porcelaiN Skrevet 1. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2005 Takk for all hjelp @escariot: Må jeg mounte slave disken om den bare skal brukes i Linux og ikke i Win? Ubuntuguide fungerer heller ikke helt for meg :\ Men jeg regner med at det bare er en midlertidlig nedetid. Lenke til kommentar
escariot Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Med fare for å ta feil (dvs. jeg regner meg fremdeles som linux-noob).. Mounting av en disk er noe du kun gjør i linux. Dersom du bruker FAT32 eller NTFS på en disk så skal vel disse legges som d:, e:, f: osv automatisk i windows. Hvorvidt en disk er slave eller ikke i Linux tror jeg ikke har mer å si enn at den da er: /dev/hda1 (da master på IDE-1, partisjon 1) /dev/hda2 (master IDE-1, partisjon 2) osv /dev/hdbX vil da være slave IDE-1, partisjon x /dev/hdcX vil da være master IDE-2, partisjon x (men som oftest kun CDrom/DVD) /dev/sdaX er S-ATA1, osv /dev/sdbX er S-ATA2, osv Dette er min forståelse av oppsetning av diskene, men jeg håper andre irettesetter meg hvis jeg tar fullstendig feil.. Iallefall, sånn ser min maskin ut.. Min S-ATA på kanal 1 er hele / (root), dette er en WD Raptor disk på 34,7GB (eller no sånt - SWAP). Denne er da /dev/sda1 SWAP-partisjonen min ligger på /dev/sda2 og tar 1GB. Min Home partisjon er /dev/hda2 (første IDE, master, partisjon 2). /dev/hda1 er min C:\ (første IDE, partisjon 1) /dev/sdb5-9 er mine Windows D: -> H: /dev/hdc er /media/cdrom0 /dev/hda1 og /dev/sdb5-9 er alle NTFS. Dette i en overgangsfase. Jeg må også si at før februar i år så var jeg 100% Windows bruker. Nå er jeg ca. 97% linuxbruker, og da Ubuntu. Jeg har store planer om å sette meg inn i slackware-verdenen, men jeg tar tiden jeg trenger. Foreløpig er jeg særdeles fornøyd med Ubuntu. Avvenningstiden er grunnen til den store forskjellen mellom mine partisjoner, hvor jeg nå har ca. 190GB EXT3 formatert, og 200GB NTFS formatert, men dette er under utbedring. Håper ikke dette ble for forfyllet... -Escariot edit: Kom på dette.. NTFS og FAT32 er i vel i hovedsak MicroSoft sine "formateringsvalg". GNU/Linux, eller linux om jeg vil, bruker vel hovedsakelig EXT2, EXT3 eller ReiserFS formatering. Hva som er fordel å bruke av disse har jeg null begrep om, men mine "linux-disker" er alle ext3. Endret 2. juli 2005 av escariot Lenke til kommentar
porcelaiN Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Tusen takk escariot Det hjalp virkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå