvis linux har det som skal til av program så er det et like greit valg kanskje? Kan sikkert fort bli behov for litt C/C++ hvis man driver med slikt, sgs gratis på Linux, men hvor bra er compilerne? Er mer enn litt usikker der... Generelt yter linux like bra eller bedre.

Slikt burde kunne gjøres best på Xeon med stooor cache :) (men igjen må compilern gjøre jobben sin for å utnytte cachen)

Ble litt teknisk for meg dette... :blush:

Igjen er jeg ganske sikker, men tror at aplikasjoen kjører på windows plattform og bare det.

"Stooor cache", vil si?

"...må compilern gjøre jobben...", vil si?

Takk

Lenke til kommentar

Ok, kun windows, men det finnes sikkert lignende til Linux. Hvordan ytelse gir det programmet på din nåværende PC og hva for CPU har du der? Og trenger du MYE mer ytelse?

"Stooor cache", vil jeg si er 4 til 8MB idag, det blir DYRT. 2MB cache som i vanlige desktop CPU'er og mer vanlige Xeon er langt billigere, så ytelse pr krone blir høyere lell da...

En compiler lager kjørbare program av programmeringskode skrevet i C/C++. Må legge til at jeg ikke har drevet med vitenskapelig programmering selv, men har vært litt borti det, kjøpte ei feit bok om C++ for vitenskapsfolk og ingeniører, meget interessant selv for meg som vet lite om vitenskap og matematikk :) Men iallfall, alle compilere gir det samme resultatet, men metoden de bruker for å komme til samme resultat varierer, noen er bedre enn andre.

Beklager at dette ble avsporing, det er kanskje lite aktuelt for deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det kan være det, snakk med de som har laget det om det er optimalisert for intel eller amd, om det er best i linux eller windows.

Det er av og til forskjeller der.

Litt trg her, men kan nå bare føye til.

Ikke optimalisert for en spesefikk og kjører windows.

Valget av analyse server ble tatt for en liten tid tilbake og jeg ente opp på en dual operton 246 server rack med 4 gb ram. Ble litt over budskjettet, men det er jo lov... :)

Analysene går ganske bra unna og er glad for at jeg valgte som jeg gjorde :thumbup:

Takk for hjelpen alle sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...