Gå til innhold

Hovedkort med mange USB2.0 og firewire porter

Anbefalte innlegg

Jeg har en noe aldrende PC, men den er i utgangspunktet bra nok for meg. Eneste er at den kun har USB1.1 og ingen firewireporter. Nå har jeg et PCI kort med USB2.0 og firewire, men dette må tas ut av PC'n om jeg må reinstallere Windows, og virker ellers noe ustabilt.

Derfor er jeg på utkikk etter nytt hovedkort som har dette innebygget. Jeg ønsker imidlertid ikke å bytte andre komponenter, så jeg trenger hjelp til å finne ett hovedkort som passer det jeg allerede har i maskinen.

CPU er en AMD XP2400+, som går på Socket A. Ram'en vet jeg ikke hva heter, men hovedkortet jeg har nå, heter ABit KX7-333 og det bruker

"Four 184-pin DIMM slots support PC 1600, PC 2100 and PC2700 DDR SDRAM modules".

Lurer derfor på om dere kan være så snille og hjelpe meg med å finne et hovedkort som passer min CPU og RAM og som har så mange USB2.0 og firewire porter som mulig.

S-ATA er også en fordel da jeg har forstått at jeg slipper de hersens flatkablene om jeg kjøper en overgang til mine IDE disker og CD/DVD drev.

Innebygget lyd, grafikk og LAN er ikke nødvendig.

Overklokkingsegenskaper bryr jeg meg ikke om.

Pris: 500-1000, om dere ikke har noen veldig gode argumenter for dyrere hovedkort. Skal jo bare bruke det til jeg må oppgradere hele boksen, men pr. i dag er jeg mer enn fornøyd med XP2400 da jeg ikke spiller.

Setter også pris på tips om overganger fra IDE til S-ATA, så jeg kan gå over til litt mindre kabler, noe som vil føre til bedre luftflyt i kabinettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ide-kabler er ikke mye problem hvis du kjøper rundkabler. Stikk innom Biltema :)

Det kortet du har funnet ser bra ut, minnet skal passe der. Kanskje verdt å spørre forhandler om det følger med brakett for firewire kontakter, siden det mangler onboard firewire på bak-panelet på det der kortet.

Hva bruker du firewire så mye til?

Lenke til kommentar
Ide-kabler er ikke mye problem hvis du kjøper rundkabler. Stikk innom Biltema :)

Det kortet du har funnet ser bra ut, minnet skal passe der. Kanskje verdt å spørre forhandler om det følger med brakett for firewire kontakter, siden det mangler onboard firewire på bak-panelet på det der kortet.

Hva bruker du firewire så mye til?

God idé. Men pleier dette å følge med?

Bruker en firewireport til videoredigering (sitter på lydkortet) og har en harddisk med firewire tilkobling. En kamerat har også dette, og da vi begge redigerer video (ofte samme prosjekt), er det interessant å koble begge disse harddiskene til PC for kopiering og utveksling av materiale. Derfor vil jeg gjerne ha minst to firewire kontakter i tillegg til den på lydkortet.

Lenke til kommentar
Har, så vidt jeg kan se, kun 2 USB2.0 porter og ingen firewire.

Komplett nevner det ikke men Abit sier den har intern tilkobling for FW (muligens kun 1 pin-header da men), og ekstra pinheader for 2 USB2 porter, men 4 er kanskje fortsatt lite for deg?

Lenke til kommentar
og ekstra pinheader for 2 USB2 porter, men 4 er kanskje fortsatt lite for deg?

Har litt for mange USB enheter til at jeg tør å stole på at 4 er nok. Plutselig får jeg behov for en til (og vil helst unngå USB hub'er).

EDIT : ok, Svalbard. Seks porter er sikkert nok, men vil gjerne ha så mange som mulig utenom ekstra braketter. Personlig synes jeg DFI kortet jeg fant på Netshop virker bedre spesifikasjonsmessig. Men rett meg om jeg tar feil, for jeg har ikke peiling.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

I SEE! Kult, så da kanskje dere kobler til hvert deres DV-kamera og begge harddiskene til samme PC av og til. Da ble det mye Firewire! Driver endel med video jeg å, men bruker maks 2 firewireporter, og da kun hvis jeg låner ekstra kamera.

Er nok ikke mange HK-produsenter som slenger med brakett nei, ingenting slikt fulgte med Gigabyte-kortet jeg har nå, så selv får jeg bare brukt en firewire-port på hovedkortet vha front-tilkoblinga i kabinettet, og har et ekstra pci-kort med 2 porter. Gigabyte skriver i HK-manualen at brakett kan kjøpes hos forhandler, men fant ingen som hadde det nei.

Lenke til kommentar

Beklager å avspore, men hvis dine video-ting er noenlunde lik mine så ville jeg oppgradert mer. Har koda masse video til både Mpeg2 og AVI på en xp2500, men det ble noe annet med intel ja... For Mpeg2-koding kan du forvente 50-60% ytelsesøkning med en P4-3.2.

Lenke til kommentar
Beklager å avspore, men hvis dine video-ting er noenlunde lik mine så ville jeg oppgradert mer. Har koda masse video til både Mpeg2 og AVI på en xp2500, men det ble noe annet med intel ja... For Mpeg2-koding kan du forvente 50-60% ytelsesøkning med en P4-3.2.

Er fornøyd med hastighet på maskinen jeg har nå :) Koder ikke så mye til Mpeg2 da jeg kjører tilbake på DV-tape og inn på en ekstern DVD brenner. Oppnår bedre kvalitet på den måten.

Men hvis ingen protesterer mot det DFI kortet, så lurer jeg på om jeg skal gå for det. Har sendt en mail til Netshop nå, og spurt om det følger med braketter til både firewire og USB2.0.

Lenke til kommentar

Det Abit NF7-SL kortet som er linket til over burde jo ha det meste du spør etter, om du har kabinett med USB i front:

Internal I/O Connectors

1 x AGP8X/4X, 5 x PCI slots

1 x Floppy Port supports up to 2.88MB

2 x Ultra DMA 33/66/100/133 Connectors

2 x SATA 150 Connectors

2 x USB 2.0 headers, 2 x IEEE1394 header

2 x CD-IN

1 x IrDA

Back Panel I/O

1 x PS/2 Keyboard, 1 x PS/2 mouse

2 x Serial, 1 x Parallel

1 x S/PDIF Out port

Audio connectors (Front Speaker, Line-in, Mic-in, Center/Sub, Surround Speaker)

2 x USB 2.0, 1 x RJ-45 LAN Connector

Endret av c-man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...