Gå til innhold

Ogg Vorbis, er den best?


Anbefalte innlegg

Leste en interessant artikkel på Dinside.no:

http://www.dinside.no/page/artf/31612.shtml?

 

Det omhandlet formatet Ogg Vorbis. Hvis man ser litt lenger ned på siden så fins det link til en site hvor man kan sammenligne lydkvaliteten på de forskjellige formatene for noen musikkspor:

http://www.xiph.org/ogg/vorbis/listen.html

 

Undertegnede har hørt på de forskjellige formatene og har gjort seg opp en mening om dette.

 

Men hva mener dere, er Ogg Vorbis best?

 

tommelomsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, testa Ogg 1.0 selv en dag, må si jeg ikke helt klarte å skille Ogg fra Mp3. Jeg testa Ogg på 160 k/bits VBR mot mp3 encode via Lame med --r3mix optionen (vbr og hele hopprennet)

Den eneste forskjellen var at Ogg muligens var litt raskere til å encode, men sånn lydmessige ikke helt den store forskjellen.

 

Nå har jeg et TerraTec DMX6 fire LT lydkort med optisk kobling mot en brukbart ny H/K forsterker og noen gode høytalere, men de som sier at Ogg "er SÅÅÅÅÅ mye bedre", har ikke overbevist meg.

Holder meg til mp3 en stund til jeg.

Nå har jeg ikke sjekka mp3 pro ennå, får vel ta det en dag oxo.

 

Mosher'n

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-26 10:32, mosher skrev:

Hmm, testa Ogg 1.0 selv en dag, må si jeg ikke helt klarte å skille Ogg fra Mp3. Jeg testa Ogg på 160 k/bits VBR mot mp3 encode via Lame med --r3mix optionen (vbr og hele hopprennet)


 

 

et tips, --r3mix optionen er gammel og pr.dags dato så anbefaler r3mix.net selv og ikke bruke denne algoritmen. anbefaler deg og bruke --alt-preset standard optionen heller.. mye bedre (lame.exe --alt-preset standard) - også selvsagt med nyeste lame (3.92)

Lenke til kommentar

Jeg synes ogg er bedre.Vil heller ha ogg, enn mp3.

Låter en del bedre i de høyere frekvensområdene, der mye av "romfølelsen" og evnen til å gjengi *S* lyder, ligger.

Mp3 er egentlig ikke beregnet for VBR.

Dessuten så er det jo et fritt format, bare DET gjør det jo "bedre" enn mp3

Lenke til kommentar

sant det.. problemet er bare at: den bærbare mp3 spillern min støtter ikke ogg, dvd/cd spillern min støtter ikke ogg og spillern i bilen min støtter ikke ogg - dermed er jeg rimelig "låst" til mp3 foreløpig. Dessuten så er lame 3.92 med --alt-preset standard (kan også selvsagt bruke høyere kvalitet, f.eks. extreme, osv) _utrolig_ bra, og resulterer i 180-220kbps vbr filer (ca, noen ganger lavere, noen ganger høyere).

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at Media Jukebox er mycket bra for ripping til både ogg og mp3. Den er meget enkel i bruk. (Husk å sette opp Digital Secure CD-rippe-modus, da er du nesten sikker på at du får rippet perfekt)

 

http://www.musicex.com/mediajukebox/

 

Quote:


Den 2002-07-26 15:30, Kjetil Lura skrev:


spoonhau skrev (2002-07-26 14:47):


Da kan du sikkert anbefale meg ett godt rippe prog da? Gratis eller med lang trial:D


Media jukebox 8 er bra og den støtter de fleste formatene.


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...