Gå til innhold

Hovedkort med mange USB2.0 og firewire porter

Anbefalte innlegg

DFI kortet jeg har linket til, har flere USB porter. Men hvis du og flere mener at ABit kortet er bedre, så vil jeg jo vurdere dette.

Hva er fordeler/ulemper med disse to kortene satt opp mot hverandre, bortsett fra at DFI kortet har to flere USB2.0 porter? Evt. fordeler/ulemper Abit vs. DFI?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke særlig peil på fordeler/ulemper mellom disse kortene, så for den del er det jo helt opp til deg. Begge kortene dekker IMO dine primære behov, DFI kortet har jo den fordelen du nevner med at du har 4 usb-kontakter på backpanelet. Men såvidt jeg kan se har ingen av disse FW kontakter på I/O backpanelet (?). DVS at du må uansett til med enten pci eller braketter for dette. Må du ha ekstra braketter til begge så blir det vel bare prisen totalt som avgjør?

Jeg har personlig på mitt HK ingen FW kontakter, men bruker en på lydkort, i tillegg til et PCI kort som fulgte med i en Pinnacle-pakke. Funker greit for meg det. Har i tillegg mulighet for 2 usb på fronten av pc, og 2 usb 2.0 i foten på skjermen, dvs totalt 7 porter på mitt ABIT kort. Dekker det meste av mine behov.

For luftgjennomstrømmingen sin del anbefaler jeg som en før meg å gå over til runde IDE kabler.

Her er det vel du selv som bestemmer, du har fått flere gode forslag og har selv funnet et. Jeg regner med at du som alle oss andre sikler etter nyere utstyr, så jeg tror du vil ha stor nytte av HK'et, uansett hvilket kort du velger, fram til du oppgraderer totalt.

Lenke til kommentar
Men såvidt jeg kan se har ingen av disse FW kontakter på I/O backpanelet (?). DVS at du må uansett til med enten pci eller braketter for dette. Må du ha ekstra braketter til begge så blir det vel bare prisen totalt som avgjør?

Venter fortsatt på svar fra Netshop om det følger med nødvendige braketter på dette DFI kortet. Enten har de ferie, eller så driter de i å svare.

For luftgjennomstrømmingen sin del anbefaler jeg som en før meg å gå over til runde IDE kabler.

"Runde IDE kabler" gir meg omtrent mareritt :!: Har hatt noen av de, og samtlige har sagt god natt etter relativt kort tids bruk. Det som skjer er at en eller begge enhetene på kabelen blir ustabile, og samme hva jeg gjør, så blir det ikke bedre før jeg setter på en ny kabel. Etter jeg gikk tilbake til de gamle gode flatkablene, har problemet forsvunnet totalt.

Her er det vel du selv som bestemmer, du har fått flere gode forslag og har selv funnet et. Jeg regner med at du som alle oss andre sikler etter nyere utstyr, så jeg tror du vil ha stor nytte av HK'et, uansett hvilket kort du velger, fram til du oppgraderer totalt.

Ja, og i verste fall så får jeg vel et kort som godtar høyere CPU hastighet enn hovedkortet jeg har nå (har makset det med XP2400+ på 2 gigahertz).

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for det DFI kortet om ingen protesterer. Har ennå ikke fått noe svar fra Netshop, men i følge manualen på hjemmesiden, virker som det følger med en firewirebracket. En ekstra USB2.0 bracket tror jeg ikke følger med, men 4 porter skal akkurat holde.

Men en ting jeg lurer på. Det er 2 S-ATA porter. Vil det si at jeg kan koble til 2 S-ATA enheter, eller er det som det gamle IDE systemet, at det er plass til to enheter på hver port?

Lenke til kommentar
Men en ting jeg lurer på. Det er 2 S-ATA porter. Vil det si at jeg kan koble til 2 S-ATA enheter, eller er det som det gamle IDE systemet, at det er plass til to enheter på hver port?

SATA har plass til en enhet på hver kanal. Altså som du sier, 2 SATA porter = 2 SATA disker

Lenke til kommentar
Bare en enhet pr sata-port.

Skjønner ikke at de ikke lager flere S-ATA porter da de fleste med litt over gjennomsnittelig datainteresse gjerne har 2-4 harddisker og 2 cd/dvd drev. Jaja, kan bruke cd/dvd drevene mine og en av harddiskene på IDE, også de to andre harddiskene på S-ATA. Blir bare kvitt én IDE kabel da, men det får gå.

Netshop har billig kortleser med 2 stk USB og en firewire, 175kr, her:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7213

Dessverre ikke på lager med det aller første...

Den var interessant. Kunne vært greit med en multikortleser som samtidig har USB og firewire. Nå har jeg en firewire i front på lydkortets 5,25" panel, og noen USB helt nederst på kabinettet, men kablene til disse USB portene passet ikke USB tilkoblingen på mitt nåværende hovedkort ihvertfall (har et LianLi av relativt ny modell).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...