Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

4 eller 8 ledere i RJ45 stikk

Anbefalte innlegg

Da det kjører en tråd - hvor dette er kommet opp, synes jeg at det ville være fint å få det utdypet.

Har selv et nettværk her hjemme, hvor jeg aldrig har brukt annet enn 4 ledere i RJ45 stikket.

Jeg bruker UTP eller STP kabler i en kat. 5E

Bruker 100 mbits nettkort.

Er med på at med de nye nettkort som er på 1000 mbits, så skal nok alle 8 ledere anvennes for å utnytte dette.

Jeg bruker UTP eller STP kabler i en kat. 5E

Hilsen tukols

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det var ett spørsmål, så finner du svaret her..

http://www.ablecables.com.au/568avb.htm#_Toc426467842

Om du har funnet "en lettvint løsning" (som noen av oss allerede har visst om en stund) ;) ,,, så betyr ikke dette at man skal anbefale denne...

At det er mulig.. ja det er det.. Dvs. at på en vanlig Cat5 kabel (med 4 par), så kan du faktisk bruke 2 par til trafikk "ene veien" og de to andre "andre veien".. Slik at du slipper å strekke 2 kabler..

Men.. standard er nå engang standard.. Det er plenty av standarder som kan overskrides eller "underskrides", uten at det får fatale konsekvenser, i utgangspunktet...

Men om du tenker deg litt om rundt ordet STANDARD, så kanskje du klarer å komme på endel grunner til at du ikke skal drive med slik triksemiksing :)

tenker her i firmasammenheng, ikke hjemme på gutterommet hvor du skal connecte den kjipe 5 port switchen din med en ennå kjipere trådløs AP'en du nettopp har kjøpt deg..

Lenke til kommentar

Gutte-rommet har aldrig vært i bruk, og dette er bestemt ikke noen "hjemmestrikket" løsning.

Har arbeidet med dette i flere år, men kanskje det er noe som kun Danske skoler og firmaer bruker.

Hilsen tukols

MCSA

Lenke til kommentar

Er mange som bruker to kabler i en for å spare litt plass i veggene. NTNU bruker f.x. det mye på datasaler. (Gjorde hvertfall det sist jeg var der.)

Men det er alltid en fordel å legge det opp slik at man med et håndgrep kan bytte tilbake til standard dersom man f.x senere vil bytte til Gb linje. Slike løsninger krever gjerne litt mer gjennomtenkning enn løsninger som følger standardene.

Lenke til kommentar
Gutte-rommet har aldrig vært i bruk, og dette er bestemt ikke noen "hjemmestrikket" løsning.

Har arbeidet med dette i flere år, men kanskje det er noe som kun Danske skoler og firmaer bruker.

Hilsen tukols

MCSA

Det er bestemmt en "hjemmestrikket" løsning jo. Alternativet er en standardløsning, noe du jo ikke bruker. Hvor mange år du har brukt din hjemmestrikkede løsning har ingen relevans, heller ikke at enkelte danske firma ikke forholder seg til standraden. At andre danske firma hoder seg til standarden kan jeg bekrefte. Hverken Carlsberg, Arla, Lego eller de fleste andre industrikonsern driver med slikt.

Hilsen Babelfisken

ABCDEF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...