Gå til innhold

Hva skjer i en kredittvurdering?

sluffy

Anbefalte innlegg

Jeg var i banken (DnB Nor) i dag, og tenkte jeg skulle få fatt i et Visa-kort, slik at jeg kan bli kvitt leke-Visaet jeg har nå. Da anbefalte damen bak skranken meg å oppgradere til Total Student, noe som innebar at jeg også fikk Mastercard. For at jeg skulle få dette mesterkortet måtte de gjennomføre en kredittvurdering på meg. Så jeg ble litt nysgjerrig på hva det egentlig innebærer. Og har jeg noen som helst sjangs på å bli vurdert kredittverdig? Inntekten min er ikke akkurat noe å skryte av (under 20 000,- i året).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor foretok visst en kredittvurdering av meg når jeg fikk ny mobil (:dontgetit:),

og tror ikke de gjør annet enn å sjekke om du har vært slem :p

(lånt penger og ikke betalt dem tilbake, har stor gjeld, slurvet med frister, fått inkasso osv)

Lenke til kommentar

@sluffy: Pft, dropp hanskene sier nå jeg.. Må ha litt friksjon.. :p

Da vi bestilte ADSL i leiligheten der jeg studerer, ble det foretatt en kredittvurdering av den som står som eier av ADSLen. Det samma gjaldt hos Thorn når vi skulle leie oppvaskmaskin.. Man skal vel få beskjed via Posten at man har blitt foretatt vurdering av, samt hvem som har foretatt den..

Lenke til kommentar

En vanlig kredittsjekk går ikke på annet enn å sjekke om man har betalingsanmerkninger, og om man har hatt positiv inntekt siste år. Skal man ha kreditt av en viss størrelse kan en kredittsjekk også innebære prøving av inntekt mot kredittbeløpet.

For Student Total mener jeg å huske at maksgrensen er 15.000. Du starter med 5.000, men blir tilbudt høyere grense dersom du bruker kortet uten å pådra deg betalingsanmerkninger.

Svamp: Tenåringer trenger faktisk ikke bo hjemme hos mamma og pappa, og når man studerer er det greit å ha litt reservepenger på lager dersom man havner i en knipe. Dessuten er mastercard en genial oppfinnelse så lenge man bare har økonomik vett nok til å bruke det riktig :)

Lenke til kommentar

Maksgrensen er 25 000,-. Men så lang opp vet jeg ikke om jeg vil engang, hvertfall ikke nå. Jeg trenger egentlig ikke dette kortet, med får det fordi det er med i pakken. Kommer sikkert ikke til å bruke det, med mindre det er krise heller. Liker egentlig ikke tanken på å bruke penger jeg ikke har, men siden man får en regning en gang i måneden, pålydende det man har brukt, er det ganske greit, spesielt siden det ikke kommer renter på det hvis jeg betaler med en gang.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ingenting om, jeg vet bare at jeg får noe greier med nødkontanter, og nødbillett. Hvis noe skjer, ett eller annet sted jeg er. Men om dette er VISA eller banken som lokker med, vet jeg ikke.

svamp, nå har jeg lurt en stund på hva avataren din skal forestille, har du lyst å fortelle det?

Endret av sluffy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...