Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med Registeret?

Anbefalte innlegg

For ca en uke siden så hadde jeg sånn ”oppryddingstid” på PCen hvor jeg blant annet kjørte virsus-sjekk, spy/adware-sjekk, diskopporydding og disk-defragmentering.

I tillegg har jeg et program, System Mechanics 5, som gjør diverse ting. Blant annet ”rengjør” det registeret mitt... høres lovende ut, ikkesant? :whistle:

Vel. Så jeg lot det ”clean” up registery, som det har gjort før, men denne gangen tror jeg den gjorde noe den ikke skulle gjort. (Jeg tok ikke backup av registriet. Dumt men sant. :blush: )

En stund senere, oppdaget jeg først at LimeWire, et java-program, ikke fungerer. Følgende feilmelding kom opp på skjermen da jeg prøvde å kjøre det:

”Limewire was unable to load the Java Runtime Environment. Please download and install a newer version from http://www.java.com”

Så jeg avinnstallerer det, og prøver på nytt. Samma ting skjedde. Så jeg gjorde som den sa, og lastet ned java runtime environment (nyeste versjon) og prøvde igjen. Men samma ting skjedde.

Senere, når jeg prøvde å avinnstallere netbeans, for så å innstallere en eldre versjon kom følgende feilmelding opp (i forsøk på å avinnstallere netbeans):

”Det ble ikke funnet noen egnet JVM. Kjør programmet på nytt med parametern –is:javahome <JAVA HOME DIR>” :no:

Så jeg skjønner at det er noe galt med et eller annet vedrørende java.

NB: Netbeans fungerer fortsatt. Det er bare avinnstalleringen som ikke fungerer.

Jeg gjør et søk på google med ”-is:javahome” og finner masse mer eller mindre relaterte, vanskelige, instruksjoner. Blant annet noen som har formatert disken. Etter å ha fulgt instruksjonene til en eller annen løsning, uten helt å vite hva det var, kom jeg til punktet hvor jeg måtte vite hvor i maskinen og hva javahome er. :(

Jeg gjør et google desktop search og får resultater fra filen ”Manual_Registry_Log.” Det viser seg at filen inneholder loggen over alle registry entries som er fjernet av System Mechanics. Siden problemet startet rett etter registry clean, så antar jeg at dette er problemet. :hmm:

Jeg går og ser i filen og finner alle referanser til javahome. Deretter klipper jeg de ut og limer de inn i en annen fil, slik at de skal bli mer oversiktlige (filen er vedlagt). Datoen de er blitt fjernet på er også der. Men det er egentlig bare den siste datoen som er relevant, ettersom det var da ting begynte å malfunction. :thumbdown:

Siden jeg har lært min lekse (forhåpentligvis, selv om jeg ikke vet hva den er), så tenker jeg å konsultere noen bedre vitende før jeg begynner å kødde med registeret igjen. Jeg lurte på om jeg kanskje kunne prøve å manuelt skrive inn de entries-ene som ble slettet fra registeret? Tror du det kan fungerer? Kan noen si meg hvordan? ;)

På forhånd, takk.

Patrick

JavaReg.txt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...